Thursday, June 10, 2010

Dia datang dengan lenggang lengguknya.. :P

Alhamdulillah.. “dia” sudah pun datang..
.
Ok. Mungkin ada yang berfikiran yang bukan-bukan apabila saya menyatakan kelegaan setelah ‘kawan baik’ yang ditunggu-tunggu itu datang..
.
Bukan niat mahu menolak rezeki seandainya sudah takdirNya saya hamil lagi dalam masa terdekat ini. Namun seperti yang saya katakan sebelum ini, saya mahu lebih bersedia..
.

Comel kan? =) Pic credit to google image

.
“A planned pregnancy is the best pregnancy..” Ini kata gynecologist saya kepada saya selepas saya melahirkan Rayyan Ariff suatu waktu dahulu.
.
“Consume folic acid for at least 3 months before you want to try for another baby. Take supplement so that you’ll stay healthy. Eat well, have a good rest..” Katanya lagi.
.
Kerana itu, saya menekankan bahawa saya mahu lebih bersedia. Jujur saya katakan, saya takut sekiranya segalanya berulang lagi. Trauma. Sakit yang bukan sedikit. Perit yang bukan sedikit.
.
Mungkinkah saya punya kekuatan yang sama sekiranya saya perlu menghadapinya sekali lagi? Sungguh saya tidak pasti! Adakah saya akan membuat keputusan yang sama sepertimana keputusan yang saya buat untuk Rayyan Ariff suatu waktu dahulu? Sumpah saya tidak tahu!
.
Mungkin, kalau diletakkan di dalam situasi yang sama, kali ini kami akan lebih teratur. Berdasarkan pengalaman yang lalu, kami tahu ke mana tempat yang harus dituju dan InsyaAllah, apa yang perlu dilakukan juga sudah ada di dalam senarai. But, we have to bear in mind that having two children with the same condition means that our efforts need to be doubled! Our list of appointments to the hospital will be doubled! Our tears will be doubled! Every little thing..
.
“Owh, dalam TV tu ada yang sampai 3-4 orang anaknya dalam keadaan sama. Boleh je mereka jaga. Boleh je mereka hadapi..”
.
Betul. Kita takkan tahu kemampuan kita selagi kita tidak diletakkan di dalam situasi itu. Namun bagi saya, apa yang saya lakukan untuk Rayyan Ariff bukanlah setakat ‘menjaga’.. Maka itulah saya katakan bahawa saya tidak tahu sama ada masih bersisa kekuatan untuk mengulangi segala yang sama.
.
Namun sebagai manusia, siapalah kita untuk menolak ketentuanNya.. Dan seandainya saya sudah mengikuti segala saranan doctor, namun jika perkara yang sama berulang lagi, apalah daya saya untuk menidakkan sesuatu yang telah tersurat. Namun sekurang-kurangnya, saya telah berusaha mengurangkan risiko.. Hanya ini yang termampu saya lakukan!
.
Lagipun, menyaksikan seorang anak kecil terlantar sakit bukanlah satu perkara yang mudah. Di sebalik wajah comel Rayyan Ariff pada hari ini, terselindung keperitan yang dilaluinya pada awal kelahirannya. Melihat kembali foto-foto lamanya bagaikan merobek kemanusiaan yang ada di dalam hati ini. Keadaan dirinya, terlalu jauh untuk dibandingkan dengan apa yang anda semua lihat sekarang. Terlalu jauh. Menakutkan.
.
Rayyan Ariff juga mengambil pelbagai vitamin dan ubatan sedari hari pertama kelahirannya. Folic acid untuk 6 bulan pertama kelahiran. Multivitamin, neurogain, piracetam, MCT oil dan epilim sehingga ke hari ini.
.
Cukuplah. Kali ini, biarlah saya yang mengambil folic acid secara teratur 3 bulan sebulan hamil dan sepanjang kehamilan. Bukan bayi saya lagi. Lagi pun, ‘kehilangan’ bayi bukanlah satu perkara yang mudah untuk dilalui. Melihat pemergian puteri Alanna sahaja hati ini bagaikan dirobek-robek. Sungguh sakit walaupun kami meredhai pemergiannya.
.
Kerna itu, saya mahu lebih ruang untuk persediaan.
.
Sebetulnya, saya suka apabila diberi lebih perhatian oleh sang suami di saat kehamilan. Saya suka dimanjakan sewaktu hamil. Manis, manis sekali..
.
In fact, sebelum datangnya period saya, setiap kali saya tidur meniarap, hubby pastinya akan menegur dan berkata, “Janganlah meniarap. Manalah tahu ada baby kat dalam. Siyan baby..”
.
Saya cuma tergelak, “Abang, nak ada baby kena buat dulu. Buat kena la cari the right timing..” Sungguh saya yakin bahawa saya tidak hamil sehinggakan saya ‘bergaduh’ dengan doctor yang tidak mahu memberikan saya ubat yang kuat kerana bimbang saya ‘berisi’.
.
“Doctor, I know my body.. I don’t have problem if you want me to repeat the test. But if it come back negative, you better give me RM10 being a payment for I have to pee in that small bottle and if it’s positive, I’ll give you RM10 for being right!” Dr. Sumi hanya tersenyum dan tidak mahu menyahut cabaran saya. Mungkin kerana dia tahu dia akan kalah. =P
.
Sebenarnya, hubby sedikit kecewa apabila tahu period saya datang. Namun dia memahami gusar di hati saya. Syukurlah.
.
Seperti yang telah saya katakan, sekiranya saya yang bakal menanggung, sekurang-kurangnya biarlah saya membuat persediaan sebaik mungkin dan sedayanya mencuba untuk mengurangkan risiko. Kerana sakitnya bukan sedikit.
.
P/s - Do you know what is the ultimate thing that you need to be prepared being parents of a special needs child?
.
To be stared by the publics!
.
.
It happened to us last night when we brought Rayyan Ariff out wearing his hearing aid. Siap ada anak bisik kat mak dia and the mother pusing belakang semata-mata nak tengok Rayyan Ariff. Me? Ohhh sangat bangga! Bukan semua orang ada anak pakai kearing aid kan? :P

