Thursday, February 7, 2013

Super cheap break aka short vacation.

Maaf, sekali lagi sunyi. Baru balik from Bandung and Jakarta. Ingat before pergi nak up a few entry. Tapi tak sempat. Hopefully I can find some time during this CNY break to write some entries, do some blogwalking and replying to some emails. Fuhhhhh.. *LapPeluh*

This entry is actually dedicated to a friend yang mintak buat review on Gold Coast Morib Resort. We went there on the 23rd of Jan and it was just a one night stay. Tengok yang promo voucher tu, just pay RM150 altogether, dapat 2 days and 1 night stay kat diorang punya studio suite with jacuzzi, buffet dinner for 2 pax, buffet breakfast for 2 pax and 2 tickets to their Water Theme Park.

Gila murah kan?

Tengok kat website, macam grand la tempat dia. Tapi dalam hati takde la kisah sangat. Tak percaya pun ada. Iye la, with RM150, what do you expect? Takkan la best tahap Pullman kot. So I was expecting something like Hotel Seri Malaysia je la..

Tapi turns out, not bad at all. Tersangat-sangatlah OK with the price paid. Sangat-sangat.

Sampai-sampai je, the RAs lepak-lepak dulu..

Sampai pun dah almost 5pm even bukan jauh mana pun.. Patutnya check in kul 3pm tapi sebab antara pergi dengan tak tu sama banyak, tu yang jadi gerak lambat tu.. The RAs ni tak berapa sihat, demam+selsema+batuk berkahak. Especially the Abang. Tu yang contemplating tu..

Hok belakang tu relax je eh? Orang tak sihat la kata.. Hok depan tu memang nature gitu la.. Takmo dok diam.. Tapi dia pun mmg dah batuk2 dah jugak..

Ni dalam kete, before sampai. Ngamuk takmo dok diam. Singgah Petronas, beli set masak-masak ni.. Hoh, masaklah kau di situ!

The RAs..

Since sampai dah kul 5pm and anak-anak pun tak berapa sihat, takde la plan nak gi beach bagai.. Kira datang semata-mata sebab dah bayar je pun. Takmo membazir. So, kita lepak bilik je la.. Alang-alang, mandikan the kids dulu..

Mek ni happy dapat jumpa air..

Si Abang tu action je lebih. Dok sekejap nangis nak kuar.. Padahal hantu air. Nampak benar tak sihat.. =(

Ayah bawak si Abang kuar, bagi makan ubat siap-siap and Mama plak layan si Adik main air sorang-sorang. Bagi chance lama sket, pastu naik siap-siap coz nak gi dinner pulak..   

Kata pompuan, make up lebih sket dak?? ;P

Sebelum dapat baby chair, letak kat atas meja dulu. Ayah tukang ambik makanan while Mama tukang jaga the RAs.. Budak ni kaki makan. Dapat kopok diam elok je makan..

Lembik je kan orang tak sihat ni? Makan pun tak banyak.. Dah memang bangsa tak banyak makan pun..

Balik ke bilik, dia sambung ronda-ronda dalam bilik. Sedap la mek ni tawaf sebab bilik dia quite spacious..

Kami just lepak-lepak dalam bilik, tengok TV and rehat-rehat jer.. Pastu tidur. Esoknya, belom mandi, just basuh muka and gosok gigi, turun breakfast..

Ni lepas makan. Dia punya dining area tu buat dekat tempat lapang. Depan tu beach. So singgah sekejap ambik gambar.. Semua pun gamba pakai henpon je sebab kamera memang tak bawak.. Nampak narr acuh tak acuh je pergi kan? Hehehehe..

Then lepak-lepak kat lobby.. Cuci mata, tengok orang lalu-lalang.. Hahahaha.. Sungguh takde arah tuju!

Sekarang kan dah musim raya cina.. So ada la Encik-Encik singa ni.. Tapi statik je kat situ. Takde yang berkeliaran pun..

Since dah ada free ticket nak masuk theme park, so kami  decided masuk la jugak.. Tapi free ticket untuk dua orang jer, so Rayyan Ariff punya kena la topup. Rifa Aleesya tak payah sebab height level OK lagi. Lepas.. Tiket berapa RM tak pulak saya ingat sebab Rayyan Ariff cuma bayar RM10 jer.. Special price for the disabled.

