Monday, May 25, 2009

Selamat Berbahagia Fa dan Amat..

Hari sabtu yang lalu, kami ke Seremban. Memenuhi jemputan ke majlis perkahwinan seorang rakan lama, Farah.. Sesekali bertemu di upacara begini, pastinya riuh rendah dengan gelak tawa rakan2 yang sudah lama tidak bersua muka.
. Bersama pasangan pengantin..

Fa dan Amad mendendangkan lagu "Aku dan Dirimu"

Ian sedang sibuk 'makan'

Jakun.. Semua tempat dia sibuk nak tgk.. :P

Us again.. Ian dah mengantuk..
.
Notice tak baju Ian yang bertukar? Aduhh.. Ian memang anak yang lasak. Tak dapat saya gambarkan andai dia sudah boleh berjalan nanti.. Semua benda mahu dicapainya.. Dalam kami berjaga-jaga, cepat sangat tangannya.. Hasilnya, jag air putih ditariknya dan hampir suku isi air tumpah.
.
Sudahlah dia sibuk mahu minum dari cawan yang kami gunakan. Ditarik2nya tangan saya sewaktu saya mahu minum.. Dan apabila disuakan ke mulutnya, beria-ria dia mahu memegang gelas itu sendiri.
.
Honestly, kalau bukan kerana fizikalnya, tiada apa yang membezakan dia dengan anak-anak seusia dengannya. Perasaan ingin tahunya tinggi. Dan tangannya juga 'pantas' bergerak.. Otaknya ligat berfikir apa lagi yang perlu dilakukan seterusnya..
. Ian ditidurkan ayah yang mula bosan coz kami melepak dengan begitu jayanya.. :P
.

Sebelum pulang..

Bila bangun tidur, kembali tersengih-sengih la anak ini.. :P

Sesekali reunion begini, seronok juga kan? Ada yang datang dengan anak, ada yang masih single, ada yang sudah semakin slim, ada yang maintain, dan ada yang makin gemuk (merujuk kepada diri sendiri) =)

P/s - Aly, sorry tak tunggu ko.. Lama sgt tu.. Pae bgtau kul 2 baru ko nak gerak.. Ian dah tertido, laki n adik aku dah wat muka bosan dah.. :P

Sunday, May 24, 2009

Mama's boy..

Ian prefers me more than hubby.. Mama dia mesti la bangga kan? =)

Kadang-kadang, Ian tidak senang walaupun hanya ciuman hubby yang singgah di pipinya. Itu belum lagi diangkat atau didukung. Dan kalau hubby menyatakan ketidakpuasan hatinya, saya akan membalas dengan senyuman dan sedikit bebelan.. :P

Anak perlu diberi perhatian. Kalau setakat ditegur sekali dua dan diriba sambil menonton TV, belum mencukupi. Saya tidak tahu anak-anak yang lain bagaimana. Ini hanya pemerhatian saya terhadap Ian, seorang anak istimewa. Dia lebih sukakan orang yang memberi fokus yang tinggi padanya, dan pandai bermain dengannya. (Rasanya, semua anak pun begini kan?)

P/s - He chose me over hubby all the time. Tapi dengan hubby, Ian sering ketawa mengekek-ngekek.. Dengan saya, agak kurang sedikit. Mungkin kerana saya banyak 'mengajar' berbanding dengan 'bermain tanpa tujuan'.. :P

Saturday, May 23, 2009

He's just being a baby!!

Sekarang ini, memberi Rayyan minum atau makan bagaikan berperang! Dia mahu melakukannya sendiri.. Padahal, makan atau minumnya hanya sedikit.. Selebihnya, bermain-main.. Aduhai anak.. Kalau diambil, pastu meraung dan merajuk!!

Teething smpi tumpah susu.. Haihh.. =(

P/s - Dulu tak pandai, nak sgt tgk dia buat sendiri.. Skrg dah pandai, complaint pulak.. :P

Friday, May 22, 2009

Antara rawatan moden dan alternatif..

