Friday, March 22, 2013

Kisah Si Puteri Hati..

Biar seimbang. Sebelum ni kisah si Abang, sekarang kisah si Adik pula. 

Alhamdulillah, di usia 16 bulan, keletahnya sangat mencuit hati seisi keluarga. Comel di mata kami, bijak di jiwa kami. Keras hati memang boleh tahanlah. Kaki nangis pun dia. Tapi datang sweet si Adik ni, boleh kena kencing manis jawabnya.

Kaki nangis.. Hahahah

Kasihan Adik, entri tentang perkembangan Adik tak banyak. Mama lupa bila kali pertama Adik melangkah. Mama lupa bila gigi pertama Adik mula keluar.. Teruk kan? Tapi satu yang pasti, Adik tak pernah tidak ada di dalam doa mama. Tak pernah.

Ke mana sahaja kami pergi, Adik sering mengundang perhatian ramai. Sering ditegur, sering dipegang. Pernah sewaktu kami ke hospital, sekumpulan nurse memohon untuk bergambar dengan Adik. Hahaha.. Pelik, Adik bukannya artis.. 

Mungkin keletah Adik yang menjadi perhatian. Adik yang manja, adik yang mengada.. Hehehe.. Sewaktu di KLCC tempoh hari contohnya, sakan Adik main peek a boo.. Habis salesgirls di Cak Cak nya.. Mana orang tak geram.

Makan betik pun penuh ekspresi.. Hahahaha..

Bab nak mandi n pakai baju punyalah susah. Beria lari-lari.. Kena pujuk dulu baru jalan.. Contohnya nak cebuk, "Cepat la dik.. Jom Mama basuh, busuk la Dik.. Busuk" Pujuk sambil tutup hidung. Baru la dia nak. Satu pesen lagi, clingy. Sampai sekarang. Ada sekali tu, takmo bagi Mama masuk bilik air. Mama pun amik wudhu' sambil pintu bilik air terbuka. The moment Mama kuar bilik air, dia tutup hidup sambil bebel-bebel. Amboiiii.. Mama tak berak pun nak!! Hahahaha..

Dengan Bibik bukan main jugak ni. Seteru. Kalau dah pakai cantik-cantik then kita kata, "Bibik ikut yea?" Aaahhhhhh.. Dia marah. Hahaha..

Kaki memanjat. Pernah jatuh and tercalar kat rusuk kiri. Seb baik calar jer.. Kot luka, kurang hantaran.. Hehehe..

Bangun pagi-pagi, bukan kata bagi salam.. Di Cakkkk nya kita dulu..

Tadi Mama suruh ambik remote dia tak mahu. Sudahnya Mama pura-pura nangis, meraung la dia sampai meleleh-leleh air mata. Terus peluk mama sambil cium bertalu-talu. Schweeettt.. Hahahah.. Dik, boleh tak maintain shweet sampai bila-bila? Jangan pernah berhenti. 

Malam2 mintak nak masuk bilik, konon mengantuk. Dh masuk, melasak tak berhenti. 

Antara Rayyan Ariff dan Rifa Aleesya, saya sering merasakan fizikal Rayyan Ariff lebih menarik. Mungkin kerana itu, saya berasa agak janggal dengan perhatian yang diterima anak ini. Di tambah pula dengan adik-beradik saya yang sering memomokkan warna kulitnya. Tapi dia juga punya aura tersendiri. Hatta singgah di stesyen minyak pun gelagatnya jadi perhatian. Saat mengambil Abang di sekolah pun ada sahaja guru-guru Abangnya yang mahu menyentuh. Penyelia pun tidak ketinggalan mahu didukungnya si Adik.. 

Mungkin kerana anak kecil semua comel. Tidak ada dosa, tidak ada yang kurang. ;-)

Tukang ambik barang.. "Dik, tolong ambik remote.. Dik, tolong ambik handphone Mama.."

Dancing to Disney birthday song..

Adik lebih memilih bab makan. Itu tak mahu ini tak mahu. Kalau hidup dengan roti, susu dan biskut pun sudah cukup untuk dia. Berperang nak bagi makan. Memasuki usia lebih sebelas bulan, Adik hanya minum susu formula sahaja. Terhenti perjuangan penyusuan susu ibu kita di situ. Tidak mengapalah, my initial aim in breastfeeding was only for 6 months. Tak sangka pun bleh jadi pumping mother selama itu. Dengan Abang Ian yang sering sakit, sering admitted, pumping di hospital, terputus bekalan etc. Mencabar juga.. Takpe, next baby kita aim sampai 2 tahun. Positif. Positif. 

Baby doll dicampaknya, dia yang naik stroller ni. Tak cukup naik, panjat. Dah tu, dijunjung-junjung pulak. Bukan setakat angkat, junjung OK..

Pantang kita tak tengok, ada je perangai dia. Kain di ampaian pun dia kutip dan buang dari balcony. Boleh?? Heheheh.. Bab berebut handphone pun boleh bg kat dia. Bab marah kat Abang pun boleh bagi kat dia.. Semua aktiviti toys abang dia yang take over. Kalau dah merajuk, ya ampunnn.. Susah nak pujuk!

Adik, adiklah kawan baik Mama, adik jugaklah kawan gaduh Mama. Ya Allah, terima kasih di atas kurniaanMu. Ya Allah, terima kasih untuk puteri ini. Pinjamkanlah dia kepadaku selama yang mungkin Ya Allah. Syukran Jazillah. 

Puteri Rifa Aleesya, pelengkap keluarga kecil kita. Alhamdulillah. 

2 comments:

ieda said...

perasan tak...budak2 kecik sangat ringan tulang kan...suruh ambilkan barang berulang kali pun dia ok saja..senyum2 ja gi ambil..

MyFreeMinded said...

Makin besar makin manis makin berkeletah... :)