Thursday, September 16, 2010

Dia buat saya tersenyum dan kembali mengingati rahmatNya.. =)

Semalam, saya letakkan Rayyan Ariff di ribaan sambil tangan kanan sibuk menyuap makanan ke mulutnya.. Kerna bimbang bajunya kotor terkena bubur, saya dekatkan mangkuk berisi bubur ayam itu ke badan Rayyan Ariff..
.
Setelah selesai satu suapan, saya letakkan sudu kecil berwarna kuning itu ke dalam mangkuk berisi makanan itu kembali.. Tanpa disangka, tangan kecil milik Rayyan Ariff mencapai sudu berisi makanan di hadapannya, mengangkat sudu itu perlahan-lahan, disuakan ke mulutnya yang terbuka luas, memasukkan makanan ke dalam mulutnya dan meletakkan kembali sudu itu ke dalam mangkuk kecil itu..
.
Sungguh saya terkejut!
.
Sudah lama saya berhenti mengajarnya untuk makan sendiri menggunakan sudu. Pertamanya kerna saya tidak mahu baju dan tempat makannya kotor dan yang paling utama, saya masih mahu menikmati keindahan menyuap anak kecil saya makan!
.
Nampaknya anak kecil saya semakin membesar.. Semakin pandai.. Koordinasi tangan Rayyan Ariff masih belum bisa diberikan markah penuh untuk cara dia menyuap makanan kerna masih punya ruang untuk diperbaiki.. InsyaAllah saya akan lebih mengajarnya kali ini..
.
Saya terseyum sepanjang hari mengenangkan kebolehan terbaru Rayyan Ariff.. Dalam kegusaran, Allah SWT masih menunjukkan nikmat kebesaranNya kepada saya.. Lantas membuat saya terus-terusan berpegang kepada kepada apa yang saya percayai sebelum ini..
=)
.
Dia buat saya tersenyum, dia berikan bahagia.. =)
.
P/s - Selamat hari Malaysia~

13 comments:

Marsha~ said...

nape terkejut Jiey??? rayyan kan bijak... lepas ni dia pasti boleh menyuap makanan ke mulut jiey pulaaaa... nak bet??? ;)

sayang rayyan ariff!!! lagu ni sedihlaaaahhh... :(

Anonymous said...

adakalanya Allah membuka jalan yang pada asalnya kita nampak buntu...adakalanya Allah memberikan sesuatu yang telah lama kita terlupa pernah memintanya...ada ketikanya Allah meleraikan satu kekusutan yang telah lama cuba kita rungkaikan...terkadang jua Allah menganugerahkan sesuatu yang asalnya kita tidak tahu kebaikannya....akan terselit jua rahmat-Nya...

kerana Ketentuan Allah adalah Rahsia Allah...

Dia Pemilik segala hati...Pemilik ke atas segala2nya...Dia Maha Mengetahui...Maha Mengasihi..

Sebagai hamba-Nya...kita berusaha dengan berdoa dan solat agar kita tergolong di kalangan hamba2 yang Dia kasihi...bukan murkai...di kalangan hamba2 yang mensyukuri nikmat yang dianugerahkan-Nya..bukan kufur nikmat...

Sebagai hamba-Nya kita sentiasa mengharapkan akan tergolong di kalangan hamba2-Nya yang redha dan sabar menerima setiap ketentuan-Nya...kerana sedar Dia Penentu segalanya...dan Dia Maha Menyayangi lagi Maha Pemurah...

Ketentuan Allah adalah Rahsia Allah...

Wallahu'alam...

yatie chomeyl said...

oandai make sendiri doh abe Ian..nanti buleh suap adik nazhan retep deh. adik nazhan pun hagas loni, make x sey mommy suap..nok make sendiri pastu habis tupoh so dapur huhuhu

Unknown said...

Alhamdulillah...sedikit kemajuan mampu membuatkan hati kita berbunga sepanjang hari...Go..go ian...

Mamanurin said...

alhamdulillah.. teruja mamanurin membaca..go rayyan go rayyan!!

Yasmin Nabilah.. said...

yeke..bestnyer..!! rndu pulak kat rayyan.. terubat rindu tgk senyuman dia..

Rayyan..jom la dtg umah Nabila..raya kat sini..

Jiji said...

Nikmat bagi yang terpilih@!~

misz_nierah said...

yeay,thumbs up for Ian. congratz Ian. kak Jiey,teruskan senyum...dan senyum. :)

aSmiDar said...

Alhamdulillah..
Rayyan memang pandai pon...

Ina said...

ian boleh je buat tp mama je xbg chance. kalau mama bg chance slalu siap dgn mulut mama ian dah boleh suap hihi :D

ICAZIESYIRA said...

manisnya ian senyum! Geram nengok. Eh, nampak gigi rabbit just like ayesha's. :D

Min said...

he's reall amazing... isn't he? moga kasih & rahmat selalu bersama kalian...

aNnE 'S said...

Tuhan itu adilkan..dlm ujianNya masih terselit bahagia..;)