Tuesday, December 29, 2009

Bila dia makin membesar..

I've created an album called "Bila dia makin membesar.." in my FB.. Sekadar untuk mengingatkan aksi-aksi buah hati kami yang sedang membesar ini.. Walau usia Rayyan Ariff bakal menjangkau 20 bulan dalam masa 2 minggu lagi, namun banyak waktu, dia masih seorang bayi..
.
Seiring dengan pertambahan waktu, gelagat comel dan nakalnya semakin menjadi-jadi. Ada sahaja kerenahnya yang mengundang tawa dan geram di hati.. Dan kami amat bersyukur ke hadrat Ilahi di atas anugerah terhebat ini. Kalau dahulunya, saya acapkali terasa kurang sabar mahu melihat dia melakukan segalanya yang dilakukan oleh anak-anak lain, kini saya sudah lebih tenang..
.
Dari pengamatan dan pemerhatian kami, Alhamdulillah, lagak dan aksi Rayyan Ariff sama sahaja dengan anak-anak lain. Bezanya, dia sedikit terkebelakang. Walaubagaimanapun, lambat atau cepat, Rayyan Ariff pasti sahaja dapat melakukan apa yang dilakukan oleh anak-anak lain. It's not worrying because we always know that he'll be delayed..
.
Dan sekarang ini, menjaga dan mengasuh Rayyan Ariff menuntut kesabaran yang tinggi.. Mahu dipakaikan diaper, bagaikan berperang! Dengan tangisan yang mendayu-dayu dan badan yang berguling-guling meronta, cukup menyukar segalanya sehingga memaksa kami menggunakan drypant.. Begitu juga apabila mahu memakai seluar buatnya. Baru sahaja selesai memasukkan sebelah kaki dan sedang cuba memasukkan kaki seterusnya, Rayyan Ariff sudah kembali mengerluarkan kaki yang tadi.. Penat!
.
Kalau dimarahi, pandai pula dia memujuk. Kalau tidak berpuas hati dengan seseorang, pantas sahaja dia menjeling dan memandang dengan ekor matanya.. Pandangan yang cukup garang. Kalau dipukul atau dicubit manja, pantas sahaja tangannya membalas..
.
Kalau melihatkan mamanya bertudung, bertepuk-tepuk tanganlah dia kerna tahu dia akan dibawa keluar.. Dan setiap kali kami memasuki perkarangan kondo setelah pulang dari mana-mana tempat, lekas sahaja Rayyan Ariff menangis.. Setiap kalinya dia begitu. Kerana dia tahu bahawa masa untuk dia bersiar-siar sudah hampir tamat dan kami bakal pulang ke rumah. =)
.
Ini adalah antara gelagat putera kami pada hari yang lalu.. Kami sekadar ke JJ Maluri, bertemu Kak Pinut bersebelahan Tesco Ampang dan seterusnya ke Carrefour Ampang.. =)
.
Sekarang ini, susah juga mahu membeli belah bersama Rayyan Ariff kerana kerenah dan rengekannya cukup merimaskan. Maka, ayah membawa Rayyan Ariff bermain untuk melekakannya..
.
Rayyan yang asyik memandu.. =)
.
Apabila diletakkan di dalam Kids' Ride ini, lain pula jadinya.. Rayyan Ariff tidak mahu turun. Bersungguh-sungguh saya dan ayahnya memujuk. Kesudahannya, kami memasukkan token.. Apabila ia mula bergerak dan mengeluarkan bunyi, barulah Rayyan ARiff kelam kabut mahu turun kerana dia ketakutan.. :P
.
Cubaan menarik tangannya sewaktu dipegang mama.. Tidak mahu diturunkan dari keretanya.. :P
.Ini pula di KFC, Carrefour Ampang.. Terpaksa memancingnya dengan banyak benda agar kami dapat makan dengan tenang.. =P
.
Rayyan Ariff juga suka menyanyi, terutamanya di bilik mandi.. Sebaik sahaja pintu bilik mandi dibuka, dia sudah mula mendendangkan lagu yang tidak kami faham butir bicaranya. Kalau dibiarkan, makin menjadi-jadilah dia.. Sehingga meneran suara kecilnya.. Kata ayah, itu bahagian korus lagu.. =)
.
Seperti anak-anak lain, dia juga gemar bergurau sehingga mengekek-ngekek tawanya.. Perkembangan mental dan fizikalnya benar-benar mengujakan. Dan saya pula, bagaikan kehabisan akal untuk mengajarnya apa sahaja yang baru.. Nampaknya saya perlu lebih kreatif... =)
.
Alhamdulillah, tulang belakang Rayyan Ariff juga semakin kuat.. Begitu juga anggota badannya yang lain.. Sekarang ini, dia sudah banyak bergerak dan sibuk mengangkat punggung walaupun creeping skill masih belum dikuasai sepenuhnya.. Cumanya, Rayyan Ariff masih keberatan untuk menampung berat badannya menggunakan tangannya sendiri. Satu cabaran buat saya untuk lebihkan usaha.. =)
.
Melihatkan perkembangan yang bukan sedikit ini, tempoh percutian ini sungguh berbaloi buat kami. Walau ada waktunya, ingin sahaja saya pulang ke pejabat agar Rayyan Ariff kurang manjanya.. Namun sebetulnya, saya benar2 menikmati tempoh percutian singkat ini.. =)
.
P/s - Pinut Cuppies from Kak Pinut adalah best!! Sangat soooka.. Bleh tempah la next time.. ~Like this~ *Thumbs up*

