Wednesday, November 28, 2007

Cinta yang biasa

Entry from my old blog

Hari tu, I received a few SMSes from a very good friend of mine – more to a sister actually. She was askin’ bout my feelings when I decided to tie the knot wth hubby.. She was askin’ things like.. How sure I am? Is there any indication that I’m doing the right thing? Is there any sign from Allah that he’s the one?

Well, it seems like somebody is having cold feet.. ~ pre-wedding jitters -- bridal nerves ~ Ok, seriously, how do you differentiate whether the nerves you are having are just cold feet or it’s time to cancel everything? Besides Istikharah & solat sunat hajat, for me, 1st thing to do is to look back.. Ingt kembali kenangan bersama.. senaraikan kebaikan dan keburukan dia.. Bear in mind that nobody’s perfect. Kat sana ade lebih, kat sini plak mesti ade kurang.. Dengan kekurangan tu, tanya diri kita.. Ini ke yang kita nk hadap smpi ke akhirnya? Kalau aku call of the wedding now, aku ni ade hati ke nak cari org lain? Xde pun rasa tu.. Nak je terus stay dgn dia.. Cuma x sure about the decision.. Marriage is something big!

Aku sememangnya x layak untuk bercakap tentang perkahwinan.. Usia perkahwinan aku pun x smpi setahun lg.. Kalo baby, baru boleh meniarap kot..

Perkahwinan sememangnya satu perjudian.. Kita tak tahu untung nasib kita macam mana.. Kalau hari ni hubby boleh announce yang dia sayang giler kat aku, ape jaminan yang boleh dia bagi yang dia xkan berpaling tadah esok atau lusa? Aku pun xde jaminan yang aku boleh setia ke akhirnya.. Hati ni bukan something yang kita boleh control, tapi kita ada akal untuk membantu.. So, tepuk dahi tanya lah minda..

Untuk sahabat itu, ape yang aku boleh lihat ialah kesungguhan si lelaki. Usia perkenalan mereka hampir memasuki tahun ke-7.. Harus kuakui, aku tidaklah begitu mengenali si lelaki (peluang agak kurang..) Tp sepanjang perhubungan mereka, ada sinar bahagia di mata sahabat.. Setiap perhubungan ade turun dan naiknya.. Sahabat pernah menangis teresak-esak di saat hampir kehilangan si jejaka pujaan.. Mungkin aku tidak tahu apa yang terjadi dan tidak tahu details mengenai hubungan mereka, tp kesungguhan si jejaka menunggu selama ini harus diberi pujian.. Jadi mengapa harus ada ragu? Seandainya nanti syaitan masih mengganggu, sandarkan segalanya pada kenangan ye syg.. Jgn difikirkan sgt.. Bagiku, sahabat harus bersyukur kerana dia melalui satu percintaan biasa – gal met guy, both fll in luv, pursue ech othrs dream 1st, then gt married, after tht; hopefully, live happily ever after - (bukan tidak agung, tp normal).. Setiap cinta ade uniknya tersendiri.. Dan bagi mereka yang melalui satu cinta yang biasa, aku mengagumi kalian.. Pertahankan cinta itu.. Rintangan dan halangan adalah sesuatu yang harus kita hadapi..

Dan bagi mereka yang tergolong dalam kategori ‘Cinta Luar Biasa’, terima ia seadanya dan bersyukur dengan apa yang ada.. Jodoh, ajal dan maut semuanya di tangan tuhan.. Kita tidak mampu menolak ketentuanNya.. Persetan dengan umpat keji orang.. Yang ade problem dgn kakak ipar ke, mak mertua ke, pak mertua ke, abg ipar ke, sabar yea.. Kalau yang beli newspaper tu, rajin2 la jengah ke ruangan yang mintak2 nasihat tu – “Di Celah-celah Kehidupan”, “Dang Setia” , “Fikrah Dr. Salam” atau “Anda Tanya Dr. Mashitah Jawab”.. Bila baca permasalahan orang2 ni, seharusnya kita bersyukur yang kita tidak berada di tahap itu.. Dan sentiasalah berdoa agar kita dijauhkan oleh perkara2 sedemikian ok!!

To all, this is a very sweet song that you can share with the special one..

Tiada Ragu – Aqasha & Amy Mastura (Ost Cinta 3 Musim)

P kau masih dihati bagai pelangi yang menerangi
L ku masih menanti kasih kabuskan pasti pergi
P dan bermusim warna cinta
tak ku sampai tiada jua tercapai
dalam lara tiadalah ku sedar
di pinggir masa korus
P oh kekasih engkau satunya
tak mungkin berubah cintaku hati teruja
biar ku rebah rela berduka
asal indah bersamamu selama-lamanya
oh oh..
L ku terima semua
kerna kau ada di dalam jiwa
P telah ku cuba tak terdaya
semakin dalam kasih membakar rasa
L daku jua gelora jiwa..
seringkali terduga
P/L oh kekasih engkaulah satu
Bersama mengukir janji di awan biru
Biarkan musim, biar berlalu
Agar seri kasih mu tak layu dan rapuh
Tiadaku ragu..
Tiadaku ragu..

6 comments:

Anonymous said...

oh babe…
u should ambik master in kaunseling la.
huhuhu

Anonymous said...

fuyohh…

Jiey^Mien said...

Mn leh nk ambik master in kaunseling, dpt offer buat MBA pn tgh pikir nk accept ko toksey nih.. Malah dooh..
Lagipun, kang jd supo ketam.. Jaley mengereng nk ajar anak2 jln straight.. hehhehe

Anonymous said...

aku mahu pJa!!!!!

Anonymous said...

hahahah cemar baco column pelik2.. tapi meme cacatlaa probs dale tuh dih. mitok jauhlaa… walaupon aku sudah give up try buat dio jatuh cinta dgn aku, I still have faith. tapi sikik jahla… huehue..
-aku yg sedang gila meroyan-

Anonymous said...

geweeee..aduh! bakpo i mace sero knal yah ngn si sahabat di atas?uuhuhuhuu..terharu i gewe..thank u so so much! you tau x,gapo hk you oyat male tu betul2 buat i bfikir,bfikir & bfikir akan kputusannye..bfikir psl kehidupan you & set2 ni jgk..thanks again..love you so much!