28 comments:

Mrs. Simplicity said...

dtg dah? noted! :p ada kat tmpt ko mmg kena lebih2 bersedia. kalau yg macam aku ni pun tak menang tgn. takpe, Allah mesti permudahkan semua kan? insyaAllah..

izzahazfar said...

moga allah permudahkan akak!

Kak Rose said...

Stared by public?... kak rose pun punya rasa yg sama semasa busu kena eczema yg teruk...tiap2 bulan jumpa pakar d SDMC...akhirnya pakar tu kata nnti akan hilang bila dia bertambah besar...dan sekarang Alhamdullilah..."dia" dah datang ya... eloklah buat prep yang cukup kalau itu boleh mengurangkan risiko....

kasihibu said...

hehehehe..kekadang lega jugak bila kwn baik datangkan..
tp kekadang keciwa gak, bila kwn baik tu datang
;p

Kauthar said...

saya pun ada perasaan yang sama dengan jiey..kalaulah ditakdirkan sakit atif 'relapse' saya tak pasti sama ada saya dapat melaluinya sekali lagi atau tak..nauzubillah..

masa atif pakai tiub kat hidung dulu (sebab tknk makan ubat)pasti org akan tgk2 kat dia..hihihi..ada jugak yang bertanya..letih jugak nak explain :D

Unknown said...

InsyaAllah jiey...pasti impian jiey akan tercapai...bersedialah sebaik mungkin...bak kata pepatah sediakan payung sebelum hujan...kak nanie sampai sekarang trauma...dan tak sekuat jiey...

adex-aieda said...

insyaallah jiey...
rezeki itu akan dtg bila jiey dah benar2 sedia...

Jiji said...

Hehehe@!~

Alaarr tu tu handsfree henpon tu pon kategori hearing aid jugak hahaha@!~ cuma nama je lain@!~

Normaliza said...

-ve la ek..hehe. Perancangan Allah tu lebih baik kan..mungkin belum tiba masanya :)

mas said...

slm jiey...

ye jiey org pandai je berkata2..tp kene btg idung sendiri ada berani??...

xpe jiey...bukan kita menolak...perancangan itu lbh pentingkan...
sabar ye jiey...

Pnut said...

Jiey-keputusan Jiey amat tepat sekali.. hanya yang melalui je tau cemana rasanya kan.. Allah tahu yang terbaik. Kalau akak tak tempat Jiey, memang akak pun akan tumpukan pada Ian dulu, untuk pregnant lagi, kita tak tau nasib kita cemana, kalai pertama mungkin kita sihat segar, tapi next pregnancy, mana tau kita lembik, mabuk dsbnya. lagipun Jiey muda lagi..

ada orang kata muda-muda elok beranak awal, yes.. tp condition anak macam mana kan?? bagi anak macam Ian, sangat menuntut perhatian kita kan? so kena fikir juga, soal keadaan kita kalau pregnant, bersalin, sian Ian..

just pendapat akak je la.. tp kalau dah ready, why not.. Insya-ALlah i know u can manage kan..