Yang si Adik nangis sebab nak mandi. Yang si Abang tukang tengok je.. Memang tak berdaya nak buat apa2 pun. BTW, lepas ayahnya sakit ari tu, he decided to go with rambut pendek. No more ekor yang dah bertahun bela kat belakang. Azam ke nazar ke tatau la plak..

Inflattable ni tak basah. So boleh la duduk-duduk amik gambar.. =P
.
Adik tu sibuk dok tengok budak-budak tengah main.. Muka cam excited nak join..
.
Last-last masuk air jugak sebab dah sibuk nak masuk.. Ayah bawak Adik while Mama jaga Bang Ian..

Balik je bilik, biar si Abang main dengan toys baru dia, pastu Mama mandi and siapkan Adik..

Dah siap packing nak balik, layan amik gambor jap sementara tunggu Adik yang tengah tidur. Sambil tu syok gak tengok TV sebab banyak citer yang ada pengisian agama hari tu.. Maulidur Rasul kan..

Ok, itu aktiviti kami. Now, bab review pulak. To me, for RM150 memang not bad at all.. Moh kita tengok bilik dulu..
.
Jacuzzi ni fit for 2.. So besar la jugak. Ada tingkap mengadap ke katil.. Ala-ala untuk org honeymoon la kot.. Kalo dtg masa baru-baru kahwin dulu, nak la jugak mandi seksi meksi sambil bukak tingkap tuh.. Kalau buat sekarang, mau nangis anak-anak ingatkan resakse dalam citer ultraman tuh dok bersiram.. Ngehngehngeh..

Ni pulak view bila dah tutup tingkap kayu ala-ala classic tuhhh,,

Amboiii.. Gamba sinki pun nak ambik ke? Saje berkenan.. Mana la tau ada rezeki nak buat kat umah sendiri.. ;-P 

Bilik dia memang spacious. Tengok jarak between katil and cabinet TV, 4 keping tiles yg 2sf. Meaning, ada space 8 kaki kat depan la kot. Lom masuk kiri kanan and balcony lagi.. So memang worth it la for RM150 kan?

Buffet breakfast and dinner pulak macamana? Actually, I was only expecting 2 or 3 types of food. Makanan berat ni mesti nasi + mee je ke apa. Pastu ada la nanti tu buah-buahan barang sejenis dua. Tambah roti n sosej agaknya untuk orang yang tak makan nasi. Cukup.

Boyyy I was wrong! Quite plenty of food and choices wehhh.. Macam dinner, diorang ada nasi ayam, nasi putih, makaroni, mee, kue teow, bihun sup / kari, ulam-ulam untuk makanan berat and a few others for makanan ringan. Buah pun sampai 4, 5 jenis jugak. Sangat la berbaloi..

Breakfast pun sama. Besides the usual nasi and cereals, ada la roti, dim sum, mee, bihun, crossant, omelette etc. Banyak OK! Tak termakan pun. Cuma satu la, kata for 2 pax kan.. So anak-anak yang macam umur Rayyan Ariff tu kena la bayar..

Tapi for Rayyan Ariff, bagus jugak la they dont charge us anything. Melampau la kot kalau Rayyan Ariff pun kena bayar. Dia bukannya reti nak melantak buffet-muffet ni sampai kembung cam kita-kita ni.. Tambah-tambah, masa pergi tu dia tak sihat. Lagi la taknak makan. Habis semangkuk kecik coco crunch je pun pagi tu.. Itu pun puas berperang..

Ni theme park dia..


Theme Park dia pun OK la sangat. Tapi sebab tak ronda betul-betul, tak berani nak review lebih-lebih. Tapi rasa tak jauh beza (or maybe better) than Desa Waterpark je kot.. So not bad la kan?

Kedai-kedai kat area hotel ni pun banyak. Building dia cam apartment gitu.. So kat bawah tu ada kedai mainan, kedai jual barang runcit, souvenir etc. Sempat la kena pau dengan anak-anak. Rayyan Ariff dapat kete control sebijik, yang adik dapat bas sebijik. Rege pun standard la.. Setakat RM20 je pun kete Rayyan Ariff tu.. Lebih kurang kat luar. Tidak la kata dia nak charge sampai RM40 ke apa.. So sangat la OK kan?

So I guess that's all la kot.. Again, bila bayar pun just RM150 per nite for 2 pax, tak perlu lah nak expect grand merand.. To me, ini pun dah sangat-sangat berbaloi.. Bilik ada jacuzzi, buffet dinner + breakfast pastu ada plak free passes to the theme park. Kot korang interested, gi la carik kot2 ada lagi voucher kat streetdeal ke.. groupon ke..

