Thursday, May 7, 2009

Dalam dakapan..

Setelah seminggu menanti, akhirnya hari ini, saya dapat bersua muka dengan seorang ibu yang cukup kuat di mata sesiapa sahaja yang mengetahui kisahnya. Saya kagum dengan semangat juangnya.. Saya kagum dengan segala usaha yang dilakukan untuk anaknya. Cukup kagum. Dia menongkah arus menidakkan fakta yang ada dengan usahanya yang tidak mengenal erti jemu.
.
Dan siang tadi, sewaktu saya menyaksikan anaknya yang berusia 3 tahun berjalan dengan bantuan Ms. Sarjit, saya menitiskan air mata. Naluri keibuan saya tersentuh. Jiwa diselubungi rasa terharu.. Pada setiap langkah anak itu, saya nampak kekuatan ibunya.. Pada setiap langkah anak itu, saya nampak kesungguhan ibunya.. Pada setiap langkah anak itu, saya nampak sebuah kehidupan.. Ya Allah, besar sungguh zat dan nikmatMu.. Saya tahu, rasa yang sama akan kembali menyerang saya apabila menyaksikan langkah pertama Rayyan nanti.. InsyaAllah..
.
Kami berbual seadanya kerana kesuntukan masa. Saya lebih banyak bertanya dan dia menjawab segalanya berdasarkan pengalaman dan pembacaannya. Sungguh dia berilmu! Saya ingin menjadi sepertinya.. Sesudah bersalaman, dalam senyum dia berkata, "It's ok for you to cry.. After that, get back on your feet and continue walking.."
.
Saya juga tersenyum. "That's what I've been doing for the last one year. Menangis. Merangkak. Berjalan. Menangis lagi, dan kembali berjalan.."
.
Saya akan bertemunya lagi dua minggu dari sekarang. Tidak sabar rasanya mahu menantikan detik itu. Saya mahu kekuatannya turut melekat di jiwa dan minda saya. Biar saya juga kental sepertinya..
.
Sejujurnya, sudah agak lama saya tidak menangis untuk Rayyan. Betul2 menangis. Tapi malam sebelum pertemuan saya dengan kakak tadi, air mata saya jatuh jua.. Tidak tahu mengapa, sehari dua ini, jiwa saya agak kelam.. Mungkin kerana pada hari sebelumnya, saya menyaksikan 'kesusahan' Rayyan dan seterusnya menyebabkan hati saya pedih dan sedih..
.
Saya peluk Rayyan seerat yang mungkin. Matanya saya tenung tanpa henti.. Air mata saya mengalir dan terkena pada pipinya.. Dia sedikit terkejut dan menyentuh pipi saya. Hati saya turut menangis..
.
"Rayyan, menjelang hari lahirmu, ada sesuatu yang sangat mama inginkan.. Bukan mainan, bukan pakaian.. Bolehkah ia menjadi milikmu nak?"
.
Saya suarakan keinginan saya kepada teman sepejabat yang agak rapat dengan saya.. Jawapannya bersahaja, tapi penuh makna, "Wan, tuhan tak bagi semua benda yang kita nak.. Tapi Dia bagi kita dengan sesuatu yang Dia rasa perlu bagi kita. Sesuatu yang sesuai untuk kita. Mungkin ini yang terbaik.. Siapa tahu bukan?"
.
Saya mahu pendengaran yang sempurna untuk Ian! Saya tidak mahu mengalah.. Saya akan terus mencuba hingga ke akhirnya.. Ya Allah, pemudahkanlah jalan untuk kami.. Aminnn..
.
Itu cerita semalam. Hari ini, saya kembali melangkah.. Saya tidak boleh merasa kecewa.. Saya tidak boleh merasa sedih.. Kerana Ian mampu merasainya.. Kerana itu, saya perlu kembali berjalan.. Destinasi kami masih jauh..
.
Sekarang ni, Mama n ayah yang 'berjalan', saya dok dlm stroller lagi.. :P
.
P/s - Sudah dapat lampu hijau untuk mengadakan majlis kecil-kecilan sempena hari lahir Ian.. Sebagai reward kerana telah 'berjuang' selama setahun.. =)

28 comments:

ibuVouge said...

insyaALLAH jiey...

Mrs. Simplicity said...

kuatnye korang yang dapat anak2 istimewa ni. aku mmg kagum dgn kekuatan korang la. untuk setiap kebaikan mmg Allah akan duga dulu dgn ujian. korang mmg golongan yg terpilih...

p/s : sape bg lampu hijau tu? en suami ke sbb dia yg nak kua fund? hehe..

