Sunday, September 12, 2010

Hati tidaklah sekuat mana namun sedaya upaya cuba bertahan..

Petang syawal kedua menjadi saksi pertemuan sahabat-sahabat untuk kesekian kalinya.. Bertanya khabar dan bertukar cerita menjadi resam di setiap perrtemuan..
.
"Engkau kuat. Kalau aku, memang tidak sekuat engkau. Mungkin sebab itulah tuhan pilih engkau. Dia takkan menguji hambaNya melebihi dari apa yang termampu ditanggung.." Kata seorang sahabat.
.
"Aku tidak sekuat mana. Apa lagi yang boleh aku katakan kerana inilah jalan takdirnya. Tempuh sahajalah.." Menjawab dalam nada bersahaja dan tersenyum namun rasa panas menyerbu ke muka. Sebolehnya air mata cuba ditahan daripada gugur mengalir ke pipi..
.
"Mendengar ceritamu sahaja aku ingin menangis, apa lagi andai aku melihatnya sendiri.." Luah sahabat itu lagi..
.
Hati siapa yang tidak tercalar menyaksikan tubuh sekecil itu dilanda kesakitan, apa lagi anak sendiri.. Namun apalah daya diri ini selain daripada berserah kepadaNya..
.
Tatkala mata yang biasanya bersinar itu tiba-tiba sahaja mengeluarkan air jernih di tubir mata, hati ini turut menangis.. Dia tidak menangis, namun air mata itu bergenang secara mendadak.. Mungkin ada sesuatu pada badannya yang tidak berfungsi sebaiknya lantas menjadi penyebab kepada kejadian itu..
.
Tatkala dia memusingkan kepalanya ke kiri dan ke kanan dalam usaha untuk mengurangkan kesakitan yang ditanggung, jiwa ini turut sama merasa sakitnya.. Puas kepalanya di toleh ke kiri dan ke kanan, namun tidak sedikit pun rasa sakit itu berkurang.. Mungkin, sel-sel pada otaknya terus ditekan-tekan.. Dan untuk beberapa ketika, dia kembali ke dalam lena yang dalam..
.
Hati ibu mana yang tidak kegusaran apabila merenung ketidakpastian yang ada di hadapannya? Pada satu saat, dia bermain dengan gembira.. Namun pada saat lainnya, tiba-tiba sahaja dia bisa terkulai layu.. Perit menyaksikan apabila dia sesekali mengelip-ngelipkan matanya dengan kuat sambil kepalanya terangguk-angguk, mungkin cuba meredakan keperitan yang ditanggung..
.
Hati ini tidak sekuat mana kerana dialah yang menjadi tonggak kekuatan. Layu dirinya, maka pilulah hati.. Namun apalah daya diri, kerana senantiasa saya perlu akur; Rayyan Ariff hanyalah pinjaman dariNya untuk melihat sejauh mana ketaatan hambaNya.. Nyatanya, saya tidak akan berhenti berdoa agar anak comel ini terus-terusan dipinjamkan kami; SELAMA YANG MUNGKIN!
.
Anak kuat yang tidak pernah berhenti berjuang dan tidak pernah tunduk pada kesakitan!

3 comments:

Kak Rose said...

betul jiey, membaca coretan mu sudah boleh menitis air mata, belum lagi menghadapinya.... harap Ian n jiey sekeluarga sentiasa dalam lindungan Nya. Amin...

Anonymous said...

kekuatan si permata hati adalah kekuatan si ibu...kekuatan si bapa...
kekuatan si ibu adalah kekuatan si permata hati...kekuatan si bapa...
kekuatan si bapa adalah kekuatan si permata hati...kekuatan si ibu...

itulah keluarga...jika ada di antara yang lemah...perlu ada yang menjadi benteng sehingga yang lemah itu kuat kembali...
begitulah keadaan apabila saling melengkapi...akan menjadi saling memerlukan...

keluarga terbina atas dasar kasih sayang yang tidak bertepi...atas harapan yang tidak pernah hilang...atas pengorbanan yang tidak pernah disesali...
begitulah sentiasa hendaknya....dalam menuju keredhaan-Nya...

Wallahu'alam...

Min said...

semoga Allah terus memberi kekuatan kepada our hero Ian...