18 comments:

MeL said...

sama je peel ngan mika. taknak turun klu naik car yg masuk coins tu..mengamuk! wah Ian nyanyi lagu ape tu? mamanya duet skali x hehe..comel ;)

misz_nierah said...

one word from me: "HAPPY"

happy dgn perkembangan Ian. truskan usaha Ian dan kak Jiey. thumbs up for ya! ^_^

Puteri Nuur At-Terawis said...

makin menjadi-jadi hensemnya anak teruna nie :* suka tengok Ian pakai jeans, especially masa tengah 'driving' tu. hehhehe. jumpa weekend nanti Ian! Mama Put nak gomol, boley?

Mrs. Simplicity said...

yg aku tertarik part bila marah tangan da laju je nak balas balik. hehe..

lepas tu, masa naik mainan tuh, bila tak gerak suka, bila da letak token, nak turun. hehehe..

[I][T][A] said...

Ian makin besar dah... tak lama lagi bday ian yang ke 2 tahun plakkan.. kejap jer masa berlalukan.. Moga ian terus tabah dan berusaha..

Cikpid said...

:) hehehe..good works Ian..

bile baca psl susah nk pakaikan pampers tu teringat Afieq..haih.menangis2 kalo pakaikan pampers..

Jiji said...

Jiey he is one miracle baby tau!!!! I baca blog u ni siap rasa semangat u tu sampai rasa ada goosebump seh kat badan I!! Hahah@!~ Ni I nak kasi cara kuat kat tulang anak, Jiey ajar dia bergayut, atau pegang tangan dia. Tapi jangan lama-lama terkehel kang. few second will do .. buat laa 7-8 kali sehari.

Marsha~ said...

hamboooiii.. beria2 rayyan driving tu... nak drive kemana tuh sayang?? gi ushar awek ek?? ahahaha.. pandai pulak dia menangis bila dh sampai rumah ek.. anak bertuah betul.. takkan nak jalannnnn je sayang oi.. dok umah tgk cartoon plak.. ngeheheh

Eliss said...

dah nampak besar Ian duk dlm keta tu.Sama geng laa ngan nuha, x nak kuar dr kereta mainan.hihi

yatie chomeyl said...

bagus abe Ian.meme abe Ian ado strong will & determination. lucu plop baco part Ian takut bilo ride tu gerok ekekeke, mulo2 tu hagas toksey turun ngeh3x

Bukan Bidadari said...

indahnye cuti panjang.....

