Tuesday, February 24, 2009

Kurang upaya

2 minggu lalu, hubby demam. Tapi bila mengenangkan banyak barang-barang Ian yang perlu dibeli (termasuk sepasang kasut baru), saya minta izin hubby untuk pergi bersendirian, terus dari tempat kerja.

Bagi mereka yang tidak boleh / tidak mahu memandu, sememangnya pengangkutan awam adalah satu-satunya pilihan yang ada [kalau hanya satu, sepatutnya bukan pilihan kan ?? =) ]. Dari The Store Pandan Indah (hanya pasaraya ini yang paling menghampiri rumah dan saya boleh berjalan dari stesyen LRT), saya mengambil teksi untuk pulang.

Seperti resamnya, saya dan pemandu teksi itu berbual-bual. Dia menceritakan tentang cabaran menjadi seorang pemandu teksi. Dan saya memilih untuk lebih banyak mendengar. Cerita beralih dari satu topic ke topic yang lain. Awal penilaian, saya rasa orangnya baik dan peramah. Di akhir perbualan, kami bertukar nombor telefon.

Oh nanti, saya belum sampai ke tahap curang atau sengaja mahu menggatal!! Dan dia juga tidak mungkin suka pada seorang makcik bertubuh gempal yang senget-senget berjalan membawa 2 pek diapers, susu bayi dan beberapa plastic yang lain.

Di dalam perbualan kami, dia ada menyatakan, “Jangan malu untuk mengaku kalau anak kita OKU. Apa salahnya. Itukan anugerah Allah SWT.” Dan dia menambah lagi, “Untuk anak-anak sebegini, memang ada peruntukan untuk mereka. RM380 sebulan. Jangan kata gaji kamu besar maka kamu tidak mahu memohon. Jangan kata suami kamu banyak duit maka kamu buat-buat tidak tahu. Itu bukan hak kamu. Itu hak anak kamu. Mungkin nilai itu tidak seberapa bagi kamu, tapi kalau jumlah itu kamu simpan daripada sekarang, bila dia sudah besar, jumlah itu pastinya makin bertambah. Dan jangan kata dia tidak memerlukan duit suatu masa nanti. Jangan kata kamu akan sentiasa ada untuk membantu dia. Kita hanya manusia biasa, hari ini atau esok, tuhan boleh mengambil nyawa kita. Selain dari harta yang kamu tinggalkan, ini juga suatu bekalan untuk dirinya. Kalau kamu ambil kad OKU, banyak kelebihan yang akan diperolehinya. Dan dia juga layak untuk segala peruntukkan yang kerajaan sediaakan bagi anak-anak istimewa. Sekolah khas pun ada. Kos kehidupan yang lain juga dikurangkan. Naik pengangkutan awam pun ada diskaun. Nah, ambil no.telefon abang ni. Bila-bila ada masa, kamu telefon abang. Abang boleh bawa kamu untuk menguruskan segalanya. Abang bercakap, berdasarkan pengalaman.” Ada nada simpati pada suaranya.

Saya tidak tahu apa sepatutnya reaksi yang harus saya berikan. Tapi tentu sekali saya berterima kasih kepadanya kerana sudi berkongsi cerita. Berbicara tentang persoalan OKU, saya tidak malu dengan keadaan anak saya. Kalau saya malu, apa perlu saya wujudkan blog ini? Apa perlu saya bawa dia berjalan2? Kalau saya malu, simpan sahaja dia di rumah agar tiada yang dapat melihatnya.. tapi itu bukan saya. Itu bukan kami.

Saya pernah bertanya hubby, “Abang, Rayyan OKU kah?” “Takdelah. Apa cakap macam tu.” Percuma, saya dimarah hubby.

Kami bukanlah tidak mahu menerima kenyataan. Tapi sewaktu kami dalam fasa cuba menerima, kami terus-terusan disogokkan dengan harapan. Contohnya pabila dimaklumkan Rayyan gagal ujian pendengaran dan mungkin tidak dapat melihat. Saya mengambil semalaman untuk menangis dan mencari kekuatan. Esoknya, saya kembali berdiri. Saya katakan pada hubby, “Takpe, kitalah yang perlu mengadaptasi dengan keadaannya. Kita boleh cuba kelas bahasa isyarat melalui sentuhan. Kita boleh belajar tulisan Braille bersama-sama Rayyan nanti.” Dan hubby mengangguk setuju.

Dan apabila kami berjumpa Dr.Yong, kami dimaklumkan, “Actually, it’s too early to say. Things may be not too good at the moment. But as the brain develops, he may be able to see and hear. Just treat him like any other baby.” Kami noktahkan cerita Rayyan tidak dapat melihat dan mendengar di situ. Dan kami layan dia seperti biasa. Berbicara dengannya seakan tiada apa2 yang kurang padanya. Tunjukkan buku-buku dan mainan yang menarik untuk tatapan matanya. Dan Alhamdulillah.. Tuhan bersama kami.

Di setiap perjumpaan dengan Dr., kami masih diberi harapan yang positif. “So far, he’s just like any other normal baby. He’s progressing very well and has all the potential to be as normal as any other baby.” Kerana ini ceritanya, kami tolak segala kemungkinan yang buruk ke tepi.

Turun dari teksi itu, setelah selesai menyiapkan segalanya, saya bermain-main dengan Rayyan dan hubby ada bersama. Sekali lagi, saya ajukan soalan yang sama pada hubby, “Abang, Rayyan OKU kah?”. Tiada jawapan. Dia hanya diam.

Kerana seiring dengan pembesaran usianya, kami sudah dapat melihat yang perkembangan Rayyan sedikit terkebelakang berbanding bayi-bayi seusia dengannya. Mungkin tidak terlalu jauh, tapi memang ada kelainan. Rayyan perlu lebih rangsangan. Rayyan perlu lebih perhatian. Rayyan perlu dibantu. Tapi sekurang-kurangnya, dia boleh. Lambat atau cepat tidak menjadi persoalan lagi bagi kami. Kami sudah berhenti membandingkan dia dengan bayi-bayi lain. Kerana Rayyan kami unik. Persoalan lambat atau cepat, itu subjektif. Typical baby pun ada juga yang lambat. Boleh berjalan hanya pada usia 2 atau 3 tahun! Apalagi Rayyan.

Saya tahu, mengakui ketidakupayaan anak sendiri itu sesuatu yang besar. Tapi saya pasti saya akan dapat melakukannya andai terpaksa. Tapi untuk meminta bantuan, saya belum terfikir ke arah itu. Satu yang saya gusarkan, kalau kita melihat dirinya sebagai OKU, dia juga akan meletakkan dirinya begitu. Dan lebih teruk, mungkin dia tidak mahu berusaha langsung. Seperti kata therapist Ian, “Jangan sekali-kali treat him special. Jangan biasakan dia. It’s all about mindset. Kalau orang kata you memang sedari azali tak pandai dan takde harapan, you nak ke belajar rajin2? Jangan tanam rasa kekurangan didalam dirinya.” Dan tentu sekali saya setuju.

Seorang rakan yang saya ajukan dengan cerita yang sama, terkejut apabila saya utarakan isu ini.. dengan bersunguh, dia meminta saya untuk tidak memikirkan isu ini. “Berderau darah Kak Zai bila Wan sebut perkataan OKU. Kak Zai sendiri sudah lihat Rayyan. Alhamdulillah.. Pada Kak Zai, dia sempurna. Kak Zai yakin, dia boleh, dan dia akan jadi seperti orang lain juga. Jangan bimbang Wan.. Yang penting, kita tidak putus doa dan harapan. Kak Zai akui, kita harus melihat negative dan positive setiap satu perkara, tapi lebihkan positif. 80% untuk positif, dan selebihnya untuk negative. Seperti mana Wan pernah yakin yang anak Wan akan panjang umur!! Mungkin dia sedikit lambat, tapi beri dia masa. Setiap bayi kan berlainan proses perkembangannya..”


On the other hand, seorang lagi teman sepejabat berkata, "Tiada salahnya kita bersedia awal2, kalau dia OK, Alhamdulillah.. Tiada apa yang rugi. Jangan nanti kita dipersoal kenapa tidak mendaftar seawal mungkin.."

Hmmm.. Konflik. Tapi saya sudah ada jawapan untuk soalan ini. Tidak perlu mencari jauh rupanya. Tidak perlu bertanya seluruh alam rupanya. Jawapannya ada di hadapan saya.

Kalau anda ditempat saya, apa yang akan anda lakukan? Daftar atau tidak? Sekadar iongin tahu. (Tgk, tanya lagi??) :P
.

Ayah mengajar Ian untuk mengira. Tgk tangan Ian, dia meniru pergerakan yang sama.. Bijak kan? =)

P/s – Hmm.. Saya bosan dengan kerja. Kalaulah dapat berada di rumah dan dapat melihat senyum manis Rayyan.. Oh, bahagianya!

23 comments:

Anonymous said...

jiey, its too early to decide, as the therapist said n i admit that, sungguh weyy..the only thing to decide is ur job..hhehehhe

Leen Die said...

salam jie..kacau jie lagi..bagi kiter kan kie rayyan bukan OKU lah..dia mcm bb normal lain..jie ckp dia tak nmpk n dengar tapi tgk gmbr ian ngan ayah dia rayyan leh tiru gaya ayah dia..means dia leh melihat..lagi satu kan tgk video2 yg jie panggil nama ian ian jawap dengan nada dia kan..neway jie kn doa jelah..mungkin ada keajaiban akan berlaku....sayang ian..

Jiey^Mien said...

Auntie Ya : Hehhehee.. Keje aku mmg kena decide!Hadoiii!!

Leen Die : Takde kacau pun.. :P
Maybe Leen tak follow thru entry yang lama2 kot.. Bila Jiey kata "Alhamdulillah, tuhan bersama kami", coz terbukti apa yang Dr. predict is wrong. On his vision, bleh refer kat entry "Raya Gift", Opthal confirmed that he can see.. Untuk hearing, ada kat entry "From Zero to Hero".. He babbles with tone, shows that he's able to recognize sound..
Although still ada certain concern, we'll keep that to ourselves first at the moment.. And trust me, looking at his medical history, it's more than the above two things.. But we'll take it slowly when the time comes.. Positive nih.. =)

MeL said...

Jiey, based on Ian progress (based on what i read frm ur blog) i dont think that Ian falls on that category - OKU. Ian tak cacat apa2 pun. sempurna tubuh bdn kan. dpt melihat dan mendengar. maybe dr segi development, he's a little bit slow but Ian mampu buat apa yg baby lain boleh buat. Jgn susah hati, masih byk waktu lg k..

mirah said...

me too dunt agree yg Ian is a OKU, at least for now lah kan. Tp memang betullah jgn mind set kan dia tu OKU or else memang kita akan prone to treat him as OKU.

Takpe jiey, setiap anak tu ada bersamanya rezeki. Teruskan berharap, moga sentiasa ada berita gembira buat Ian.

Eliss said...

harap2 yang baik2 sajer untuk Ian..Ian, berusahalah!!! :D

Anonymous said...

if nak daftar ke, kena ada surat dari paed & hospital kan?

maybe kena tunggu apa kata paed dia kot.

tapikan jiey, kita rasa Ian kecik sgt lagi. mcm dr Yong kata, as his brain develops, pancaindera dia pun akan develop.

lambat... tak kisah..

my huby 2.5 tahun baru bulih bangun & berjalan. bangun OK, selama 2 tahun tu dia duk baring je sampai orang ingat dia 'OKU'. sekarang jadi orang jugok OK! :)

mmg xleh compare kot sbb dia tu baby zaman dulu, tapi since fullterm baby pun lagu tu kekdahnya, dont worry la kalu lambat sikit2 tu.

(jiey jgn kecik ati ye jiey huhuhu. kucuba menyatakan kebenaran huhu)

Ian bijak lah, bila bulih jumpe ni. Nanti dia bleh cakap besok mesti mcm profesor.

p/s: rasa mcm Fahry kena register kot dis? mmg konfem2 dah OKU, kecawali kalo kaki & jari dia tumbuh. hahaha (kejinya lawakku ini).

M@y said...

Jiey,

Xsalah kalo g daftar..mcm pakcik tu ckp. Itu hak dia..lgpun nk daftar OKU bukan senang2. Kena dpt surat pengesahan doktor sume.

Sy cikgu pendidikan khas..dh ramai sgt parents bila ckp OKU je org ingat CACAT! De stgh tu nk dekat pun geli mcm la de aids. NO..bukan mcm tu. Org yg pk gtu tolong bukak minda sikit. Even budak2 yg very slow learner tp cukup sifat segala pun fall under OKU.

Kerja sy tetiap hari dgn budak2 khas..xpernah sekalipun sy bezakan layanan sy kt derang. Sy ajar based on penerimaan derang. Jgn ingat bila de title OKU je handicap trus x dpt buat pepe..budak2 autism pun OKU tp derang sebenarnya lg bijak dr budak normal sampaikan bleh bertaranum g peringkat antarabangsa. Anak2 OKU ni special tp x bermakna kita kena layan derang lebih2. Anggap dia mcm org lain jugak..tambah2 anak kita. Jgn sekali2 bezakan. InsyaAllah derang bleh urus diri..

Tanya doktor masa minta pengesahan..insyaAllah kita cuma buat yg terbaik utk anak kita.

Jiey^Mien said...

Mommy Lina : Lawak yang sungguh cold! Mokcik Jiey ssuko depey PC.. Apo wak gitu ko Fahry si hensem.. Pahni Fahry ngaji dapak no.1 setiap kali prekso.. Pah masuk skoloh sains.. supo mommy dio.. Jadi panda slaluh..

Mrs. Simplicity said...

uish jiey, ade ke OKU. ian nye development tu sama cam nia tau.

Puteri Nuur At-Terawis said...

Jiey
Saya ada anak macam Ian. Sekarang ni umurnya 1 tahun 10 bulan. Bila tengok video-video Ian, tak ubah macam lihat anak I namanya Idris Naquiyuddin.

Untungnya Jiey, I lihat Ian progressnya lebih cepat berbanding Idris. Bila lihat Ian terpekik, tersenyum.. I nampak Idris disitu.

Tak salah berdaftar dengan JKM. Idris diklasifikasikan sebagai OKU tanpa kecacatan fizikal. Paed cakap dia ada GDD (Global Developmental Delay) dan Autistic.

Kalau Jiey tgk gambar Idris, Jiey akan nampak dia OK, sama macam Ian. Silalah melawat blog I, Jiey akan 'jumpa' Idris disitu.

Salam perkenalan. Semoga kita dapat berkongsi kisah, and hope it benefits us.

Jiey^Mien said...

Hi Puteri,

I've just checked your blog.. Bestnya fisio session Idris.. Full of equipment.. Huhuhu.. Mokcik dengki nih.. :P

Nanti kita kongsi2 citer ek.. I'll drop you an email after this.. =)

Mr. Mrs Zaidi Diaries said...

Anak buah saya dulu pun tak cukup bulan lahir sebesar tapak tangan... semua nye lambat... jalan lambat.. belaja slow...doktor kata kat akak saya anak dia akan jadi orang yang lembap sikit dari baby lain serba serbi lambat tapi akak saya layan cam orang normal..siap ada lelah kalau tengok tv nganga sampai skang kekeke..

after 17 tahun hehehe dia bukan dekat kelas sastera tau.. dia kelas sains.. sume nampak normal jek.. bijak pun bijak dah... akak saya pun pernah cakap dalam banyak anak dia.. anak dia yang tu banyak dugaan nak jaga.. tapi kene sabar dan layan dia cam biasa

adik saya slow learner.. dah 25 tahun tapi skool kat sekolah kurang upaya lah...dia lahir cukup bulan nampak sihat tapi rupe nye slow learner tapi oklah.. satu kampung dah kenal dia... kekekeke sebab kemana abah ku ada dia ada... cam dak kecit .. tolong!! kadang2 saya jelessss

Mr. Mrs Zaidi Diaries said...

Tapi akak saya pesan lagi:

Ko nak jeles kenapa? ko nak manja2 cam dia? gi mana abah gi? ko jadilah cam dia? ko nak ke?<-- diam terkelu tak terkata... tul gak ek.. kita ni dah sempurna dah kenelah bersyukur wat pe jeles

Jiey^Mien said...

Mr. Mrs Zaidi,

terima kasih coz sudi berkongsi cerita.. hopefully nnt jadi cam ank buah you.. insyaAllah.. =)

Jiey^Mien said...

Pasal jeles tu, nnt Jiey share satu citer ni.. Sedih giler.. Dpt from forwarded email.. Kisah pasal adik dia jeles ngan kakak and abang dia yang OKU.. Oh, mokcik nangis baca tu.. sob*sob*sob

Anonymous said...

my dearest friend...

it's too early to decide...miracles happen...and you've already seen it...deep down in my heart, i believe that rayyan will grow normal...ari sy tu siap mimpi awk dok kejar dia keliling rumah sebab dio kacau awk kat dapur...siap ejek2 mama dia...hahaha...lucu giler mimpi tu...hehehe...

always be strong & have faith in him...

love,
ninie

Anonymous said...

Jiey.
as i told before. everytime i read bab2 gini about Ian i will always pray for him. I'm sure ramai lagi yang mendoakan Ian. He will be O.K insyallah.

AZIZAN & HAFIZAH said...

relax ar...org yg blum dapat anak ni lagi sedih tau....

Mr. Mrs Zaidi Diaries said...

Hafizah: tak dapat anak lagi.. masih boleh cube... tapi bila dah jadi cam Jiey ni.. kene terima.. dan redha.. kalau lemah dan tak tabah...

Kita kalau dah ada anak dapat rasa macam mana permulaan perasaan jiey masa dapat tahu semua ni...

Anonymous said...

To Hafizah: Setuju dgn Mrs Zaidi. Tak dapat anak, memang boleh cuba. Boleh wat treatment ke ape. I sdr pun 2 tahun kawin baru dpt anak.. Tapi kalau dah ada anak special, memang kena redha sahajalah..

Dlm keadaan ni, I rasa, you yang boleh relax.. Kalau dah ada ank istimewa ni memang takde perkataan relax.. I bercakap based on pengalaman.. Physioteraphy tiap2 minggu, dah tentu2 cuti keje.. Nasib baik bos ok.. Dah abis buat kat spital, kena sambung buat kat rumah pula.

Dari segi belanje pun lebih. Umur anak nak masuk 4 thn pn pakai pampers lagi.. Tu tak masuk nak kena tahan mental org dok ngutuk ngata. Pastu nak kena tahan dengan perangai anak. I ni dah bertahun tak gi bercuti.. Nak tggl anak kat orang lama2, susah.. Nak bwk, dibuatnya dia ngamuk.. Camne? Bukannya makan saman. Sabor je la.. I rs kalau you skrg, anytime boleh gi kan?

Tapi tak kisah la semua tue. Sbb kita buat dgn kasih sayang.. Jaga amanah Allah.. Harap2 Pn. Hafizah take note yea..

Anonymous said...

Salam...

Salam perkenalan....
Maybe masih terlalu awal kan...tak pe kita tunggu Ian besar sikit.. sedih tau Jie cakap Ian OKU... tak nampak pun mana kurangnya...

I ada closed dengan dua orang.. i tak pernah anggap dia orang ni OKU.. sorang tu pekak (cucu Managing Director saya)...sorang tu Down syndrom (anak rakan sekampung)...

Salute tau tengok parent dia orang.. tak pernah anggap anak ada kekurangan..malah mereka anggap mereka Parent Grade A..coz Allah bagi peluang melahirkan anak begini..

Jiey^Mien said...

Ummu Abrisam :

Salam perkenalan kembali..

Belum klasifikasikan Ian sbg OKU, walaupun kelainan tu ada.. Tu sbb Jiey cakap,

"Saya tahu, mengakui ketidakupayaan anak sendiri itu sesuatu yang besar. Tapi saya pasti saya akan dapat melakukannya andai terpaksa."

Cuma bersedia.. Being realistic..

Setuju dgn pendapat ummu abrisam.. Bukan senang nak jadi parents to special child, kena strong mentally and physically.. =)