Membaca entry Kak Nani tentang anaknya Iman yang mendapatkan rawatan alternatif di The Tole menimbulkan keterujaan di hati saya. Dalam masa 3 bulan, Iman sudah mampu meniarap, juga bergerak ke hadapan dan mengundur ke belakang. Terdetik rasa mahu mencuba di hati ini.
.
Foto dari www.thetole.org
.
Lalu saya memohon pendapat kedua orang tua di kampung dan juga ibu bapa mertua di sini. Kesemua mereka tidak bersetuju dengan cadangan saya. Bukan hanya mereka, malah bibik sendiri pun sangat-sangat tidak setuju. "Untuk apa lagi Kak? Rayyan kan udah banyak perkembangannya. Sabar2 sahajalah. Pasti bisa semua dia nanti. Dia kan anak pintar.."
.
Mungkin mereka bimbang dan takut apabila saya nytakan 4 batang jarum akan dicucuk ke kepala. Rawatan akupuntur memang begitu. Kata Mommy, "Sedang doktor bedah yang sudah bertahun-tahun melakukan pembedahan pun ada juga yang 'tersasar', bagaimana kalau jarum yang hendak di cucuk itu juga tersasar tempatnya, mahu kamu mengambil risiko itu?"
.
Ibu mertua saya yang pernah mengikuti rawatan yang sama suatu waktu dahulu juga menekankan perkara yang sama. "Ma dulu hanya di betis, ini kepala, jangan di buat main-main. Kang elok2 anak kita dah ok, terus tak ok. Ma dulu pun takde perubahan. Tgk juga keserasian badan kita. Biarlah dia lambat sedikit. Anak Kak Ina sebelah rumah Ma ni, umur 2 tahun setengah baru boleh berjalan. Puas berubat ke sana sini. Bukan ada apa-apa sakit pun. Kata doktor, dia hanya lambat. Akhirnya, boleh berjalan juga kan?"
.
Abah pula lain yang diungkap. Sebagai salah seorang pengamal perubatan alternatif, dia mengakui keberkesanan rawatan akupuntur. "Mana2 rawatan alternatif, objektifnya sama. Mahu 'menghidupkan dalaman' kita. Dan bagi rawatan akupuntur, ia menggunakan jarum. Itu sahaja bezanya. Samalah baris ayat-ayat Al-Quran yang Abah berikan untuk kamu amalkan pada Rayyan. Kalau kamu bacakan ke tempat yang abah pesan setiap hari, dengan izin Allah SWT, hasilnya juga sama. Percayalah dengan kekuatan Al-Quran. Yang penting, kamu mesti sabar dan rajin."
.
Percanggahan pendapat ini benar-benar bermain di jiwa saya. Kata orang, untuk berjaya, mesti berani bukan? Tinggi risiko, tinggilah pulangannya. Tapi kalau orang tua sendiri sudah tidak membenarkan, apakah saya perlu berdegil?
.
Sedari Rayyan masih di dalam kandungan, selain bacaan lazim, Zikrullah dan bacaan ayat-ayat Quran dari surah-surah tertentu yang abah berikanlah menjadi amalan saya. Saya panjatkan kepadaNya untuk memelihara kandungan saya, dan memulihkan Rayyan saya. Kuasa Allah SWT, walaupun Rayyan lahir dalam keadaan hampir tiada sel otak, dia menidakkan ramalan doktor bahawa dia hanya akan menghirup udara di bumi tuhan untuk dua atau tiga hari sahaja.
.
Lebih menakjubkan, pertumbuhan otak yang berlaku selepas pembedahan dan juga pencapaian Ian pada hari ini menunjukkan bahawa tiada yang mustahil dengan izinNya. Saya juga sudah berkira-kira mahu membawa Ian ke Darus Syifaa'. Belum terlaksana, tapi akan saya usahakan dalam masa terdekat. InsyaAllah.
.
Saya sebenarnya jenis orang yang tidak tahu sabar. Kalau boleh, mahu segalanya berlaku dalam sekelip mata. Mana mungkin bukan? Patutnya saya terus belajar untuk lebih bersabar. Seperti kata Ms. Sarjit, "Some parents some time are so anxious and get so frustrated when their babies didnt achieve something. It's not good actually, because babies can feel it.
.
Hmm.. Sabar itu iman kan? Contohnya, mata Ian.. Kalau dulu, dari dikatakan tidak mampu melihat, seterusnya mempunyai crossed eyes yang agak serius, sekarang segalanya sudah semakin baik.
.
Once upon a time.. =)
.

Dan juga tentang pendengarannya. Kami sendiri tidak pasti sejauh mana kemampuan Ian untuk mendengar. Tapi suatu waktu dahulu, dia langsung tidak terganggu dengan apa2 bunyi. Jiran sebelah kiri rumah yang sibuk membuat gril besi untuk rumahnya juga tidak menjadi masalah untuk Ian. Dia tidur dengan nyenyak sekali. Sehinggakan ada tetamu yang menegur, "Wahh.. Bising2 pun boleh tidur yea?" Kami hanya tersenyum. Malas mahu bercerita.