K, bye. Assalamualaikum!

Saturday, January 26, 2013

Cerita sedikit, cerita berbukit..

Kaku rasanya untuk menulis di ruangan ini setelah beberapa ketika berdiam. Tidaklah begitu lama rasanya, namun berbanding dahulu memang kurang sangat kan? Masih adakah yang sudi menjenguk?? ;-)

Banyak rasanya mahu bercerita. Maklumlah, cerita yang sedikit apabila dikumpul, berbukit juga jadinya..  Mulakan dengan cerita bibik baru. Sudah sampai. Ok-ok sahaja. Tidaklah tip top. Tidak mengapalah, belajar bersyukur. Selagi bisa dilentur, tidak kisahlah. Namun dia masih belum rasi dengan anak-anak, terutamanya Rifa Aleesya. Harap-harapnya Ok lah nanti..

Dalam perjalanan menjemput nenek yang bertugas menjaga cucu-cucu sementara ketibaan bibik baru tempoh hari..

Cerita tentang kami suami-isteri. En.Hubby memulakan rekod bermalam di hospital pada tahun ini. Admitted kerana beberapa isu kesihatan yang berpunca dari amalan pemakanan dan kurang bersenam.. Hehehehe.. So sekarang, moh kita jaga kesihatan!

The RAs @ Pusrawi. 

Atas dasar kesedaran, saya juga berazam mahu menjaga amalan pemakanan. Mahu bersenam agar lebih fit. Untuk diri sendiri dan keluarga. Bagi merealisasikan azam yang satu ini, saya mula ke gym. Gym di pejabat sahaja, 

Sepanjang 7 tahun setengah berkhidmat di Suruhanjaya, ini adalah kali kedua saya menjejakkan kaki ke gym yang disediakan buat kakitangan. Harap-harap bukan hangat-hangat tahi ayam lah.

Seterusnya dari segi kerjaya. Walau beban kerja tidak pernah berkurang dan beberapa perubahan yang menyedihkan berlaku, namun saya bersyukur di atas setiap limpahan rezeki dariNya. Rezeki bonus dan increment adalah salah satunya. 

Tanggal 13.12.12, secara suka-suka saya dan teman sepejabat berkunjung ke pusat jualan Mitsubishi pada waktu rehat tengahari. Sempatlah kerana jaraknya tidak jauh dari pejabat kami. Tujuan kunjungan? ohhh, I've been eyeing the cutie Mitsubishi Mirage wayyyy before the commercial ad comes alive. 

Saya kan kaki kereta. Muahahaha.. Akibat sering melawati forum dan laman web yang memperkatakan tentang kereta, saya terpandang kereta kecil dan comel ini. Terus jatuh hati kekdahnya. Setelah kereta ini memasuki pasaran Malaysia, saya mulalah tergedik-gedik. 

Oleh kerana pada waktu itu bonus dijangka keluar pada 20hb December, terus sahajalah saya mengajak teman saya ke sana. Saya katakan juga pada hubby, kalau increment OK, saya ambikkk!! huehuehue..

Si comel.. So, ambik tak?? Hehehehe..

Jawapannya tidak. Hahahaha.. Kalau diikutkan jumlah kenaikan gaji, boleh sahaja saya teruskan niat membeli kereta ini tanpa perlu mengganggu mana-mana peruntukan wang untuk perbelanjaan sedia ada.  Lebih dari cukup untuk sebuah Mirage full spec. Namun apabila memikirkan rasional keperluan sebuah kereta baru, tidak ada sama sekali. MPV kami baru berusia setahun lebih. Si Kancil juga masih elok dan hanya sedikit bersisa baki pinjaman. En. Hubby pula ke pejabat dengan menunggang motosikal. Saya ada privilege di situ. Dan sememangnya, dalam seminggu saya bergilir-gilir membawa kedua kereta ini. Hahahaha.. So sila ingatkan diri, jangan tamak sangat wehhh..

Bercerita tentang kegilaan pada kereta, sempat teman sepejabat saya itu mengenakan saya, "Alang-alang ambiklah Triton tu, bukan mahal pun.."
"Eh ye ke tak mahal? Besar tu.. Dah macam Hilux.." Tanya saya kembali.
"Betul. Nahh tengok harga.." Jawabnya bersahaja sambil menghulurkan risalah harga. 
"Eh, eh, affordable lah! Lagi murah dari Estima! Naklah.." Jawab saya dengan nada teruja. "Eh, chuppp, nak buat apa? Bukannya nak pegi meniaga!" Saya separuh menjerit apabila perasan yang saya sudah terkena..

