Wednesday, October 24, 2012

Puteri Rifa Aleesya, kasih Mama paling dalam..

Rayyan Ariff, masih demam. Semalam bagai sukar bernafas, pagi tadi badan panas menggigil-gigil. Itu sahaja update yang ada.

Puteri Rifa Aleesya,

My little diva, kasih Mama paling dalam...

Sebelas bulan bersama kamu, angka 11 yang terlalu pantas berlari.. Terima kasih tuhan di atas anugerah yang tak ternilai ini.

11 bulan, keletah kamu semakin mencuit hati. Sudah pandai bermain dengan Abang Ian dan sudah terror bergaduh dengan Abang Ian.. Sering berebut.. Sudah boleh menurut arahan pendek, give, salam, kiss, sit etc. 

Sibuk bertepuk tampar dengan Abang Ian, main sek-sek-sek-tom-tom-tom.. Paling Mama geram, bila saja semua sedang asyik tengok TV, ada la tangan kecik yang sibuk tukar channel. Bukan pakai remote macam Abang, tapi straight pergi tekan dekat decoder.

Yes, that's how cheeky you are! Bab protes bukan main lagi.. Siap hentak kaki, hempas badan. Sometimes I'm wondering, betul ke Adik ni baru 11 bulan?

Tapi one thing for sure, you are a mini me. Perangai tak jauh, rupa pun ada. Especially part mulut potpetpotpet even tengah main sorang-sorang.

Adik sekarang dalam fasa meniru. Semua benda nak tiru. Nak keluar bilik, sibuk nak tekan suis lampu sendiri.. Bila orang tengah sibuk jemur baju, dia pun ambik skali penyangkut baju, nak masukkan baju..
Harap-harap, rajin ni sampai ke besar yea Dik..
Bab marah orang pun boleh tahan. Macam real. Macam hape.
Bila tengok kereta, sibuk la sebut car.. car.. car..
Adik, jangan matang sangat. Adik kan baby Mama..

Puteri Mama, Mama harapkan Adik.. Tolong tengok-tengokkan Abang Ian yea..

Monday, October 22, 2012

Rayyan Ariff, sayang Mama paling dalam..

Rayyan Ariff, sayang Mama paling dalam..

Hari Sabtu, 20 Oktober 2012, Rayyan Ariff ke sesi terapi ditemani Ayah kerana Mama terpaksa bertugas ke luar daerah.

Antara perkataan yang Sarjit ungkapkan buat Rayyan Ariff, Improved dan Amazing. Alhamdulillah..

Namun cerita kegembiraan ini tidak dapat menjadi titik utama. Untuk kesekian kalinya, Mama masih terpaksa mencoret tentang kesakitan kamu.
Mulai beberapa hari yang lalu, Rayyan Ariff mula menunjukkan tanda-tanda didatangi selsema. Setelah itu, bayang demam mula menjengah diri. Kemuncaknya, Ahad, 21.10.2012, jam 5 pagi, Mama dikejutkan oleh satu bunyi yang luar biasa.

Bunyi seakan air yang menggelegak, bunyi seakan perut yang berkeroncong. Dalam kepenatan yang teramat kerana baru sahaja tiba dari Taiping malamnya, Mama gagahkan diri untuk bangun dan memeriksa keadaan kamu.

Sumpah, saat itu, keadaan kamu cukup menakutkan Mama. Dengan suhu badan yang tinggi, perut kamu berombak dengan kuat, turun dan naik.. Bagai laut yang bergelombang. Hingus yang pekat likat keluar dari hidung kamu. Mulut kamu mula berbuih. Muka kamu pucat sekali, berserta sedikit kebiruan.

Dalam keadaan Mama sendiri yang kesakitan dek terjatuh sehari sebelumnya, Mama heret kaki menuju ke dapur. Berbekalkan suppository, sebekas air, sterimar dan sehelai tuala kecil, Mama teruskan dengan tugas merawat kamu..