Tapi kini, dia sudah boleh pick up sesetengah bunyi. Mungkin hanya peka pada sesetengah pitch, tapi memang nampak perbezaannya. Apabila belon pecah sewaktu majlis hari jadinya, beria benar dia terkejut. Sama juga apabila saya menyanyikan lagu Horse Horsey (lagu abg Ridhwan) padanya, dia akan tersenyum. Ms Sarjit juga berpendapat mungkin dia dapat mendengar. Sewaktu sesi fisioterapi, dia akan bertindakbalas pada bunyi rattle dan tamborine.. Tapi hanya untuk telinga sebelah kanan sahaja (buat masa inilah, insyaAllah.. Nanti kedua-dua belah telinga pun ok.. Positif, positif, positif.. Tak gitu Mama Put?)

=)

P/s - Apa pendapat kawan2? Perlukah saya membawa Ian ke The Tole? Kata doktor, mungkin cepat atau lambat, InsyaAllah Ian mampu berjalan. Tapi, cepatkan bagus? Lagi pun, The Tole cam besar n best jer dia nyer tempat.. =)

P/s (2) - Malam sebelum party hari jadi Ian, saya bermimpi Ian sudah berjalan dan sedang 'mengemas' drawer baju saya. Lalu saya tanyakan padanya, "Eh Ian, kenapa Ian berjalan? Kan backbone Ian tak kuat lagi??" Dia hanya membalas dengan senyuman. Detik yang indah, walau hanya dalam mimpi.. :P

Thursday, May 21, 2009

Pertama kalinya..

Pertama kali di dalam hidupnya, pada hari sabtu yang lalu, Ian diserang diarrhea. Aduhh.. Kasihan sungguh. Sehingga saya jadi takut-takut untuk memberinya makan. Lebih menyulitkan, hubby tidak ada. Outstation ke Perak.
.
Mahu tidak mahu, saya terpaksa memohon pertolongan teman saya, Eiy, untuk membawa Ian ke klinik. Ian masih lagi seperti kebiasaannya, tersenyum walaupun adakalanya disulami dengan rengekan kecil. Tidak selesa mungkin kerana perutnya turut dimasuki angin.
.
Saya budak senyum! :P
.

Ni exercise gak ni, Mama nak suh saya angkat kepala

Ian n Mak Eiy.. Time kasih Mak Eiy..

Apa ni Ma?
.

Nape sedih je muka ni??
.

Takde la Ma.. Happy.. Klinik ni besh la Ma.. Leh main2..

Ian dibekalkan dengan ubat untuk diarrhea dan juga colic. Oral rehydration salts juga turut dibekalkan. Doktor juga turut memesan agar tidak memberikan Ian susu untuk sementara waktu. Diberikan 4 botol susu Similac Isomil Advance yang berasaskan formula soya untuk Ian. Mujurlah Ian mahu menerima susu ini setelah beberapa kali dicuba.
.

Baby pun ada instant milk. Kelakar plak.. Bukak cover, letak cover botol susu, rendam air panas, pastu minum.. Senangnya keje.. :P

Keesokkan harinya, keempat-empat botol susu yang dibekalkan oleh klinik sudah habis. Saya telefon Uncle Ian, meminta dia membelikan susu yang sama. Malangnya, Uncle berada di Nilai, membuat landskap di rumah saudara kami.
.
Sudah menjadi kebiasaan Ian, selepas sarapan pagi dengan semangkuk bubur ataupun nestum, dia akan mandi dan minum susu sebelum tidur lagi. Kerana dia tidak diberikan susu, mulalah dia merengek-rengek. Sesudah diberikan air putih bercampur oral rehydration salts, saya memberikan pacifiernya dan mendodoikan Ian sehingga dia tertidur.
.
Mahu tidak mahu, terpaksalah saya menelefon Biey dan Eiy. Mujurlah ada mereka. Setelah menghantar setin susu untuk Ian, kami makan tengahari bersama-sama. Terima kasih banyak2 Mama Biey dan Mak Eiy.. Sayang korang!!