Itulah kalau dah fanatik. Otak hadam saiz sahaja tanpa mencerna kegunaan dan keperluan. Muahahahha..

Lagi pula, saya rasa saya perlu realistik di sini. Jumlah wang yang sama adalah lebih elok untuk saya sumbangkan demi pembangunan Rayyan Ariff. Juga boleh saya pecahkan untuk pembangunan Rifa Aleesya. 

Saya melihat Rifa Aleesya berada di dalam liganya yang tersendiri. Dia cepat menangkap setiap yang diajar. Mudah menerima dan mudah memahami. Namun manjanya berlebihan. Mungkin kerana seringnya dia di rumah. 

Demi tidak mensia-siakan nikmat pembelajaran yang Allah kurniakan dan mahu melihat dia lebih kurang manja, saya sudah berkira-kira untuk menghantarnya ke program Playgroup / playhouse di Brainy Bunch sebaik sahaja usianya mencecah setahun setengah nanti. Beberapa bulan sahaja dari sekarang. Hanya 3 jam setengah sehari dan saya rasa untuk permulaan, tidak perlulah sehingga 5 kali seminggu. Harap-harap dipermudahkan urusan yang satu ini. Terutamanya dari segi transportasi. In Shaa Allah.  

Adik yang cheeky. Lari kerana tidak mahu pakai baju. Dipujuk dan dipanggil tidak mahu datang. Ditunjukkan jam tangan, mencicit datangnya! Sudah pandai mahu melaram. Bila kita pakai tudung, dia pun mahu. Bila kita pakai jam, dia pun mahu..

Saya juga cukup teruja untuk memanfaatkan ruang waktu yang ada untuk melakukan aktiviti yng berfaedah buat kedua-dua cinta hati saya ini.. Tambahan pula mereka semakin membesar, waktu sebeginilah yang memerlukan perhatian yang selayaknya. 

Abang yang bersungguh. Adik lebih kepada bermain air.. Hehehe..

Dan saya perhatikan, Rayyan Ariff menjadi seorang anak yang lebih 'mudah' apabila perhatian yang secukupnya diberikan padanya..

Oh, satu lagi remark yang besar untuk saya pada bulan ini adalah - no more baby cot and welcome pull-out bed!!

Lama juga berkira-kira mahu dibuka ataupun tidak baby cot yang sedia terpasang sekian lama. Bagai tidak mahu melepaskan, saya sangat-sangat teragak-agak untuk membuat keputusan meleraikan baby cot yang utuh teguh berdiri ini. Rasa janggal memandang bilik yang 'kosong'. Mungkin kerana sudah terbiasa adanya baby cot sebagai dekorasi di kamar kelamin kami sedari lahirnya Rayyan Ariff sehinggalah tibanya Rifa Aleesya. Apabila Rifa Aleesya tidak lagi mahu tidur di situ, saya seharusnya belajar melepaskan. Menerima bahawa anak-anak saya kian membesar..

Untuk mengasingkan kamar tidur, mungkin belum masanya. Tambahan pula tahap kesihatan Rayyan Ariff yang seringnya turun naik tidak terduga.

Belahan jiwa, permata hati.. Keduanya kurang sihat pada waktu ini. Fever, flu, cough. Cukup lengkap pakejnya.

Ok. That's all. Till then.

Sunday, January 13, 2013

Menderma - ibadah dan kebahagian.

Sibuk. Sibuk yang amat. Prepare report untuk meeting dengan directors. Gitulah, figure kan nak as of 31 Dec, so awal-awal tahun busy sampai senak perut, sebu mata.

Dah 3,4 malam tido lewat. Kelabu mata dah haa.. Maidless for a week pulak tu, ishhh kena pulak time busy. Malam, lepas anak-anak tido and siapkan keje rumah, baru bleh start buat keje office. End up, tido lambat. Pagi2 dah kena bangun sebab nak masak untuk Rayyan Ariff, buat bekal pegi school.

Sebab badan penat tak cukup rehat, one thing happened to me on thursday morning..