Jiey^Mien said...

iv : mudah-mudahan.. =)

aly : itu la ly, bapak dia excited smpi nak sewa khemah.. aku sound la, itu bukan kecik tu bang..

tak nak la mokcik.. kang org kata over plak.. anak takde la paham.. mak pak yg lelebih.. :P

mirah said...

jiey, dont give up dear..

yatie chomeyl said...

i wish i could b there on Ian;s bday celebration..teringin sgt nak tium2 pipi gebu ian.

semoga kakak tu leh bui byk tips ko jiey :)

Pnut said...

Insya-Allah, pasti boleh Jiey, anak buah akak sorang amek kursus pendidikan khas kat UKM,
dia and the gang banyak buat praktikal kat PDK, diaorang selalu berdepan dengan kanak-kanak macam Ian, Insya-ALlah latihan demi latihan, ada anak-anak ini memang boleh melangkah sendiri, makan minum sendiri, malah ada yang jauh lebih baik dari itu, moga Ian juga hebat begitu... aminn

Unknown said...

salam jiey...tak pe la kalau abahnya nak wat besar2an...umo setahun tu bermakna...lagipun bior la sesekali mak pak nak tumpang dua kaki....dah lama...teringin...hehehehe....

Leen Die said...

lama benar rasanya tak bg comment..cewah mentang balik dr kelate dok..hehehe..insyaallah jiey kiter terus berdoa semoga apa yg jiey n Ian inginkan tercapai..Allah tidak kejam..DIA akan menolong akan hambanya yang tidak berhenti berdoa kepadaNYA..utk Ian semoga Hari LAhir Ian memberi mama Ian satu semangat dan begitu juga utk Ian..
love...

suealeen said...

Jiey... akak pun dah lama tak nangis sebab Syafiah ni. Dan akak jugak berhenti untuk buat sasaran... sebab akak tahu bila sampai waktu dan ketikanya dia pasti akan melakukan semua yang akak harapkan dan dia telah membuktikannya..

Bersyukur Jiey sebab Allah swt pilih kita untuk melihat sendiri zatNya yang Maha Besar.. Determination si kecil sepatutnya mengentalkan si ibu..

Puteri Nuur At-Terawis said...

Jumpa Ian weekend ni, Mama Put tgh dok mikir, nk beli hadiah gapo ko Ian hensem ni.. ;)

Unknown said...

Tahniah..jiey..moga akak kuat dan setabah jiey...menangani anak2 sperti ini membuatkan kita kuat...tak sedar kita mampu melaluinya...ibu itukah yg jiey cerita kat akak?...ada no contact dia tak?...sekadar nak dptkan ilmu untuk membesarkan iman...pepun thanks sudi berkongsi cerita...

Unknown said...

Syg Ian sgt... Muahs

Liana Manjaku said...

InsyaAllah...Suatu hari nanti akan termakbul apa yang Jiey harapkan itu... Dah nak dekat setahun dah Ian yer...

Syaz said...

Jiey...instinct saya kuat mengatakan satu hari nanti rayyan akan berjalan seperti kanak2 lain...rayyan juga bisa normal seperti kanak2 lain..teruskan berusaha ye sis...

nieza said...

Disetiap perkembangan Ian saya nampak kekeuatan Jiey. Sugguh! semoga Allah mudahkan Jiey, Suami dan Ian.

AppleCrux said...

insya-Allah masanya akan tiba.

btw..this is my email azurai317@gmail.com

Unknown said...

sedih la pulak...jiey... sesungguhnya permintaan n harapan seorg ibu itu adalah satu doa... insyaallah...... kuat kawan.. jiey mesti terus kuat k...

Cikpid said...

Salam..kalo awak kagum dgn org itu..kagum dgn semnagatnye..
saya cukup kagum dgn awak..cukup2 kagum n mnjadi idola sy..sy orgnye kuat angin..hehehhe..kdg2 anak nangis sikit2 pon boleh buat sy hangin n rase nk marah..sy terlupe bahawa sy sgt bertuah ade anak yg sihat..ketabahan awak mnyedarkan saya..terima kasih banyak2..

sy hmpir habis mmbaca keseluruhan entry awak dr awal dulu..heheheha

Jiey^Mien said...

mirah : will never do that.. =)

yatiey : takpo.. takpo.. next year..