Mama mulakan dengan memasukkan suppository. Dan seterusnya, sterimar. Selepas semburan sterimar diberikan ke dalam hidung kamu, hingus pekat mengalir keluar dengan lebih banyak. Mama lap mulut kamu yang berbuih, dan terus meletakkan kamu ke dalam pangkuan Mama. Dalam keadaan kepala kamu lebih tinggi dari badan, tangan Mama tak henti-henti membasahkan tubuhmu dengan air sambil mulut terkumat-kamit membaca Zikrullah.

Di saat Rayyan Ariff di dalam dakapan Mama, di kala mulut Mama tidak henti memanjatkan doa kepadaNya, terbayang-bayang wajah anakanda Aiman yang pulang ke rahmatullah 3 minggu sebelumnya. Kisah yang sama, keadaan yang sama. Bezanya, Mama Aiman menemukan Aiman dalam keadaan sudah kebiruan kerana lemas yang sudah agak lama. Sedangkan Rayyan Ariff masih diperingkat awal.

Setelah berjaya mengeluarkan hingus dan kahak yang melemaskan tubuh kecil itu, Rayyan Ariff tidak terus kembali pulih. Kamu mula meracau dan menangis. Wallahualam, Mama tidak tahu kenapa. Dalam hiba yang paling dalam, Mama terus memanjatkan doa kepada Dia, tuhan yang maha kaya..

Ya Allah, pinjamkanlah anak ini kepada kami selama yang mungkin Ya Allah.
Ya Allah, katakanlah aku tamak, namun aku benar-benar memerlukan amanah ini Ya Allah

Dalam ratap bersama mata yang mula berkaca, tiba-tiba sahaja Rayyan Ariff 'kembali' dengan mula memberi reaksi.

Alhamdulillah, syukur Ya Allah..
Kuat benar kamu anak..
Dalam sebentar tadi, kami hampir kehilanganmu, dan dalam sekejapan cuma, kamu kembali dalam kepayahan.
Terima kasih Ya Allah.

Rayyan Ariff, 22 Oktober 2012. Masih demam.

Tuesday, October 16, 2012

Celebrating my 30th birthday..

Taktau which one which, celebrating my 30th birthday or celebrating me being 30? Sounds more or less the same, but to me, it totally differs. 30 is a huge number. 30 means maturity. No more I'm-in-my-twenties-kind of statement. 

30, married to a man that loves me more than I could love him and myself, blessed with a son and a daughter. 

What did I get for my birthday?? Nothing superb but it is definitely more than what I've imagined. 

12 to 14 October, we were away in Penang. It started off as a company CSR activity that I have to attend on the 13th. After a long discussion with Mr.Hubby, we decided to make it as a family vacation. He will tag along with my mom and will take care of the kids while I was away doing my CSR activity on Saturday. And of course, he was also agreeable to pay for the additional cost incurred i.e. petrol, food and accommodation. 

I was a bit reluctant at first since we (as in my colleagues and I), will be staying at Shangri-La. We need to top-up quite a large amount of monies as the room rate is definitely not cheap. We also need to  top-up further more for the BBQ dinner and buffet breakfasts for my mom being a third person or else, we have to upgrade our room to a suite. Since Mr.Hubby was all excited about the trip, I dont have the heart to say no and just go with his plan.

We arrived on Friday to a room with a very beautiful scenery, and we spent the rest of the afternoon at the pool and not to forget, we also went to the beach.
View from our room.. Superb!
My mom and I happily sat at the balcony, chitchatting while enjoying the sunset..

Tired faces.. Hehehehe..
Her first pool experience.. She enjoyed it immensely!

Her first sand.. I did not expect her to be this calm and really enjoyed her first 'taste' of the sand..

Later, we had a splendid buffet BBQ dinner with lots and lots of good food. ~We is referring to hubster, mom and Rifa Aleesya. Being cranky, Rayyan Ariff only had some lasagna and I did not have the chance to try everything.. >_<

Though I've always enjoy hotel buffet at each and every stay, this time around, I could not really eat properly since my kiddos started to get restless as they were both tired due to the long journey and time spent at the pool earlier..