As usual, drive pergi kerja, Rayyan Ariff duduk sebelah sebab nak drop dia kat school dulu. Then, masuk highway. AKLEH to be specific. Tengah syok drive, ada bunyi. Pusing kiri, tanya dalam pelik "Apa budak ni buat kat sini?"

Macam blur giler. Tak dapat tangkap pun budak tu sapa.. Tiba-tiba sedar. "Ya Allahhhhhh!! Ahkak lupa nak hantar anak gi skolah diknonnnnn!!" Punyalah semangat nak masuk office cepat, nak siapkan kerja kononnya. Kahhhhh..


Sudahnya jadi lambat sebab kena patah balik and hantar pakcik hensem ni dulu.. ;P

Kemuncak, hari Khamis tu smpi umah kul 11 malam. Tu pun boss bg blk sbb suh sambung counter check stats. Member2 yg lain, kul 12 lebih baru leh kuar office. Bak kata sorang member ni, dtg keje 10hb, 11hb baru leh balik.. hehehehe..

Hari Jumaat, submit stats. Ptg amil half day leave, sampai umah kul 330pm, tido tak hengat! Huehuehue..

Kena pulak hujan.. Memang layan sesangat la membuta..

Ok. That's all. Have to go now.

But before that,

Mahu menyeru kepada yang sudi. Sekolah Rayyan Ariff sedang buat jualan amal. Butter cookies. Sebalang cuma RM12. Wang akan digunakan untuk keperluan sekolah. Kepada yang sudi membeli sambil menderma, you can place your order through me. Email sahaja di freaky_gurlz@yahoo.com.

Dalam rezeki kita, dalam pendapatan kita, ada bahagian untuk orang lain. Orang-orang yang memerlukan. Menderma adalah ibadah.
Menderma boleh bawa kebahagian, pada hati kita dan hati orang lain. ;-)



Terima kasih.

Saturday, January 5, 2013

Sedih tak sedih, syahdu tak syahdu.

Macam dah lama janji nak cerita pasal bibik kat sini kan? Sampai ke sudah tertangguh. ;-P

Hmmm.. Where did I stop last time? Lupa. Meh kita citer balik dari awal la.. Dulu before ada Rayyan Ariff, saya pernah cakap yang takkan ambik bibik even dah ada anak. Main reason, sebab takmau ada invasion of privacy. Tamau org luar dok dalam rumah kita. So kononnya, ada anak nanti, kisahnya nak letak rumah pengasuh or nursery je la..

Tapi perancangan Allah SWT untuk kami tak sama dengan perancangan kami sendiri. Bila ada Rayyan Ariff, everything changed and we saw the need to have a maid. And our first maid is Bibik Paridah. Mula-mula dia kata, nak keje 3 bulan je then nak balik Indonesia for good. Keje setakat nak kumpul duit buat tambang balik katanya. Masa tu bengang jugaklah sebab kita dah keluar duit bayar kat agen. Rupa-rupanya agen dah pesan, jgn bagitau nak keje kejap, bila dah sampai masa, berenti je lah. 

Mula-mula ingat nak berentikan dia dan-dan tu jugak. Tapi tak sampai hati. Dia pun, dari nak keje 3 bulan, tup-tup jadi 6 bulan. Pastu baru dia balik Indonesia. Balik dengan duit gaji setengah tahun + RM1k yang dia pinjam dari kami. Masa tu redha je la.. Antara percaya dengan tak. Kalau dia balik lagi, Alhamdulillah. Kalau dia tak balik pun, anggap je la duit seribu yang dia pinjam tu bukan rezeki kami. 

Masa yang dia balik tu pulak saya tengah unpaid. So memang tak perlukan replacement maid la.. 2 weeks before I went back to work after 6 months++ of unpaid leaves, she came back. Alhamdulillah, jujur di situ. Saya pun selalu pesan, kalau nak berenti, bagitau elok2 sebab saya memang takkan paksa orang kerja dengan saya. Orang tak mahu apa yang kita nak bisingkan dak?

Keje punya keje, 3 tahun dia dengan kami. Dalam tempoh tu bukan takde turun naik between the 2 of us. Banyak pun. Sebab utama, dia ni lain sket. Bab menjawab boleh bagi kat dia la.. Paling best, pernah dia bergaduh bertekak dengan my sister in front of me and my hubby. Hebat tak hebat dia ni kan?

