Thursday, December 4, 2008

Separation Anxiety..

"Separation anxiety is a psychological condition in which an individual has excessive anxiety regarding separation from home or from people to whom the individual has a strong emotional attachment (like a father and mother)" - Wikipedia.
.
In this entry --> babies are sensitive, I have mentioned how bad Ian was affected when he was separated with anyone that is close to him. Lately, he’s getting more sensitive. For example, we spent Saturday & Sunday with him. When we went to work on Monday, around 6pm, he cried so loud that nothing can be done to stop him from crying except for me to call and talked to him over the phone. It doesn’t stop there, sometimes; he refused to sleep on his mattress and chose to sleep on my lap. And since last week, he also doesn’t want to sleep on his bed so we put him to sleep on our bed. In between me and hubby.
.
I rose about this separation anxiety to his therapist. And the therapist; Fizie, explained to me that for newborns, till they are one year old, they thought that they and their mother is 1 entity. At certain stage, they understand that they are separate person between their caregiver.
.
And for Ian’s case, it could be because when he was born he was not given a chance to be hugged or cuddled. They straight away took him to NICU. Being left alone most of time, makes him feel unsecure. Bukan hanya itu, dia jarang sekali disentuh atau dipegang kecuali apabila tiba masa utk menukar lampin, menyukat suhu badan, utk diberikan ubat, diberi injection yang menyakitkan, utk di drip dan utk melalui keempat-empat pembedahan yang telah dilakukan. Atas dasar ini, mungkin dia rasa tidak selamat. Traumatized by what he has been through.
.
Setelah bersama saya utk seketika, kami terpaksa berpisah sekali lagi tatkala dia di dalam jagaan ibu saya di kampung. Utk kesekian kalinya, dia belajar erti perpisahan di dalam usia yang masih terlalu muda. Bonding antara ibu dan anak tidak sekuat yang sepatutnya, menyebabkan dia rasa takut saya akan meninggalkan dia secara terus-terusan..
.
Apabila mendengar penjelasan daripada Fizie, ada sedikit kekesalan di hati saya kerana tidak bercuti utk Ian saya. Sekurang2 6 bulan.. Utk mengatasi rasa ini, Fizie berjanji utk mengajar saya cara urutan bayi yang katanya boleh digunakan utk mengeratkan ibu dan anak dan seterusnya menjadikan si anak rasa selamat dan terjamin. I hope it’s going to work.
.
Yang menjadi dilemma bagi saya dan hubby, abah meminta kami meninggalkan Ian seketika di kampung selepas raya haji nanti. Kata abah, selain dari cara saintifik, tiada salahnya mencuba rawatan alternative. Selebihnya, saya tahu yang abah tersangat rindu pada Ian. Buktinya, setiap hari dia tidak pernah putus menelefon utk bercakap dgn Ian dan pernah memberitahu mommy yang dia bermimpi Ian menangis terharu setibanya di KB utk menyambut raya haji.. Hmm.. Kuat sungguh penangan kasih antara datuk dan cucu.. Seingat saya, abah sangat garang dan tegas semasa dgn kami adik beradik dahulu.. Betul la kata orang kasih antara anak dan cucu tidak sama.
.
Tapi sungguh, saya tak sanggup utk berpisah lama dengan Ian lagi. Dan saya tahu, Ian juga tidak sanggup. Tp saya juga ingin mencuba cara yang abah usulkan. Itulah yang pernah saya lakukan sewaktu mengetahui tentang kondisi Ian sewaktu did lm kandungan. Dan atas izin Allah, ia berkesan. Harap2 ada jalan penyelesaian utk kami. Walaupun berat, sekiranya utk kesejahteraan Ian, saya sanggup memikul beban rindu yang pastinya bukan sedikit. InsyaAllah, 2 minggu tidaklah lama.
.
Sekadar berkongsi, kata Fizie lagi, “Cognitively, Ian ok. Sama seperti bayi2 lain”. Oh, ini sudah cukup melegakan. Ini kerana, kami pernah diberitakan bahawa sekiranya dia panjang umur setelah dilahirkan, besar kemungkinan, he’ll be mentally retarded. Syukurlah ianya tidak begitu. Cuma dari segi physical ability, dia sedikit terkebelakang. Tp tidaklah serius dan ianya boleh diatasi dengan melakukan senaman2 yang diajar. Buktinya, skrg dia sudah boleh meniarap. Utk keadaan fizikal, sekiranya satu markah diberi utk bayi2 lain, 3 quarter utk Ian. Bukankah itu cukup melegakan berbanding ramalan yang dibuat para doctor yang mengatakan dia mungkin tidak mampu bergerak? Alhamdulillah, kami terus-terusan menerima berita baik.. Semoga Allah akan terus melimpahkan rahmatnya ke atas Tuan Rayyan Ariff Bin Tuan Alimin.. Aminnn..
.
Saya juga sepatutnya bercerita tentang kebaikan merangkak. Tp saya sudah lupa details yang diberikan oleh Fizie. Yang saya ingat, ianya boleh merangsang otak kiri dan kanan utk berhubung kerana pergerakan bersilang yang dilakukan. Kajian saintifik juga menunjukkan bayi yang tidak merangkak, i.e. terus bertatih, pabila dewasa menunjukkan ciri2 lemah di dalam subjek matematik dan drawing art. Ada beberapa fakta lagi yang saya sudah lupa.. muahahhaha.. teruk betul! Patut la Fizie beria-ria mengajar saya cara utk merangsang Ian agar belajar merangkak.. Hmm.. Kena la saya teruskan senaman itu. (it’s also better to let our baby learn how to crawl first rather than straight away put them in a walker – tp saya lupa apa fakta utk ini)..
.
Saya tinggalkan anda dengan recording sms saya mebuat sedikit senaman utk Ian. Mengekek-ngekek Ian. Next physio session, hubby ada bersama. Bolehlah saya minta dia recordkan camne Ian and Fizie 'bermain' sementara saya boleh memberi fokus pada penerangan-penerangan yang bakal Fizie berikan..