So by 9.30pm, we called it a night and were already in bed.
The next morning, as expected, another round of struggle in getting the kids ready and of course, to feed them.. Buffet breakfast is definitely not something that I could enjoy in peace at the moment. Will KIV this one later, when they are a bit older.. Hehehehe..

To my advantage, I got excused from the CSR activity and this trip turns out to be solely for me to spend time with my family. I quickly gave a friend of mine a call, asked her to fetch us and told her our to-do-list that includes, having nasi kandar, buying pickled fruits, getting Rayyan Ariff's formula, and some other things for my birthday gifts.. 
Patiently waiting at the hotel lobby.. Soon after this photo was taken, he was all over the place.. Crawling like nobody's business..

The happy daddy with his baby girl..

Hubby with his yellow complementary flip flops..
After one hour of waiting, my friend finally arrived and the first place she brought us to was, a place selling Jeruk Madu Pak Ali. Next was Nasi Kandar Line Clear.. And the last one was Queensbay Mall before a short Penang tour..
Sleepy boy..

Pediasure anyone?

The happy baby with her proud daddy..

The four of us. Mind my outfits since it was meant for the CSR activity in Pantai Kerachut. Hence the t-shirt.

Ladies department.. Sales were everywhere.. :P

Mr Hubby got me my birthday gifts at the Queensbay Mall. So much for having lots of malls in KL rite? To be honest, our routine is a bit hectic nowadays and we dont even have the time to go shopping or to have any mall trip! That's why, even kiddos' milk were bought here.

By 4pm, we were already back at the hotel. Was thinking of getting a nap by joining Rayyan Ariff who was fast asleep after finishing a bottle of milk. But with another one who was happily smiling and laughing around, getting a nap is definitely impossible!

My happy baby girl.. :-)
By 545pm, we were at the pool again.
Tired? A bit. But seeing the kids happy faces, we can cope with being a little tired.:-)
Mind my red t-shirt with purple tudung, I totally forgot to bring my other tudung!

My mom and my princess..

She's no longer a small baby kan?

Us at the beach..

Look at Rayyan Ariff's long legs~ He's all grown up!

For dinner, instead of going out on our own, we decided to join my colleagues. While waiting for the bus to come and fetch us, we were camwhoring at the hotel lobby. :-)

Rayyan Ariff's first bus ride and he was pretty excited at first. Since it was a one hour trip (plus the bad traffic), Rayyan Ariff can barely sit still! What an experience *lap peluh*

We were brought to Padang Brown for dinner as some of us requested to try the Pasembor there. Honestly, I dont think it is a nice place to go with 1 fragile kid and 1 baby, considering the weather was not on our side. I regretted the fact that we did not go and have dinner on our own.. We would have enjoyed a nice tomyam place and had a huge thai style steamed barramundi kan?

We were back at the hotel by 1130pm and straight away went to bed. The next day, I woke up quite early to pack up our things since we will be leaving soon. It was quite time consuming, getting 2 kids ready, separating the clothes to be sent to the laundry and for own cleaning, preparing the kids' milk and snacks for our 5 hours journey and whatnot.

Why I said a vacation with 2 kids is not a real vacation? Well, let's take this one as a sample. Bags are all nicely packed. kids all nicely dressed, mommy was also ready and we were just a step away from going out of the room. Then I saw this boy sitting quietly next to the bathroom. I guess most of you can tell what he's doing right???
Guilty as charged. We're running out of time baby!!

Soon after, we went for breakfast and checked out of the hotel. It was pretty early since we want to be back in KL as early as possible. 

First, she was playing with the plate nicely. Next thing you know, she happily threw the plate. Can you imagine the sound of it hitting the floor and the amount of attention that we got from the crowd? Heh.

