Monday, September 6, 2010

Penghujung Ramadhan dan Aidil Fitri yang sedikit tercalar..

Kami sudah berada di kampung.. Alhamdulillah kerana kami selamat tiba tengahari semalam.. Hari sabtu menjadi hari yang sangat sibuk buat kami. Hubby seharian di bengkel kereta untuk memastikan kereta di dalam keadaan yang baik. Saya pula bergelut dengan terapi Rayyan Ariff, mengemas rumah dan mengemaskan kain baju untuk dibawa pulang.
.
Apabila hubby tiba di rumah, terus sahaja kami bergegas ke Rawang dan berbuka puasa di sana. Bersalam-salaman dan bermaaf-maafan dengan PIL sebelum bertolak pulang ke kampung keesokan paginya.
.
Penat. Namun hati bagaikan tidak sabar untuk bertemu dengan mommy dan abah.
.
Namun seperti yang dinyatakan pada tajuk entri, sesuatu yang tidak disangka-sangka terjadi.. Hubby kehilangan walletnya sewaktu kami berhenti di tandas stesyen minyak Petronas sebelum tol Bentong. Kami hanya sedar tentang kehilangan itu sewaktu tiba di Kuala Krai untuk mengisi minyak sekali lagi..
.
Jumlah kehilangan? Memang besar nilainya bagi kami! Memang beraya sakanlah sesiapa yang menjumpai wallet itu kalau niatnya tidak mahu memulangkan.. Wang ansuran rumah, kereta, insurans dan road tax kereta yang akan tamat tempoh dalam masa seminggu, duit raya untuk mommy, abah, dan adik-adik, duit upah menjahit baju kurung, duit untuk membeli sandal Rayyan Ariff, dan banyak lagi..
.
Saya sendiri terkejut apabila hubby memegang wang tunai sebanyak itu!
.
"Kan abang dah cakap, abang keluarkan duit untuk buat pembayaran pada hari sabtu semalam. Mana la abang tahu seharian di bengkel. Balik2 kan kita terus gi Rawang. Jam 4am kita dah bertolak balik KB.."
.
Hmm.. Walau seribu alasan yang diberikan, sudah tertulis bahawa itu bukan rezeki kami.. Walaupun kecewa dan sedih, apa lagi yang mahu dikatakan melainkan redha dan melepaskan..
.
"Tak berayalah kita tahun ni.." Keluh hubby..
"Tuhan sayang abang la tu.. Sebab tu dia duga abang.. Dia tak lupa kat abang.." Sekadar menenangkan..
.
Rayyan Ariff yang tersenyum keriangan sementara menantikan ayah yang sedang membuat laporan di Balai Polis Kok Lanas.. Bagusnya menjadi anak kecil yang tidak punya masalah.. =)

24 comments:

Yasmin Nabilah.. said...

aduh..ina dpt rasakan apa yg jiey ngn alimin skrg ni.sebab ina pun penah alami..bezanya dompet jumpe kembali. Sabarlah wahai sahabatku..kami doakan ada insan yg baik hati pulangkan semula dompet alimin..Amin..

Marsha~ said...

banyaknyeeeeeeee... tebal le wallet kalau mcm tu??? aduhaaaaaaaaaaiiiii... lumrah alam kot.. dulu bob pun pernah tercicir wallet yg tebal penuh duit.. nasib baik cepat sedar.. mc duit tinggal 50 hinggit tak pernah lak tercicir... :(

sabarle jiey... dugaan tu.... insyaAllah doa2le org yg jumpa tu sudi nak pulangkan balik....

MRS. K said...

dugaan betul... sabar ye jiey!

selamat hari raya! maaf zahir batin!

Mayyonnizz said...

salam.. jiey samalah kita jiey.. ayu pun dirompak hari tuh...keta kena pecah... hilang dah semua

sampai sekang tingkap tak dibetulkan lg.. aduyai...sakitnya tahun ni..

kalau nak jadi kejap jer... tp dah xde rezeki.. erm..cobaan...
tp sedih gielr lah jiey..mcm betul dugaan buat kami... so raya nih mmg mcm dh xde erti:((

emellia said...

bersabarlah.. dah tersirat sememangnya itu bukan rezeki kita.. mungkin ada hikmah akan diberikan..

mrs_zura said...

Mak aihh kak jiey..byk hilang..mmg harapan tipis la nk dpt blk tp xtaula kot miracle bln2 pose nie...xsangka incik Alimin berani pegang duit byk tuh...sabar ye kak jiey..Selamat Hari Raya...

ummi nia said...

sabar yer kak jiey..xkan amannya org yg amik duit tue kak..

mommy nazeef said...

salam jiey...adussss..besar jugak dugaan tuh. yela, dapat bayangkan brape byk amaun untuk settlekan bayaran sme tu.dahla nak raye ni...tapi, insyaAllah...pasti ade rezki yang lebih besar drpd tu. insyaAllah....

