Tuesday, October 25, 2016

Essential Oils untuk merangsang otak kiri / otak kanan

Hari tu bila saya post pasal Essential Oils untuk membantu merangsang otak kiri dan kanan, ada yang PM tanya saya, kalau untuk otak kanan sahaja nak pakai apa?

Jawapan saya, boleh pakai essential oils yang sama sahaja. Otak kanan dia terangsang dengan bau-bau yang kuat sket macam Peppermint. Nak guna yang lain pun takde hal macam Oregano, Clove, Cinnamon, etc. Kalau otak belah kiri pulak dia tertarik dengan bau-bau yang wangi sket macam Lavender ke Geranium ke Rose ke.. 

Kalau kata nak guna utk stimulate satu jenis bahagian otak aje, hidu terus. Tutup sebelah lubang hidung then hidu. Contohnya nak membantu rangsang otak kiri, tutup lubang hidu kanan dan hidu Lavender tudekat lubang hidu kiri. Sedut habis-habis. Tak perlu buat silang-silang bagai. Kan biasa org buat, nak target otak belah kanan, buat dekat bahagian kiri tubuh. Bila bab deria bau ni tak perlu. Teruuus aje.



Satu EO banyak kegunaan dia kan? Gambar2 tu drpd google image aje. 

Ok, selamat mencuba!

No comments: