Wednesday, September 25, 2013

Tak habis-habis kisah maid..

Haah. Tak habis-habis. Orang lain sibuk kes Mat Yo, kita bising kes maid. Hehehehe.. Takde la bising mana.. Maybe sebab dah banyak kali kena, so dah a bit cool as opposed to dulu2.. Takde la nak react gila2 marah ke apa. Nak buat macamana, things are not always in our control. Cuma harap-harap sentiasa dipermudahkan je la.. ;-)
 
Ok, sedikit flash back. dari umur Rayyan Ariff 9 bulan (tahun 2009), sampai la sekarang ni dia dah 5 tahun (tahun 2013), kami dah ada 4 maids dalam masa less than 4 years.. Amboiii.. Gila kerap hadap imigresen youuu.. Ibaratnya setahun sorang. Kalau tengok pada statistik(chewahh!), macam kita ni majikan yang jahat plak tak lekat maid.. Wallahualam. Mungkin yea jugak, salah dua-dua pihak le kot.. Hahahahha..
 
Ok, maid yang first tu memang we're on a good term la kan.. Dia pun sayang Rayyan Ariff and Rifa Aleesya. Masa kawen adik aku hari tu pun dia datang (of course we paid for the ticket lah!). Dia selalu SMS tanya khabar even dah balik Indon for good. Tapi tu la, sayangnya, dia takleh nak kerja kat sini sebab komitmen keluarga. Yang second tu gone; kaput! Yang third plak, bulan 2 hari tu baru ambik and bulan 8 dah hilang pergi tak kembali, gituuuu..
 
Honestly, aku ni jenis mudah kesian. Baru kerja sekejap pun orang mintak nak balik raya, bagi je la.. Even though dah tau chances of not coming back is very high.. Kita kesian sebab pikir, time raya, kita pun nak happy2 dengan family kita, ape lagi dia kan? Kiranya maid ni balik sesaje gitu je dengan tiket penerbangan ditanggung majikan and takdak hold gaji ke apa.
 
Actually, before balik tu dia dah sakit. Tapi nak di bawak ke klinik or apalagi hospital tak mahu dia. Katanya batuk-batuk biasa, pening kepala sj. Gitulah. So balik la dia.. Hari yang dia sepatutnya datang, dia tak datang. Agen called bagitau ms kami dh dalam kereta nak gi amik dia kat airport. Luckily masih tak jauh.
 
So tanya la status dia cemana. Nak datang lagi ke tidak. Agen kata dia check dulu and revert nanti..
 
Esoknya agen called, kata bibik kata dia kerja "tenat" di rumah kami. Penat angkat Rayyan Ariff sana sini.. Dia sakit sebab bila dia riba Rayyan Ariff, Rayyan akan hantukkan kepala kat dada dia and sebab tu sakit tak baik-baik. Pastu katanya lagi, majikan suka marah-marah. Majikan tak bawak gi spital even though maid sakit (gila fitnah! 16 kali aku ajak, 20 kali dia takmo, ibaratnya!)..
 
Ok, part majikan marah-marah tu aku boleh sabar lagi. Even it is very obvious that orang takkan sesaja marah ko kalau ko tak salah. Kot kalo korang, maid hisap rokok dalam bilik depan anak korang  pun korang tak marah, memang baik tahap dewalah kan.. Tu pun tak ngaku. Bila dah kantoi geledah beg dia baru la nak mintak mahap. Benda-benda lain pun aku pernah cerita dalam entri INI.
 
Tapi yang tu biarlah. Yang paling aku tak puas hati bila dia salahkan Rayyan Ariff punca dia sakit. Sedihlah jugak. Mentang-mentanglah anak aku cenggitu, sampai macam tu ko nak fitnah dia eh.. Yang ko nak angkat dukung dia merata tu kenapa? Aku pimpin je ha.. Biar dia jalan sendiri.. Dah memang berat tak payahlah gatal nak dukung. 15kg wehh..
 
Dah tu pandai pulak dia cakap yang dia batuk and demam teruk sebab Rayyan Ariff hantuk kepala kat dada dia. Kalau dia hantuk kepala kat dada ko, ko larilah wehh.. Bukannya dia kejar ko.. Yang paru-paru dia abnormal + hisap rokok tu tak pulak dia nak sabitkan.. Politikkkkk..  Ni haa.. Aku pernah citer bab paru-paru dia kat SINI.
 
So bila dia kata dia keje teruk, aku replay CCTV and snapped tunjuk kat agen. Takyah replay banyak, aku replay sehari je pun dah cukup.. Hari last yang dia kerja before balik cuti raya.  
 