Farah said...

tinggi kan rayyan ni..tgk kaki pon panjang dah sampai nak cecah kid's ride tu.

Diyana said...

hmm,hehe.klu mia..nahas le klu letak token,die takmo turun2 klu mainan dah tak bergerak..

Liana Manjaku said...

wa... kagumnya... tahniah!
sama dengan Husna. Tak nak pakai drypers, seluar dan baju. menangis2. Kadang2 ummi biarkan ajer. Janji dapat pakai drypers pun dah cukup baik! Menanyi.... ermmm.... Husna pun suka menyanyi sekarang! Boleh duduk kat belakang kereta dia nyanyi sorang2. Rasa nak gelak pun ada.

Intan and The Boys said...

kite sangat2 teruja part Ian menyanyi sambil teran2 suara tu. tambah menarik bila bapaknya kata itu bahagian korus. comel!!!

entah2 kan jiey, Ian nanti terus berdiri...takmo rangkak2 ni. kite doa sama2 ek.

Ina said...

slalu bc perkmbangan ian tp xberpeluang nk tinggal komen. either sbb xsempat takpun xcukup tgn sbb pgg ihsan. tp arini nk gak ckp ian is really such a miracle baby! bravo ian! sgt happy n amazed dgn perkmbangan ian. paling suka baca psl kerenah ian hehe klaka. haaa makin pening la jiey layan kerenah ank bujang tu :D

Jiey^Mien said...

MeL:
Pandai org yg reka mainan2 yang leh ngabihkan duit makbapak ni yek..
=)
Kadang2 duet gak, saja nak provok Ian..
=P

******************************************************************************************************************************

misz_nierah:
Another word; Alhamdulillah..

***************************************************************************************************************************************

Puteri Nuur:
Bleh Mama Put.. Bleh.. Kita gilir2 gomol.. Mama Jiey leh untung coz bleh gomol Idris n Phia serentak!!
=)

*****************************************************************************************************************************************

alyyani:
hohoho.. aku ni yang darah smpi mendidih geram dek perangai melawan tu..

*********************************************************************************************************

Ita:
A'ah.. Kejap je masa.. Umo 2 tahun dah leh masuk skolah..
=)

******************************************************************************************************************

Cikpid:
Afieq pun sama ke?
B4 this Jiey terpikir, diaper ni ketat ke yg dia melalak tak hengat..
Tp skrg ni paham dah..
Bukan salah ibu mengandung..
:P

**********************************************************************************************

Jiji:
Wahhh.. Tips yg bagus.. Tenkiu.. Tenkiu..
Tu utk tangan kan? Untuk tulang belakang ada tak??
Kalo tulang blakang Ian makin ok, lagi better la fizikal dia..


********************************************************************************************************************************************

Marsha:
Ntah pangai sape la yg dia ikut, tak berjalan shr tak sah..

*********************************************************************************************************************************************************

Jiey^Mien said...

elissmie:
besar tak besar, da nak masuk 2 tahun kan anak2 kita..
cepatnya masa berlalu!!

*************************************************************************************************************************

yatiey:
hagas tok keno tepak.. pah takuk pah ko ceghoh..
hahhahahha..

************************************************************************************************************

ema82red:
sgt indah.. tapi PENAT!
=)

***********************************************************************************************************************

Farah:
A'ah.. Da smpi dah..
Kalo Farah tak sebut, serius tak perasan!

****************************************************************************************************************************

diyana:
kalo yg tamau turun ni, boleh bankrap makpak..
=P

*********************************************************************************************

liana:
a'ah.. Jiey pun gelak sorang2 bila ian nyanyi..
=P

**********************************************************************************************************

puterikurekure:
kalo boleh bia dia merangkak dulu.. baru best.. =P

************************************************************************************************

Ina:
Oh ini kira super bloggermama la ni.. siap pegang baby Ihsan sebelah.. =)
Macam tak caya yg Ian achieved all of this..
Rasa cam baru smlm dok balas2 emel ngan Ina..
=)