Mom took over to give way for me to enjoy my food. Yes peeps, I'm always the last one to eat!

Shortly after breakfast, we started our journey back to KL and the kids were fast asleep in the car for almost 2 hours before they became restless again and started to climb and move here and there. Hahah! So much for a vacation right?

So, what did I get for my birthday?

On top of the Penang trip, I got new handbag, a purse and a perfume..
Terima kasih Encik Suami, ada rezeki mahu lagi.. :-)

Friday, October 12, 2012

Sumpah, kesakitan itu menghibakan!!

Jumaat, 5 Oktober 2012, walau terpaksa bergelut dengan kerja pejabat yang memeningkan, fikiran sesekali terganggu memikirkan Rayyan Ariff. Cuba untuk keluar seawal mungkin, namun saya hanya berjaya keluar dari pejabat pada jam 730pm. Dengan hujan yang lebat mencurah sebelumnya, lalulintas di lembah Kelang pastinya sesak.. Jam 845 barulah saya tiba di rumah.

Pihak hospital sudah menelefon bertanya, adakah kami akan datang. Tentu sahaja. Cuma pastinya agak lewat sedikit. Setelah membersihkan diri dan bersiap, kami bergerak ke hospital.. 

SDMC @ Wad 453A.. 5 Oktober 2012

6 Oktober 2012

Sepanjang masa, Rayyan Ariff gembira sahaja. Mungkin kerana sudah tiada demam. Tambahan pula, Atuk turun dari Kota Bharu semata-mata untuk menemani cucu tersayang. Gembira bukan kepalanglah anak kecil ini. Bernyanyi dan bergelak ketawa sepanjang waktu... 

Budak yang berpuasa sedari malam. Ditolak ke dewan pembedahan pada jam 930am

Usai segalanya, Rayyan Ariff ditolak kembali ke wad. Masih mengantuk kesan daripada ubat bius yang diberikan.  

Lebih kurang jam 3pm, dia sudah bangun dan mula memberikan reaksi. Pertama kalinya dia memalingkan wajahnya kepada kami, inilah wajah yang kami terpaksa tatap..
Sumpah, melihat dirinya yang berlumuran darah dan bibirnya yang bengkak, adalah sangat menghibakan! Sangat2! Sekuat mungkin, saya menahan air mata ini dari jatuh.

Secara total, 8 batang gigi dicabut, beberapa ditampal dan seterusnya keseluruhan bahagian dalam mulut di cuci. Kita yang sudah tua ini pun, sakit yang amat walau hanya mencabut sebatang gigi, apalagi dengan jumlah yang terpaksa dia hadapi!

Petangnya, melihatkan Rayyan Ariff tidak menunjukkan kesan sampingan daripada sedatif dan prosedur yang dilakukan, kami dibenarkan pulang walau pada perancangannya Doktor mahukan kami di sana untuk satu malam lagi bagi tujuan pengawasan.

Di rumah, ianya lebih kepada proses pemulihan untuk Rayyan Ariff. Banyak tidur kesan dari sedatif. Apabila kesat bius semakin hilang, dia mula menangis kesakitan. Sekali lagi, saya menolak hiba di hati sejauh yang mungkin. Demi dia, demi anak. Hadap sahaja segalanya..

Setelah diberikan ubat penahan sakit, dia kelihatan lebih relaks walau sesekali akan memegang pipinya tanda sakit..

Masih tidak ceria..

Masa hanya dihabiskan dengan tidur dan berehat..

Mujur ada Atuk yang setia menenangkan tatkala dia menangis kesakitan.. Kuranglah manjanya bila Atuk ada. Lebih gagah

Malamnya Rayyan Ariff sudah melasak. Begitu juga keesokan harinya. Merangkak ke sana ke mari bagai tiada kesakitan. 

Kami hanya memberikan bubur lembut untuknya sepanjang tempoh itu. Ada sekali, dia minta untuk memakan pisang, sebaik suapan yang ketiga, dia mula menepis tangan ayahnya dan memegang pipinya. Sakit.

