Monday, July 7, 2008

Satu penghijrahan

Kenapa saya berhijrah ke tapak ini sedangkan saya sudah selesa di tempat lama saya? Mungkin kerana saya ingin beralih arah.. Penghijrahan dlm diam.. Di tempat lama, saya sudah mempunyai teman2 setia yang sudi membaca cerita saya.. Tp tidak di sini.. Di sini, mungkin saya hanya menulis utk diri sendiri.. Pd fikiran sy, tiada salahnya menulis utk diri sdr kerana itu akan lebih ikhlas.. Andai ada teman2 lama yang menemukan saya di sini, maafkan saya kerana pergi tanpa kata.. Saya cuma ingin mencari kedamaian.. Dan saya ketemu rasa damai itu di sini..

Rayyan saya bakal mencecah usia 2 bulan pd 12.7.2008.. Dan itu adalah tarikh lahir hubby.. Rayyan was suppose to be born on that date. Kalaulah dia lahir pd tarikh itu, dia akan berkongsi tarikh lahir dgn ayahnya.. Apakan daya, langit tidak selalunya cerah..

Menjelang usia 2 bulan, berat Rayyan belum mencecah 3kg. Rasanya itu agak adil bagi bayi pramatang yang lahir dgn berat 1.815kg dan telah melalui 4 siri pembedahan yang memerlukan dia ber'puasa' sebelum dan sesudah pembedahan.. Saya lupa bila ia bermula, tp Rayyan sudah lama belajar mengangkat kepala walaupun belum betul2 tegak. Saya kira itu satu pencapaian besar dgn usia dan kondisinya. Dia juga beberapa kali meletakkan tangan pada botol susunya.. Mungkin cuba utk memegang atau sekadar kebetulan, tp sy memilih utk percaya bahawa dia cuba memegang kerana ia berlaku lebih dr sekali..

Seawalnya saya sendiri tidak percaya Rayyan saya seorang yang lasak.. Sewaktu saya menunjukkan gambar ini kepada ibu saya dan memberitahu tiada siapa bersamanya pd saat dia tidur, mommy membalas dgn wajah sedikit cuak.. "Ntah2 'ada' yang angkat tak?"


-Rayyan tido smpi tergolek!-

Saya juga sedikit termakan dg kata2 mommy dan ade sedikit rasa takut.. Tp setelah saya saksikan sendiri 'kehebatan' hero saya, saya percaya dgn kebolehannya. Malah, saya tidak pernah nafikan kehebatannya walaupun pelbagai ramalan yg telah di buat oleh para doktor..

Ada yang bertanya, apa sebenarnya yang ditanggung oleh anak ini sehingga perlu melalui pembedahan? Saya ingin sekali bercerita.. Semoga dgn cerita dan ilmu yang saya ada akan dapat dijadikan panduan oleh mana2 ibubapa yang melalui keadaan yang sama. Tp saya masih tidak sanggup.. Terlalu byk kesan dan akibat yang saya fikirkan.. Mungkin setelah saya mendapat kekuatan yang sy cari, saya akan lebih bersikap terbuka..

1 comment:

Pnut said...

salam jie, thanks kerana memberi kata semangat kat blog akak untuk adik Alesya..

my first boy lahir at 30 weeks juga, berat dia 1.2kg, 42 hari dalam wad, Insya-Allah nanti diaorang membesar dengan sihat dan kuat, si abang my boy tu skrang paling tinggi dan tegap dalam kelas darjah satu dia, sampai cikgu tak percaya dia dulu lahir 1.2kg je..

And be positif diaorang akan bijak, Insya-Allah.. the abang doing very well dalam pembelajaran dia. cepat belajar.. Itulah miraclenya, setelah mereka melalui ujian semasa usia awal kelahiran mereka, tapi Allah berikan sesuatu yang lebih bermakna dalam perjalanan hidup mereka akan datang.. akal pemikiran yang cerdas..