Kak Pnut : Pasal tu, x risau sangat2.. In fact, skrg ni pun dia dh leh feed himself. Minum susu sendiri.. Pastu sibuk nk suap diri sendiri as well.. Berjalan pun doktor kata positif jugak kalau dia boleh duduk. Meaning dia boleh balance kan badan.. InsyaAllah with lots of work, he will be able to walk.. =)

yang dok concern sgt, hearing la.. takpe la.. pelan2 kayuh.. =)

Yasmin Nabilah.. said...

Jiey..takpe..,menagis tu pun 'terapi' untuk kita..sekurang2 nya hilang sikit beban tu..dan ingat, Ina dan Ita akan sentiasa bersama dengan Jiey..Dan Ina akan sentiasa berdoa agar anak2 kita lekas2 berjalan dan boleh urus diri..Ina mmg dah lama sgt berhajat nak tgk Nabila meniarap sendiri balik..Apakan daya..belum lagi..Sabar yek...!

Jiey^Mien said...

miela77 : hehhehe.. takpe la.. tunggu next year bila Ian dh lebih paham org dok celebrate dia..

leen : semangat untuk mama bila ian senyum.. =)

Kak Sue : determination si kecil sepatutnya mengentalkan si ibu, tapi agaknya emotional sket lately, determination si kecil mengundang syahdu di hati.. kepayahan dia, kepayahan kita jugak kan? :P

thanks for the reminder kak..

put : auntie put, beli toys hok bleh stimulate brain.. hehehhe.. over la mama ian nih.. :P

kak nani : a'ah.. yang jiey citer kat akak tu la.. nnt jiey bg ek.. she's very approachable.. =)

Jiey^Mien said...

sutera putih : timer kasih.. sayang auntie blk.. jemput la mai birthday ian..

liana : itu la.. pejam celik pejam celik, kejap jer.. jemput la mai birthday ian..

mama farish : berjalan tak risau sgt.. hearing ni yg dok risau.. :P

nieza : check email tak??

applecrux : check email ek..

Jiey^Mien said...

lin : kalau tak kuat nnt jatuh tergolek.. hehhehe..

thanks dear!

cikpid : alamak, ada gak ke yg baca archive.. baru ingt nk buang archive.. kira one entry at one time jer.. segan org baca citer lama.. especially citer time tgh jiwa kacau.. hehehe.. :P

Ummi Alisya said...

salam..jiey, mungkin kali nih giliran jiey utk 'menangis' sepuasnya. igt tak mase iat 'down' sekejap hari tu? jiey dtg & beri semangat...

kita insan biasa...memang ape yang dilalui tak semudah yang org nampak. hanya Allah yang lebih mengerti!

benar kata teman opis jiey..x semua yg kita nak, Allah beri dgn mudah. dan ada yang Allah beri pada kita lani, itulah yang terbaik utk kita. sama2 kite kuatkan semangat yer..

sarra & nabila sentiasa bersama hero pujaan mereka...mak mentua ita salu pesan: 'KESUSAHAN TUH DATANG CAM RIBUT...PERGI NYA MACAM SEMUT'

redha lah kawanku..memang 'air mata ibu x boleh ditahan' andai dah sampai waktu utk mengalir...sabar yer jiey!

Cikpid said...

please jgn buang archive..please..hehe..nk buang tggu sy abis dulu

Jiey^Mien said...

Ina : Hahhaha.. Anak fisioterapi.. mak plak emositerapi.. :P

Ita : Thanks a lot dear.. Dah ok dah actually..

Honestly, hati ni benar2 terusik bila tengok Sarra dan Nabila.. Terbawa-bawa.. Tu yang tetiba jadi syahdu tu.. Ibarat cubit paha kanan, paha kiri terasa.. Dh ok dh.. Macam biasa, jatuh-nangis-bagun-jalan blk.. kita ulanglah cycle yang sama..

insyaAllah.. kejayaan milik kita.. =)

Jiey^Mien said...

Cikpid : takde la.. tak buat dulu kot.. tgh2 dipertimbangkan je.. =)

A.I said...

memangkan Jiey? kita yg ada anak special ni mmg kene kuat semangat!! macam aku gak la. Sampaikan aku yg berpenyakit ni pon aku leh amik ringan je sbb hati ni lagi pentingkan anak. huhuhu

salam kenal ye..aku ai, anak ke 2 aku pon special gak. Umur dia skang dah 6 thn. Comel + Cerdik! Syukurrr... (Angah takde cuping + lobang tinga belah kanan..) :)