Tapi sesuatu yang pasti, tuhan sememangnya memberikan kekuatan yang luar biasa untuk anak-anak syurga ini.. Melihat dia yang mula bermain pada keesokan harinya, membuatkan kami bagai tidak percaya menyaksikannya..

Rayyan Ariff 10.10. 2012

Kalau ditanya hati dan minda, saya mahu biarlah kesakitan ini menjadi siri kesakitan yang terakhir untuknya. Namun apalah yang kami ada melainkan doa dan usaha. Sekiranya sekali atau berkali-kali lagi kami perlu menghadapi situasi sebegini, iaitu menyaksikan kesakitan si anak, satu yang saya pohon dariNya, semoga hati terus kuat dan tabah.


Thursday, October 11, 2012

3.0 series.

11 October 2012.
30 years of age.
3 series.
Blessed with ups and downs.
Blessed with maturity and of course, stupidity..
Content no matter what.
Say Aaaaaa...!!!!

Wednesday, October 10, 2012

Tentang seribu satu kepenatan..

Penat jasmani, penat rohani..
Mungkin bukan saya seorang yang merasakan ini, namun tatkala ini, dunia pekerjaan begitu menekan. Kehidupan peribadi juga kelam kabut.

Apabila di dalam kesusahan, lafazkan sahaja:-
Ya Allah, aku redha..
Ya Allha, permudahkan urusan aku dan keluargaku dari segi penjagaan dan kesihatan.. Dari segi pekerjaan dalam kami mencari rezekiMu ya Allah..

Maaf kerana tidak kembali ke laman ini lebih awal.

Pertemuan dengan pakar kanak-kanak minggu lalu, membawa kepada penemuan baru.
Terlebih dahulu, Rayyan Ariff diberikan suntikan antibiotik kerana demamnya sudah lama berlanjutan. Setelah itu, sampel darah dan air kencing di ambil.
Sumpah, dia adalah antara makhluk tuhan yang paling kuat pernah saya jumpa.
Dicucuk, diambil darah, tidak menangis..
Ditampal, dilekatkan urine bag untuk mengambil sample air kencing juga tidak menangis.
Disuntik, diberi antibiotik, juga tidak menangis.
Badan tersentak tatkala jarum dicucuk, tanda terkejut.
Dahi berkerut tatkala jarum ditarik, tanda menahan sakit.
Tiada raungan, tiada air mata..

Anak kuat mama.
Anak syurga mama.

Dia. Rabu, 3.10.2012. Menunggu giliran untuk bertemu Dr. Sofiah
Recharging with a bottle of milk.. My big baby..

Pakar kanak-kanak mengatakan gusi Rayyan Ariff bengkak dan kemerahan. Seakannya terkena jangkitan kuman. Lantas kami dirujukkan kepada Dr. Mohd Noor, Oral and Maxillofacial Surgeon.

Petangnya, saya menerima panggilan telefon daripada klinik Dr. Sofiah, keputusan ujian darah dan air kencing adalah normal. Jadi pastinya ianya jangkitan kuman. Selain daripada suntikan antibiotik, Rayyan Ariff juga diberi antibiotik untuk diambil selama 3 hari.

Khamis, 4.10.2012. Khusyuk memerhati kanak-kanak di kerusi hadapan bermain dengan iPad. Pelipat tangan masih bertampal plaster kesan daripada prosedur pengambilan darah

Hasil pertemuan dengan Dr. Mohd Noor, dia mencadangkan untuk dilakukan prosedur ke atas Rayyan Ariff. Pastinya di bawah bius penuh aka GA sedation yang mana mereka akn mencuci bahagian mulut yang infected, mencabut mana-mana gigi yang rosak, menampal dan membaiki mana-mana gigi yang perlu.

