Tuesday, July 30, 2013

Kisah Ramadhan selanjutnya..

Seriously, aku suka Ramadhan. Suasananya ada satu macam keheningan yang tak tergambar dengan kata-kata. 

Namun Ramadhan kali ini bagaikan hilang seri. Aku tahu, pahala dan ganjarannya masih sama untuk mereka yang melakukan ibadat seperti Ramadhan tahun-tahun yang lalu. Mungkin jiwaku masih memerlukan masa untuk menghadam resah kehilangan. 

Aidil Fitri? Sungguh kalau aku bisa percepatkan waktu, aku tidak mahu menghadap 1 Syawal. Atau biar sahaja Ramadhan terus di sini bersama keheningan dan ketenangannya. 

Rindu. Namun kehidupan perlu diteruskan. Debaran masih terasa setiap kali adanya perancangan pulang ke kampung halaman. Baru aku mengerti, begitu perit sekali sakit kehilangan.

Tahun ini, Iftar kami banyak di rumah sahaja. Cuma sekali di luar. Itu pun, sebentar sahaja. Tiada keinginan untuk ke mana-mana. Sungguh tiada.

Menu Iftar 13 Ramadhan. Ikan goreng. Tauge goreng. Kerang masak sambal. Masak lemak udang dengan telur rebus. Ulaman. Budu. Kuih muih dan roti john tu rezeki, ada yang bersedekah. Alhamdulillah.

Menu Iftar 14 Ramadhan. Paling sempoi kata si suami. Sardin masak kicap. Sambal sotong. Telur dadar. Sayur kubis goreng. Ikan masin. Ulaman. Sushi beli a few days before.  

Menu Iftar 15 Ramadhan. Ayam masak kurma. Acar timun. Daging goreng kunyit. Lala goreng cili. Ulaman. Budu.

Menu Iftar 16 Ramadhan. Bosan dengan nasi, beralih ke menu western. Chicken chop with mushroom sauce. Pucat sedikit sebab takde brown sauce. Coleslaw, potato wedges and fries.

Menu Iftar 17 Ramadhan. Nasi lemak. Ikan bilis goreng. Sambal ikan bilis. Sambal sotong. Sambal kerang. Ayam goreng rempah. Telur rebus. Timun.

Menu Iftar 18 Ramdhan. Potluck bersama teman-teman UPM. Memang meriah. Makan sampai lebam katanya. Ketam goreng cili. Ayam goreng rempah. Telur goreng kicap. Kerutub udang. Lala masak lemak. Sayur kubis goreng. Agar-agar. Kek batik. Tauhu sumbat. Karipap. Nugget. Chicken fingers. Sirap bandung ais krim soda. Orange juice Tropicana Twister.
 
12 years of friendship and getting stronger.. ;-)

18 Ramadhan sepatutnya menyaksikan gathering keluarga superkids. Namun terpaksa dibatalkan pada saat akhir kerana kekurangan ahli. Ada yang tidak dapat ikut serta kerana pelbagai kekangan. Oleh kerana minda sudah dari awalnya berkata, "Hari ini kita gantung kuali.." Maka kami berbuka di luar sahaja.

Iftar pertama berbuka di luar namanya. Buffet Ramadhan di Kafe Istana Budaya. Mungkin kerana usia sudah meningkat, makan tidaklah beria mana. Yang seronok, menyaksikan si Puteri Rifa lah.. Semua makanan dia yang bersungguh. Telatah comel yang menghiburkan. ;-)

Berhenti seketika. Sambung lagi nanti.

1 comment:

Yaati Nor said...

rajinya masak..hehe nampak macam dah kurus je..