Tapi tu la, satu yang bagus pasal dia, bab-bab menyapu n mengemop, superb!! Nak cari rambut selai pun payah kat lantai even dah sah-sah rambut-rambut kita ni selalu gugur dak?? Paling best, dia gentle dengan anak-anak. Penyayang. Sampai naik lemak la Rayyan Ariff dengan dia. Dia pun sayang sangat kat Rayyan Ariff. Iye la, jaga dari baby sampai dh besar panjang. Sbb faktor yang satu ni la kami boleh tahankan aje perangai-perangai yang lain..

Pernah sekali, masa I was heavily pregnant to Rifa Aleesya last year, Bibik Paridah balik Indonesia untuk beraya. Sekali dia SMS dari sana kata takmo datang lagi. Masa tu memang bengang la.. Sebab kan saya dah selalu pesan, kalau nak berhenti, bagi at least one month notice sebab kita nak la masa utk buat prior arrangement. 

Tapi after a week, dia SMS kata nak datang balik. Kalau ikut hati marah masa tu memang la takmau. Tapi mengenangkan tengah sarat n whatnot, kami on je la..

Early this year, permit dia dah tamat tempoh. So dia pun taknak renew lagi sebab anak-anak dia dah tak bagi dia kerja kat Malaysia. Anak-anak dia bisinglah sebab dari kecik kena tinggal.. Nak la merasa bermanja dengan mak sendiri.. Iye la, faham sesangatlah. Budak remaja umur 12-14yo kan fragile. Tambah-tambah anak2 dia dok dengan makcik diorang je sebab makbapak dah divorced kan..

So baliklah Bibik Paridah. But we were on good term la.. Sesekali berbalas SMS. Terutama dialah yang rajin tanya khabar Rayyan Ariff. Memang dia sayang betul dengan Rayyan Ariff.. "Saya selalu ulang-ulang nonton pidio rayyan di henpon kak.." Katanya. 

Bila Bibik Paridah balik, kami decided, that's it. No more maid. So Rayyan Ariff will go to a school, yang together with a day care. Rifa Aleesya pulak, since she was just 2 months old then, my mom akan jaga dia dulu before we decided to send her to the nursery. 

Tapi sekali lagi, perancangan Allah SWT untuk kami lain daripada apa yang kami atur. Back then, Rayyan Ariff selalu sakit. Bila sakit, tak dapat gi school, tak dapat gi nursery. Iye la, macam Rayyan Ariff, bila sakit, memang kena close monitoring lah. So nak letak kat rumah, mana la my mom mampu nak jaga dua-dua orang. End up, satu masa, saya, hubby and my bro gilir-gilir tunggu kat rumah. Tak cuti full day, cuti half day.. Fuhhh.. Memang hectic la.. 

Bila dah banyak-banyak cuti, mana la nak tahan.. Kerja pejabat pun banyak yang tertunggak. Then desperately, we took Bibik Titin in to work with us. Sebab nak cepat and she's the only one yang boleh dapat instantly. Bibik Titin ni kecik je orangnya. Umur 22 tahun tapi physically, macam umur 13-14 tahun je.. Mana-mana pergi, mesti orang tanya, ni anak sedara ke?? Kau mampu?? Hehehehe..

Dia ni kasar sikit la. Even kita dah remind, lembut la sket dengan anak-anak especially Rifa Aleesya yang masih baby. Since dia pun budak lagi, dia punya common sense pun ke laut sket la.. Not capable enough la kata orang Kelantan. The only thing that she's good at is, iron baju.. Perghhhh.. Meletup! Macam baju dobi youuu!!

Dan dia ni pulak, memang sayang betullah dengan Rifa Aleesya. Sebab katanya, dia memang berkehendakkan adik perempuan dari dulu. Rifa Aleesya pun rasi bukan main dengan dia. In fact, her second word after she managed to say Mama was Kakak. Clear ok dia sebut Kakak. Sampai sekarang. Kalau tanya, "Mana Kakak Titin?" Mesti Rifa Aleesya akan tunjuk my handphone sebab saya pernah bukak gambar Titin from my FB kat phone and tunjuk kat dia. ;-)

Baru few months keje, Titin ni balik Surabaya for hari raya. Sekali lagi terkena, dia SMS dari sana kata takmo datang dah. Accident patah tangan katanya. Menipu besar kot! Bila tanya mak dia yang kerja kat Klang, mak dia kata, "Itu Buk, tunangannya enggak kasi datang lagi.. Udah mahu kawen.."

Fine, suka ati la.. 

