Sunday, November 11, 2012

Selamat datang Yasier Naufal..

Ok, entri hari lahir Puteri Rifa Aleesya masih tertunda. Later ehh..


Kisah hari Sabtu sementara masih panas dahulu.. Keluar rumah lebih kurang jam 12pm, terus ke Ara Damansara untuk sesi terapi pertuturan dan fisioterapi. Jam 345pm, selesai di hospital. Setelah berbincang, kata sepakat diambil, jom kita tengok Baby Naufal! Dah 26 hari bertangguh. Dengan cerita outstation, dengan kisah Rayyan Ariff sakit, asyik tak menjadi.. So alang-alang, kali ini kita redah sahajalah.

Sambil tunggu Abang sambil  makan.. Sekarang ni, sibuk nak makan sendiri.. Sepah tahap apa entah.. Kalo tak ikutkan, menangis meraung.. Bingitlah Dik!

Hadiah pula elok tinggal di rumah. Maklumlah, di luar perancangan.. En. Hubby membebel-bebel kenapa tak di bawa? Amboiiii.. Takkanlah nak diusung ke hulu ke hilir.. Takpelah Bang, jalan mudah, bagi duit sahaja walaupun sangat tak personalize.. Hehehehe.. Sorry Naufal.. Next time eh..

Perut berkeroncong. Singgah makan dahulu. Paling mudah, nasi ayam.. Semenjak Rayyan Ariff sudah menerima nasi keras ni, makan di mana-mana tidak lagi menjadi masalah. Kalau di rumah pun, bila-bila mama malas memasak, nasi panas-panas dengan kicap dan ikan goreng dah mencukupi. Berbanding dahulu, semestinya bubur sahaja.. Syukur Alhamdulillah di atas setiap satu perkembangan putera mama.. 

Kami jarang makan di luar semenjak beranak dua ni.. Salute lah orang yang mampu. Kami tidaklah, agak kelam kabut di situ. Macam tadi, ayahnya makan, Rifa Aleesya di dukungan saya, sambil sebelah lagi tangan menyuap Rayyan Ariff dan adiknya, bergilir-gilir. Dalam pada itu, berjaga-jaga agar Rifa Aleesya tidak mencapai barang-barang di hadapan. Elok ayahnya siap, dia pula melayan Rayyan Ariff sambil saya makan laju-laju, dalam keadaan berjaga-jaga sebab si Adik sibuk nak mencapai pinggan dan mangkuk sup.. Tidak suka suasana sebegitu. 

Paling best, bila ayah ke kaunter pembayaran, Rayyan Ariff menolak meja dengan sekuat hati sambil tertawa. Main-main kononnya. Nasib baiklah sempat saya pegang. Kalau tidak, berteraburlah pinggan mangkuk ke lantai jawabnya.. So senang cerita, makan saja di rumah. Tadi pun, kalau diikutkan, saya cuma meminta hubby belikan burger. Senang, makan di dalam kereta. Tapi lapar katanya, mahukan nasi.. Ikutkan sahajalah. 



Jangan tanya carseat budak ni.. Memang tahap disiplin lain sket dengan Abang dia.. Dulu pelik bila parents tak strap anak elok2 dalam carseat. Now kena kat batang hidung sendiri, baru la paham.. Meraung-raung kat dalam carseat dari dulu sampai sekarang.. Paling best, un-buckle sendiri.. 

Cabaran besarkan anak tipikal dan istimewa ni lain sket. Rayyan Ariff umur-umur gini obedient yang amat.. Dapat kat dia, semua dia challenge. Semua nak ikut cara dia. Mana yang OK, kita layanlah. Mana yang KO, haaa.. Takde maknanya Mama nak ikut. Rasanya, cabaran membesarkan manusia lain itu bermula bila ada budak kecik ni.. =P

Untungkan kami? Dapat peluang rasa dua pengalaman berbeza.. Besarkan anak tipikal dan istimewa. Alhamdulillah..

Sampai rumah Ina, bagaikan berjanji, dapat jumpa family Ita dan Ieyda. Walaupun tak semua family superkids ada, tapi cukuplah untuk melampias rindu. Kali terakhir bersua, semasa kami sama-sama menemani anakanda Aiman di ICU Hospital Serdang. Sudah lebih 40 hari semenjak pemergian anakanda Aiman.. 

Sayu betul melihatkan Ieyda dan Zali. Melihatkan Aina Nasuha, adiknya Aiman. :-(
Kali pertama kami berkumpul, tanpa Aiman. 
Sedih.

Untuk setiap pertemuan, jarang kami kumpulkan anak-anak ini untuk diambil gambar. Terasa rugi benar. Maka kali ini, saya minta dihimpunkan anak-anak ini untuk diambil gambar. 
Kenang-kenangan. 

Yang dirai, Yasier Naufal.. :-)

Rayyan Ariff, Rifa Aleesya, Aina Nasuha, Alisya Qaireen, Yasier Naufal dan Yasmin Nabilah. Aina menangis tanda protes, tidak mahu berfoto.. :P
Kalaulah ada Aiman, pasti Aina tidak menangiskan? Al-Fatihah untukmu anakku.

Khusyuk Rifa Aleesya memandang baby Naufal.. Ohh baru perasan, Adik Rifa dan Kakak Nabilah sedondonlah!

Kali pertama memangku Yasier Naufal, Rifa Aleesya mendekati saya dengan penuh keterujaan. Berkali-kali Baby Naufal dicium sambil berbicara bahasa bayinya. Comel.. Hahahhahaha.. Rayyan Ariff juga sama. Bukan setakat dicium, dijilat sekali Baby Naufal. Hahahhahaha..

Kedua-dua nampak macam sedia untuk beradik.. Hahahhaha.. Mungkin tidak. Mama dan ayah masih belum mampu dari segi masa dan emosi.. ;P

Walau sekejap, puas betul dapat bertemu dengan teman-teman sekasut ini. Dan pastinya, mula merindui bau bayi pada Yasier Naufal. Yang ada pada Rifa Aleesya adalah bauan peluh masam-masam manis habuan dari melasak. Hahahhaha.. Tiada lagi bayi pada Puteri Rifa Aleesya yang makin membesar.. :-)

Yasier Naufal, selamat datang! Jadi anak yang soleh dan membanggakan yea.. Pada bahumu, tersandar harapan yang menggunung. Ina dan Zul, congrats proud parents! Selamat datang sleepless night!
=P

3 comments:

Noina said...

hehe..tq mama jiey sudi dtg tgk naufal..seronok skali skala ramai dtg menjengah.. Nabila siap mood baik lagi..padahal sebelum semua dtg mengamok sakan!

Yeah..kut pegang Naufal dapat lagi sorang hero untuk kawan ngan Abe Ian ok gak neh..haha..pasni leh main bola sepak ngan adik Naufal ek Rayyan.. :)

Angah said...

Rifa macam suka sangat kat Baby tu...

fatonahHairil said...

comel la jiey tgk ramai2 tu.especially yg tgh nangis tu..sgt cute...hehe...mesti meriah kan?..ermm..baby mmg wangi...:)