Selesai proses pre-kemasukan ke wad untuk prosedur yang dijadualkan pada hari Sabtu, 6.10.2012, kami pulang ke rumah dan akan kembali ke hospital keesokan harinya untuk proses admission sebenar. Awal-awal lagi saya sudah menempah single room agar senang kami  berkampung. Kerana yang pasti, setiap kali Rayyan Ariff dimasukkan ke wad, Atuknya akan setia menemani. Susahlah mahu menunggu andai berkongsi bilik.

To be continued.

Monday, October 8, 2012

Terkesan dengan sebuah kehilangan~

Kekangan masa benar-benar menghalang saya untuk lebih kerap ke laman ini. Terlalu banyak yang berlaku sehingga hidup bagai berlari-lari, nafas bagai tercungap-cungap.

Andai sahaja ada wang berjuta, sudah pasti hari ini juga saya hantar notis berhenti kerja 24 jam. Duduk sahaja di rumah. Jaga, didik dan asuh anak sendiri. Penat pastinya penat, namun itu penat lelah yang membahagiakan.

Sukar benar kehidupan tatkala ini. Semoga Dia meringankan setiap yang payah dan memudahkan setiap yang susah. Aminnn..

Kenapa saya katakan terkesan dengan sebuah kehilangan? Kerna itulah realitinya. Sehingga ke saat ini, hati ini benar-benar terkesan dengan pemergian anakanda Aiman..

Kalau dulunya, apabila dikhabarkan bahawa anak-anak seperti Rayyan Ariff tidak panjang umurnya, sering saya bayangkan penyakit mereka itu yang akan memudaratkan mereka. Lantas apabila segalanya terkawal, saya tidak perlu gusar lagi.. Namun melihatkan anakanda Aiman dan beberapa kisah teman Rayyan Ariff yang sebelumnya, tahulah saya bahawa banyak yang menjadi penyebabnya. Bukan hanya tertakluk pada penyakit mereka semata. Lazimnya, keadaan kesihatan semasa yang menjadi penyebab.

Sewaktu Aiman di ICU, sempat saya kongsikan kegusaran saya tentang keadaan kesihatan Rayyan Ariff kepada Mama Aiman. Bercerita dan berkongsi.

Seperti yang pernah saya nyatakan di dalam entri-entri yang lalu, secara keseluruhannya, keadaan kesihatan Rayyan Ariff tidak begitu memuaskan sepanjang tahun ini. Turun naik. Ada waktunya baik-baik sahaja, pada waktu yang lain, terlalu sukar melihat kesakitannya yang bukan sedikit.

Yang terbaru, dari 21 September 2012 sehinggalah ke minggu lepas, Rayyan Ariff sekali lagi teruji dengan kesakitan.. Sekejap baik, sekejapan yang lain, suhunya mencanak sehingga badannya menggigil-gigil. Sawan juga mula hadir tatkala suhunya mencanak tinggi..
21.9.2012 : Anak kuat saya masih cuba bermain walaupun sudah tiada daya..

24.9.2012 : Tidur siang sehingga 2 kali sehari hanya bisa didapati apabila badannya tidak sihat sahaja..

27.9.2012 : Malam sebelumnya elok sahaja, keesokan harinya, sewaktu mahu ke sekolah, badan panas sehingga menggigil..

30.9.2012 : Adik yang setia menemani si Abang..

2.10.2012 : Masih Sakit..

Bila melihat tubuhnya yang kesakitan, hati seorang ibu bagaikan mahu pecah. Setiap kali melihat dia yang tidak berdaya, sering membuatkan kami memanjat doa kepadaNya agar dipinjamkan anak ini selama yang mungkin. Walau maklum anak ini hanyalah satu pinjaman, namun dialah cinta, dialah jiwa, dialah separuh nyawa kami. Betapa besar impak kehadirannya di dalam kehidupan kami.
Lantas keesokan harinya, terus sahaja kami bertemujanji dengan pakar kanak-kanak yang juga merangkap neurologist Rayyan Ariff.

To be continued.