Puan ApasH said...

kawan baik saya pon baru dtg lepas lewat 7ari. Ingatkan berisi juga...

dah bape bulan on folic acid??saya blom start makan pon lagi..sebab belum masuk phase "berusaha" lagi..tapi kalau dah lekat alhamdulillah le..

Jiey^Mien said...

Alyyani:
Itu la Ly.. Aku pun takleh imagine sebenarnya camne.. Huhuhu..
Takpe la.. Macam ko cakap.. Mintak2 dipermudahkan..
Kalau tak, bukan stakat tak menang tangan, dgn kaki2 skali tak menang..
:P
Aku tumpang main ngan anak ko n anis la dulu..

Jiey^Mien said...

Kak Rose:
Dah selalu kena sebenarnya..
Kena tegur pun slalu je kak.. Especially part kepala Ian yang panjang n leper.. :P
A'ah la Kak.. Kali ni nak betul2 well prepared..
Takut...
=(

Jiey^Mien said...

Izzahazfar:
Aminnnn..
Thanks dik!

Jiey^Mien said...

sayangsayangibu:
Hehehhe.. Dalam keadaan tak bersedia ni, banyak lega daripada kecewa..
=)
Rayyan dulu doktor kata maybe sbb virus infection.. walaupun takde confirmation, tp rasa takut buat I nak well prepared..
Hehehhehe..
Macam paranoid la pulak..
:P

Jiey^Mien said...

Kauthar:
Org2 yg low sensitivity level ni memang akan buat camtu..
Apa salahnya skali tgk je, ni nak kena tenung2 plak kan?

Jiey^Mien said...

adex-aieda:
insyaAllah..
Aminn!!

Jiey^Mien said...

kerikil kehidupan:
bukan kak nanie tak kuat la kak..
maybe akak dah cukup quota kot..
=)
jiey pun nk 3 org sebenarnya..
cam akak..
hehehhehe..

Jiey^Mien said...

Jiji:
handsfree murah, hearing aid mahal..
hahhahahha..
riak lagi di situ~
Tu la.. sape suh tenung-tenung jeling-jeling..
Kan acik dah riak..
Rasa glamor pun ada..
:P

Jiey^Mien said...

Normaliza:
Perancangan Allah SWT tu mmg yang terbaik..
Dia pun ambik kira kemampuan umatNya jugak..
Alhamdulillah..
=)

Jiey^Mien said...

Mas:
Thanks for your support Mas..
=)

Jiey^Mien said...

Kak Pinut:
Actually mmg ada dalam perancangan nk menambah ni..
Cuma tatau bila nak on..
Hehehhe..
Banyak sangat aral..
Kalo ikut Jiey lambat2 sket pun takpe..
Tp bila Dr. n therapist Ian ala2 dah bg hint bila nak bg adik, terkesan la jugak..
Sbb konon2nya, with peer preasure, special needs child will progress better..
Tapi tu la.. Macam yang akak cakap la.. Mabuk2 lagi, penat lagi, bersalin lagi, berpantang lagi..
Takut banyak plak yang terganggu..

Jiey^Mien said...

Apash:
Blom start pun agi..
Muahahhaha..
Tu yg cuak gila ms period lewat tu..
Bila difikir2kan, pasni mmg nk consume terus la..
In case kalo terbabas, takde la risau sangat cam before this..

Ibu Akidd said...

jiey klu akidd nak dpt adek dlm masa terdekat nih pun aku kalut jgk !!

huhuh.. penat pun tak hilang lagi.. aper tah lagi situation ko.. iron lady! aku salute ko jiey!

Ina said...

Lega ek Jiey hihi. Sdgkan kiter pn sgt berhati2 n cuba sedaya upaya bersedia bila nk preggy. Ini kan lg Jiey. Papepun moga dimurahkan rezeki lps ni. N jgn lupa lbh berhati2 kali ni. Take extra precaution. Nnt karang susah2 hati plak lg hihi :D

nisa said...

Smoga kak Jiey diberi kekuatan yang x bertepi dan keimanan yg teguh,smoga rayyan ariff sentiasa di bawah kerahmatanNYA dan dipelihara kesihatanNYA..insyaallah

Ms. Fiena said...

speechless. saye xkenal akak. dan akak maybe xkenal saye. tapi blog ni wat saye sebak dan rase sayang dkt rayyan arif. name die sgt best dan dia sgt comel.