Dan badan Ian juga agak panas. Apabila diberikan paracetamol, sejuk la sekejap.. Malamnya nanti, kembali hangat. Hmm.. sesi fisioterapi hari ini pun hanya separuh jalan sahaja.. =(

P/s - Susah sekali bila anak yang sakit kan? Haihhh.. Redha.. Redha.. :P

Wednesday, May 20, 2009

Tentang satu rasa dan penerimaan..

Apabila menyatakan tentang keengganan Ian menggunakan kaki untuk berdiri atau pun menyentuh sebarang permukaan, kami diusulkan dengan banyak cadangan. Kebanyakannya, yang menjadi petua orang tua-tua. Ada yang kami ikut dan ada yang biarkan sahaja. Kenapa Ian tidak mahu berdiri? Adakah kerana 'kekurangan' pada kakinya?
.
Alhamdulillah tidak. Kaki Ian baik-baik sahaja. Tapi otaknya yang 'mengarahkan' kaki untuk berkeadaan begitu.
.
Kata physiotherapist Ian, anak2 yang mempunyai masalah berkaitan dengan otak ini, perlu diajar berulang-kali. Ini sebagai proses untuk mengingatkan mereka, hatta cara untuk meniarap sekalipun.
.
Sebagai contoh, bagaimana dia telah berulangkali mengajar seorang anak syndrome down ini supaya berdiri. Berkali-kali juga anak itu tidak mahu. "We've tried so hard but I don't know why, her brain just doesn't want to accept it."
.
Hal ini dikenali sebagai sensory integration.
.

Ian with a bunny that was given by Abg Adam n Sara. As expected, he refused to touch it. BTW, it's not just Ian's feet. His hands are also sensitive to touch. He can hold and touch things, but he doesnt like his hands to be hold.. Aduhai anak.. Kitorg tak sedar until Ms. Sarjit bgtau.. Before this ingatkan dia saje je tarik2 tangan dia kalo org pegang.. :P

What is sensory integration?
Sensory integration, simply put, is the ability to take in information through senses (touch, movement, smell, taste, vision, and hearing), to put it together with prior information, memories, and knowledge stored in the brain, and to make a meaningful response. Sensory integration occurs in the central nervous system and is generally thought to take place in the mid-brain and brainstem levels in complex interactions of the portions of the brain responsible for such things as coordination, attention, arousal levels, autonomic functioning, emotions, memory, and higher level cognitive functions.
.
What causes sensory integration problems?
Sensory problems result from neurological differences, and new research is being done to confirm this. It’s a difference in how the brain and nervous system are wired. Sensory problems are quite often seen in children born prematurely (especially the smallest and the youngest), those adopted from overseas, children who have experienced birth trauma or prolonged hospitalization, and those exposed to heavy metals. Sensory problems are a common symptom of other special needs diagnoses. However, a child can have sensory problems and nothing else.
.
Maklumat ini baru saya perolehi dari seorang doktor yang pernah bekerja di Neuro Clinic di GH dan kini membuka kliniknya sendiri. Saya suka berbual-bual dengannya kerana dia sering berkongsi tentang banyak perkara berkisar tentang ilmu-ilmu perubatan dan keupayaan otak manusia. Harap-harap, banyak yang saya akan perolehi darinya dan mampu untuk saya kongsikan di sini.
.
Makanya, untuk mengatasi masalah Ian, sepertimana yang disarankan oleh therapist dan doktor rehab Ian, kami perlu mendedahkan Ian dengan seberapa banyak tekstur yang mungkin. Ini untuk merangsang deria rasa dan otaknya, agak tidak terlalu sensitif.
.
Kerana itulah saya berfikir beberapa kali untuk mendapatkan jumperoo untuk Ian. Bimbang andai Ian tidak mampu menggunakannya. Pasti membazir. Tetapi saya terperangkap di antara rasa serba salah antara ingin mencuba menggunakan jumperoo selain daripada cara yang diajar oleh MS. Sarjit atau pun hanya fokus kepada cara Ms. Sarjit semata-mata, iaitu rangsangan..
.
Kerana itu saya memohon pendapat teman-teman sekalian. Dan saya sangat terharu dengan maklumbalas yang saya dapat. Terima kasih semua. Sokongan yang anda nyatakan saya terima sebagai satu bentuk 'penerimaan' ke atas diri Ian. Terima kasih. Seharian saya diselubungi rasa terharu.
.
Bukannya hanya komen yang diterima, tetapi juga kiriman emel daripada beberapa teman. Salah satunya dari Mommy Miezrina yang mahu memberikan alat yang lebih kurang sama fungsinya dengan jumperoo, iaitu fisher price hop n pop kepunyaan anaknya Akid yang hanya beberapa hari lebih muda dari Ian.
.
Akid yang comel. Ikut muka daddy dia nih. Abangnya Anid, rambut cantik woo.. Seb baik hubby takde masa the Miezrinas datang umah, kalo tak mesti dok gila2kan rambut Anid. Dia dok bercita-cita kalo ada anak laki nak wat rambut cam Anid. Camne nak buat, rambut Ian kan titim.. :P
.
Cara Na menyusun ayat sama ada saya sudi menerima pemberiannya ataupun tidak, sudah cukup menyentuh hati. Bukan kerana dia mahu memberikan sesuatu, tapi kerana 'kesudian' memberi itulah yang tidak ternilai harganya. Berhamburan tangisan keterharuan saya di hadapan PC di pejabat hingga menyebabkan teman sepejabat saya datang bertanya. Bimbang andai saya mempunyai apa-apa masalah.
.
Mana mungkin saya menerimanya. Belum pasti Ian mampu menggunakannya. Nanti membazir. Lebih elok kalau ianya nanti diturunkan kepada adik2 Akid. Dan saya usulkan agar ianya dipinjamkan sahaja buat sementara waktu. Andai Ian boleh menerimanya, bolehlah kami membelinya untuk Ian. Lebih menimbulkan rasa syahdu apabila Na berkata, "Na x kisah la, terpulang pada Jiey.. Simpan la sthn ke, mn tau 6 bln lg ke br serasi ngan ian..". Air mata saya semakin laju.