P /s - Maaf andai ayat berterabur. Saya sngt mengantuk.. We'll b going back to KB tomorrow nite.. Haihhh.. Penat la nak ngemas esok nih.. Gud nite eberibodi. Selamat Hari Raya Aidil Adha, To those who's going to travel, have a safe journey..

4 comments:

mOmmy of Triplets plus One said...

tru my reading pun i founf out tat crawling is important...so tayah lar nk pressure anak suruh jalan cepat2. sooner or later they will jalan gak.
the more a baby crawl...the more they use their right and left brain.
tp our masyarakat mostly slalu bangga2 kn anak yg cepat jalan and cam give remark if lmbat jalan.
let them discover how to walk instead of kasi walker

mOmmy of Triplets plus One said...

oh pasal kusi bumbo tu kn...anak i mase first time duduk pun takleh angkat kepala..klaka jer tgk
mase tu dah 7 months tak silap, but corrected age was 4 months

Anonymous said...

selamat hari raya dear..
so ian stay in Kb or blk with u guys?

eventho not being a mother myself,i know how painful separation was. i pun kdg2 nangis ok when separated with my cousins sebab dh feeling too attached when spend time weekend ke apa. isy cmne la nnti ada baby.

".. Traumatized by what he has been through. ."

terharu la...kecik2 lg dh traumatized. susah jugak kan nk paham perasaan bebudak ni. because they cannot say it...

anyway, my hugs to ian, as always...

Jiey^Mien said...

MommyOfTripletsplusOne : Btul la.. Even the therapist x bg letak dlm walker slagi baby x blajar merangkak.. So, let the baby merangkak puas2 dulu.. Xyah nk bagi preasure kan?? Ian rsnya lambat kot nk berjalan.. Xpe la.. Take it slowly la..

Hehehhe.. Kepala Ian pn terlentok2 kalau x pegang if letak atas bumbo chair tuh.. Ada tak ape2 kerusi yang elok for baby yg xleh hold kepala straight lg??

Syeda : Huhuhuhu.. Hatiku tertinggal di KB. X bwk blk la dear.. Xpe la, next 2 weeks dh nk blk ambik dh.. Last nite dia xleh tido smpi pg.. Tp x nangis.. Terbiasa mama dia dodoikan la kott..