So, my mom sekali lagi took over jaga Rifa Aleesya and we sent Rayyan Ariff to a nearby daycare. Tapi tak lama. Susah dengan keadaan kesihatan dia yang turun naik dan tuntutan kerja saya yang selalu outstation masa tu. After 1 month plus being maidless and almost running out of annual leave, saya telefon Bibik Paridah mintak dia datang sementara tunggu we get a new maid. 

So, here she is. Taking care of the RAs. Lega hati bila dia ada sebab kita tau dia macamana, tak runsing nak tinggalkan anak-anak kat dia, tak risau nak kena stayback kat office pun. Lega.

And by right we should be getting our new maid by 24th Dec, tapi agent mintak postpone sampi 10th January pulak. Hadoiii la.. 

Bibik Paridah pulak, esok dah nak balik. Tiket dah lama beli since konon-kononnya maid baru sampai on the 24th. Kurang asam betul la agen nehhh. So sementara nak tunggu ke 10hb, my mom akan jaga budak-budak ni dulu for 4 days. And hubby and I kena arrange kan utk to be at home as early as possible la.. Kesian orang tua wehhh..

Hmmm.. Haru sungguh. Since Bibik Paridah nak balik ni, syahdu jugaklah. Iye la, our relationship tu dah expanded from employer-employee to friends (of course, still ada batas la kan).. Kami pun selalu bercerita pasal banyak benda.. So, Ok la..

Dia pun nampak jugak sedih. Dua tiga hari ni, kejap-kejap cium Rayyan Ariff.. Kejap-kejap peluk. Tadi kami gi Carrefour sekejap sebab dia nak beli barang sket. Dalam kereta, dua tiga kali dia cakap, nanti Rayyan suruh mama panggil makcik ke sini lagi ya?? Memang syahdu la dengar. Rifa Aleesya pun sama jadi mangsa peluk cium dia. 

Syahdu and terharu kan? Saya dengan dia gitu la.. Ada love-hate relationship gitu.. Hehehehe..

Dia ada jugak cakap, "Kalau nanti bibiknya enggak tiba tanggal 10, kakak bilanglah sama saya. Nanti saya pujuk anak-anak, biar kerja lagi di sini setahun.."

Memanglah kalau ikut hati nak sangat. Iye la, kita dah kenal hati budi dia. Yang baru kita taktau camne. It's a gamble. Tapi memandangkan duit ribu-ribu dah kat agent, takleh la nak cancel sesuka hati.. Unless kalau 10hb ni tak datang jugak, memang ada reason la utk kami cancel. 

So kita tunggu la nanti macamana. 

Untuk Makcik Paridah, selamat jalan. Ada umur kita jumpa lagi yaa.. Terima kasih. 

Tidur dulu. Esok pagi-pagi dah nak ke airport hantar Bibik Paridah balik. Good nite and Assalamualaikum!

Oh BTW, doakan yea, sesiapa sekalipun yang akan jaga the RAs nanti, biarlah baik dan penyayang orangnya. Ikhlas menyayangi kerana Allah SWT. Aminnnn..

Thursday, January 3, 2013

Tahun 2013, tahun menambah zuriat??

Amboiiii.. Tajuk takbleh blahhh
Hahahahah..

Hari ketiga di tahun 2013. Fuhhhhh.. *Lap peluh*
Start je 2013, memang dah kena hit the road running.. Takde slow motion-slow motion dah. Hectic. Kena spring cleaning files kat office for reporting purposes. Kena rangka program yang sewajarnya for Rayyan Ariff. Kena jugak include Rifa Aleesya in the planning. Kena look out on the bibik and house issue.. Banyak je nih. Camne?

Apa azam 2013?
Paling besar, nak baiki diri. Rohani dan jasmani. Rohani tu, tak payah la elaborate kat sini dak? Dah nama pun antara kita dengan tuhan. Yang penting, kena terus belajar iktikad kerana Allah SWT. Kena belajar.

Part jasmani ni plak, OK, ni standard la.. Nak shred down some (by some, I meant a lot!) KGs of my body weight and nak exercise regularly.

Amboiiii.. Beria. Hahahha.. Jangan hangat-hangat taik ayam sudah. Actually, harap sangat kali ni serius la.. Sebabnya, from hari raya 2012 until now, mek dah gained 8kilos u'olls. Sadissss.. Honestly, ni bukan sebab nak look good ke apa. Tapi more to health issue.. I feel like this is the time that I need to do something and it's time to move on. Umur baru 30, tapi dah rupe 40 agaknya. 