Di dalam entri semalam, baru sahaja saya menyatakan kebimbangan saya tentang penerimaan masyarakat tentang keadaan Ian. Alhamdulillah.. Kami tidak keseorangan. Banyak tangan yang dihulurkan untuk memimpin Ian. Terima kasih teman-teman. Sungguh terima kasih. Kerana menerima anak-anak seperti Ian dan turut serta dalam perjuangan kami semua. Terima kasih di atas segalanya! Terutamanya di atas kata-kata dorongan yang tak pernah putus. Mokcik terharu!! Macam terima anugerah plak.. =)

MommyOfTripletsPlusOne juga membuka tawarannya, "nway if u nk try yg lompat2 tu..can try mince first. takyah beli lagi. kang bazir lak if ur son tak suke."

Sangat2 terharu.. =)

Ian dan Akid sewaktu kunjungan mereka sehari selepas sambutan hari jadi Ian. Thanks for the effort to come although it's one day after. Bila dok sebelah Akid, Ian nmpk cam abang kan? Padahal, Akid lebih 'abang' dari Ian dari segenap segi.. :P

Bak kata Elyn mommy Wafiq, "jiey kalo saya ade jumpeero tu bule saya bg Ian pakai tp saya pun x terbeli sbb rega nyer yg mahal....".

And Mama Put, "Kalau Sophia dah besar, sure Mama Put buwi jah ko Ian jumperoo hok ada dirumah ni.. ;)"

Dear, it's ok. It's the thought that counts!

Cutey Idris in his Fisher Price Hop n Pop, actually, Put lah yang bercerita tentang kebaikan jumperoo ini untuk anak-anak seperti Ian. Tapi saya takut untuk mencuba, takut tak menjadik utk Ian.. Kepala otak dok pikir, baik hire personal physiotherapist dtg umah dengan duit tuh.. Kira top up physiotheraphy selain dr yang Ian dok buat ngan Ms. Sarjit.. Tapi sudahnya tak hire jugak. Bibik takut kalo org tu dtg ms kitorang takde.. Aduhai.. :P

Terima kasih yea kawan2 semua.. Hari ini, tuhan tunjukkan saya tentang konsep "Penerimaan", mungkin kerana itu yang bermain di minda saya selama ini. Mungkin ada yang memandang dengan pandangan yang kurang menyenangkan, tapi saya cukup pasti kini, ada juga mereka yang memandang dengan pandangan penuh kasih dan pengharapan!! =) Alhamdulillah..

P/s - Biasanya entry mokcik scheduled post. Buat byk2 masa weekend. Tapi ni special entry buat teman-teman sekalian!! Bersengkang mata mokcik. Esoknya, kembali pada scheduled post yea.. =)