Pukul 8 lebih..
 
Pukul 9 lebih

Pukul 10 lebih..
 




Penutup dia pukul 4 lebih.. Macam-macam gaya dok depan TV! 
 
Korang nilai la sendiri betapa 'penat' nya dia kerja kat rumah aku. On 2/8/2013, setiap jam dia ada masa dok depan TV sementara aku sampai umah kul 5pm. *Tengok kat time sebelah date tu* Pukul 1 lebih je takde.. Maybe busy sket la sebab Rayyan Ariff balik sekolah. So kena bagi makan tukar baju ke apa lah kan..
 
Aku tak kata dia ni pemalas tahap gaban tak buat kerja langsung sampai dok melanguk depan TV je. To be fair to her, dia pun buat kerja jugak even though not as tip top as Bibik Paridah, our first maid. Tapi aku nak tunjuk kat agen tu yang, look, dakwaan minah ni kata dia sakit sebab anak aku or kerja teruk adalah baseless. Obviously dia banyak gila masa lapang dok depan TV. Kerja dia lagi relax daripada kita yang kat office ni kot..
 
Honestly, aku kesian jugak kat dia sebab aku tau dia susah and perlu duit. The reason why agen tu called aku bgtau bibik kerja penat ni, katanya more to nak negotiate kurangkan beban kerja bibik. Bagi cuti lebih sampai dia sihat before boleh balik Malaysia untuk kerja balik. Aku boleh aje nak extend cuti dia, tapi beban kerja apanya yang aku nak kurangkan? Masak memang tak payahlah sebab aku yang masak. Rumah kecik je kalau dia rasa terbeban dengan kerja rumah. Tu pun bab mengemas bagi rapi, aku yang buat setiap hujung minggu. Minggu ni target dapur. Minggu depan target bilik dan seterusnya..
 
Aku kesian jugak bila agen bagitau yang si bibik ni bagitau dia rindu kat Rifa Aleesya. Teringat sangat-sangat.  Aku tau Rifa Aleesya pun sama. Banyak kali ketuk pintu bilik bibik, panggil2 bibik.. Dah tu, dia ambik cawan yang bibik selalu guna and bagitau aku, "Bibik.. Bibik.." So benda-benda macam nilah yang aku consider to keep the maid even banyak hal yang aku tak puas hati. Pada aku, it is as simple as, ko kerja tak OK pun takpe, as long as ko treat anak-anak aku well, aku dah syukur sesangat. Tapi bila ko buat cerita and fitnah anak aku, dah agak melampau la jugak.
 
Terdiam dia bila agen tunjuk gambar yang jadi bukti betapa 'teruk'nya dia kerja ni.. So instead of negotiate anything, agen terus replaced with a new one. Alhamdulillah, responsibled jugak la agen ni.
 
As for the new maid, ada jugaklah 'buah' dia. But again, as long as dia OK dengan anak-anak aku, tak pukul, tak buat jahat, dah besar rahmat bagi aku.. Hopefully yang ni tahan la lama sket.. Aminnnn..
 
Note - Penat weh bertukar maid.

9 comments:

Marsha~ said...

betullah.... sy pun 'rindu' dgn my first maid.... :(

Unknown said...

Macam2 cerita maid ni. Tapi betul la tu, as long as dia pandai jaga anak kita, kira ok la tu. Sama gak kalau hantar anak ke nurseri / pengasuh. Mintak Allah jauhkan la org2 x bertanggungjwb ni dpd anak kita.

Sue said...

jiey... agent mana? bg contact bole?

Rizziela said...

akk pun nak jadi maid jei mcm tu..lepaka jer dgn Rifa depan tv.. penat ooo.. nak pusing2 kat ruang tamu tu

Norhanafizah Husain said...

Jiey, cuba cer sikit maid baru ni ok tak? Jiey guna agen mana ye boleh dapat maid indon.

Unknown said...

kita pernah 2 kali dimain2kan oleh maid. Terus rasa serik. Skang ni hidup macam pelarian sket laa sebab anto anak sana sini.

Unknown said...

Memang bagus ada cctv semuanya terbongkar . Lagi lagi maid tak tau ada cctv . Kantoi terus .

transformed housewife said...

itu kerja penat? Knur ni yg kononya jd bos kat tadika tp buat jaga anak2 org lebih dr maid.

Mazatul azura said...

Maid ni memang kadang2 bagi kite pening kepala... Terpaksa sabar banyak-banyak..