Paling utama, memang tak fit langsung! Bayanglah, jalan sikit turun nak gi kat parking kereta pun dah mengah-mengah. Semput. Dah rupe Ebby Yus dalam Karoot Komedia X dah pun. Rasa macam sangat tak best. Lagi pun, with my current size, hazabun sungguh bagi si lutut yang pernah tercedera masa accident back in uni days nak menampung berat sendiri. Apa lagi nak dukung anak yang makin besar panjang tapi takmo jalan sendiri tu.. So, by tackling this issue, not only I'm improving my health level for myself, also for my family. InsyaAllah.

Tapi I'm taking a slow route for this mission. Takpe la kalau tak loose 12kg in 1 month pun. Coz I want it to be slow and steadily. Still makan nasi tapi cut down the portion and what not la.. Tidak la kata nak hard core diet ke apa. So, tiada SD2 di situ yea. ;-)

Long term target - nak pakai balik baju kebaya saiz S ni.. Hamboiii tak hengat.. Kahhh.. *sila beri support kawan2*

Next thing would be on my children. Mahu rangka lebih progam untuk Rayyan Ariff. Tahun 2012, tak banyak sangat yang saya usahakan untuk dia because it was a tough year for him. Banyak sakit dari sihat. So tahun ni, we'll try to make full use of it and hopefully, this year will be a better year for him and all of us. In Shaa Allah.

Cinta sepenuh jiwa.

OK, untuk azam lain kita sambung in the next entry plak. Kang panjang sangat kang bosan pulak nak baca yea dak?? Oh yea, one thing yang saya notice, tahun 2013 ni tahun menambah anak eh? Ramai kawan-kawan yang tengah pregnant and expecting 2013 babies. Tak kurang, yang tengah mencuba pun ramai. Kawan-kawan saya yang anaknya baya Rifa Aleesya pun dah ramai yang mencuba.. As for us, harap-harap ada rezeki jugalah untuk kami.

Cuma bukan this year la.. Maybe next year or the year after ke.. Sedang elok la sebab Rifa Aleesya pun makin besar. Makin faham bahasa. Boleh tolong jaga Adik. Hehehehe.. Tapi tu lah, itu perancangan kita. Kadang2 apa yang kita nak tak semestinya dapat sebab Allah knows best. So kalau ada, Alhamdulillah.. Kalau takde pun, Alhamdulillah jugak. *Iye, mek masih seriau mengingatkan sakit bersalin dan azab berpantang*.. Hehehehe..

Pelengkap. Keletah Adik ni sangat-sangat la mengusik jiwa. Nak mengulit Adik puas-puas dulu before nak menambah ahli ke apa. ;-)

P/s - Sampai 2 hari baru siap entri ni. Ok, publish hat ni dulu. Next entry sambung lagi nanti pasal azam.. Hehehe

Monday, December 31, 2012

Au revoir 2012, bienvenue 2013..

Hari terakhir di tahun 2012.
31 Disember 2012.

2012 yang akan pergi membawa bersama seribu satu kenangan yang pastinya akan tersimpan indah di dalam lipatan memori..

Alhamdulillah, walau 2012 terpalit kesakitan, namun pengakhiran yang baik menghiasi hari dan waktu kami.. Tahun 2012, tahun turun naik kerana kesakitan dan masalah pembantu rumah. Namun boleh saya katakan, ianya juga menjadi pengerat hubungan kami suami isteri. Membawa kami lebih rapat berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Syukur Alhamdulillah. Terima kasih tuhan, atas nikmat kekeluargaan, pekerjaan dan kehidupan.


Terima kasih untuk cinta-cinta ini.

Terima kasih di atas setiap satunya ujian dan rezekiMu ya Allah.
Syukur Alhamdulillah.

2012 adalah tahun kegembiraan.
2012 adalah tahun kesakitan.
2012 adalah tahun kesenangan.
2012 adalah tahun kesusahan.
2012 bakal menjadi sejarah.
Selamat tinggal 2012.
Selamat datang 2013.

Wish list dan azam sempena tahun baru? Apa yang masih tidak dicapai pada tahun 2012, kita carry forward sahaja. 
Paling utama, mahu jadi better muslimah.

2013, please be nice to us.
Datanglah engkau bersama bahagia dan kasih-sayangNya yang berpanjangan. Aminnnn
Happy new year everyone!!