YatieJay said...

Hmmmm dah tertulis takde rezeki agaknya. Mungkin ada hikmah, hanya Allah yg tahu.

Kalau nak dipikirkan memg sakit hati kan? Sabar ye....

puterikurekure said...

banyak betul wang dalam walet tu. kita dapat bayangkan memang beraya hindu la orang yang dapat wallet tu jiey.

kita tumpang berduka. harap jiey dan suami kuat ye.

ieda said...

adoiii....what else can we do...berbalik saja kepadaNya..bukan rezeki kita.andai tertulis itu mmg rezeki jiey & family pasti ia datang semula.just sbg panduan...jgn letak duit yg banyak kat satu tempat...pisah2kan.akak biasanya kalau perlu bawa big amount akak bg hbby setengah..dlm poket sikit..dlm handbag paling sikit.

shaliza said...

Salam...
bukan rezeki jiey sekeluarga agaknya tu, perkiraan Allah takder sapa yang tahukan?
Dah selamat sampai ke kampung tu pun dah syukur banyak...

p/s Kok Lanas? Macam dekat je ngan saya tu...

Salam Aidifitri...

||-puterinuur -|| said...

ohhhhh tidakkkkkk! anda sudah berada di kelantan :( jiey, terkejut dgr pasal wallet alimin yang hilang tu. bertabah.

selamat hari raya :D
0 - 0 yer andai ada tersalah bahasa dan perkataan.

makdara TERDIVA said...

memang takde rezki la tu..oh! sedih membaca pasal ni..semoga jiey & asben tabah dgn ujian ni..redha itulah ubat yg paling manis walau payah nak menghadapi kenyataan yg pahit..

slmt hari raya jiey

Kak Nie said...

Kak,
memang sedih and frust.. but like u rightly pointed out, mmg bukan rezki kita... mana tau ada rezki yang lagi besar menanti u all lepas ni... sabar lah.

Kak Nie doakan akan terbuka hati sesiapa yang terjumpa untuk pulangkan wallet alimin tu.

As usaha, may be u can start citing " rabbi yassir wala tuwassir" many2 times... InsyaAllah akan dipermudahkanNya.. it has worked all the time with me, esp in hard times.

see u on raya InsyaAllah...

Kak Nie

jie said...

bestnya jiey dah kat kampung..
yang kurang best tu pulak fikir mana nak cari semua duit2 tu kan. tapi insyAllah bak kata jiey kat entry lepas, ada rezeki lain tu

ibu WaWa said...

Sabarlah Jiey.
Ada hikmah di sebalik semua yang berlaku.
Allah beri ujian yang besar sebab Allah nak bagi rahmat yang lebih besar...

transformed housewife said...

perit jugok bilo hile duit banyok2 ni esp. nok dekat rayo ni. Minto2 Jiey dgn hubby dpt rezeki lain nanti. Sabar deh.

iCaLoVeZiE said...

alahai jiey.. kalau dah bukan rezeki. Tapi kalau ica, mesti menangis. banyak tu..

insyaallah, nanti ada rezeki lain.

Rizziela said...

Terkejut saya dengar wallet hilang.

Kalau saya ...mesti dah separuh nak pitam..semua benda belum bayar....tapi duitnya plak hilanlg

Tapi tulah..dah bukan rezeki ...nak buat mcm mana

saya doakan..semoga orang yg jumpa wallet tu pulangkan balik..kesian kat Rayyan nak beraya...

yatie chomeyl said...

harap2 Allah bui balk rezeki yg lebih byk dr gapo yg hile tu...sedaknyo kelik rayo kelate.

are_shie said...

Banyaknya hilang.. huhu.. tumpang bersimpati... semoga org yg jumpa wallet tu adalah org yg beriman dan jujur..

fatonahHairil said...

salam jiey...selamat hari raya..maaf zahir batin utk jiey dan famili ye...
nak tau tak..bila baca entry ni sy pon terkilan dgn sdih..tapi bila baca balik,eh...jiey ni rileks jer kan..kalo sy dah lama meraung2
(ok!! over di situ..)
tapi point yer...Allah uji seseorang tu sbb Dia tahu yg org tu mampu hadapi.....mcm jiey la...awak mmg kuat semangat...!!!

A.I said...

Ya Allah!!! dugaan sungguh.. :(
sabar bebanyak ye jiey. tak bleh nk buat apa, melainkan org yg jumpa tu pulangkan blk dompet laki kau tu. tp zaman skang ni susah nk jumpa org yg baik ati gitu..huhuhu...

apa2 pon, selamat hari raye + maap zahir batin utk kau sekeluarga.