Tuesday, August 4, 2015

Mari kita mengomel~

Lately ni aku rajin menjenguk blog orang. Bila dah mata tu rajin membaca, jiwa pun jadi bersemangat nak berbelog. Rasa macam banyak benda nak cerita. Tapi tak jugak bercerita, yea dak? Hakhak.

Kenapa tetiba rajin benar baca blog orang lately? Sebab aku gigih dok baca blog yang cerita pasal renovation works and interior designs. Hahaha. Mengalahkan ada rumah banglo kekdahnya. Padahal ruang yang nak di decorate secoet aje. Saje lah, kecik buat cara kecik. Setakat cantik dipandang mata cukuplahkan. Takkan nak tunggu rumah besar baru nak beria berhias.

Actually salah satu sebabnya jugak adalah, rumah contoh di Semenyih Parklands. Apa yang ada kat Semenyih Parklands? Meh kita tengok..

Bajet tak kalah depa ni. Parking kete Merc aje!

Living hall dia, anggun dan spacious. Gittew.

Dining hall, fullamak. Cermin tu cermin. Kasik effect besar. Laki aku plak dah berangan nak cermin urban yang kat bawah aircond tu.

Ni view daripada dapur. Aku bulih imagine cemana menggelegak Rayyan Ariff gelak sambil main kejar-kejar keliling dining table. Tempat luas sedap la kan?

Ni pulak family hall kat bahagian atas. Spacious kan? Boleh guling-guling ala hindustan.

Ni view menghadap ke 2nd and 3rd bedroom.

3rd bedroom. Kat tempat menghadap built in wardrobe tu ada bathroom. Bagusnya rumah ni, setiap bilik ada bathroom. So anak lelaki and anak perempuan tak perlu share bilik mandi lah kan? Bagus. Bagus.

Ni second bedroom. Sama jugak, built-in wardrobe tu ngadap pintu bathroom.

Ni master bedroom. Takde pulak gambar yang jelas. Tapi memang spacious gila. Suka.

Ni pulak dapur dia. Takde la besar tapi boleh la nak letak island kat tengah-tengah tu.

So rumah sape di Semenyih Parklands ni? Aku beli ke? Muahhaha. Jawabnya tak. To be precised, tak jadi beli. Kehkeh. Pada aku harga rumah ni murahlah. RM500K. Dah la freehold. Built in besar. Design pun modern. Kalau kat bandar mana nak dapat new development dengan rege segini. Kot nak, memang rumah pattern lama, sub sale lah kan.. Tu yang tengok sekali, terus letak booking. 2-3 hari lepas tu terus submit loan.

Bila loan dah approved, barulah pecah jiwa pikir nak ke taknak. Pikir punya pikir, tak jadi. Booking fee aku bayar RM3K burnt lah RM1K. Banyak tu boleh buat dengan duit RM1K tuh. Tapi tu lah. Senang-senang "DERMA" duit kat orang yea.. Hekhek. Apa nak heran setakat RM1K kalau berbillion pun ada orang "DERMA", ni plak stakat RM1K. Hekhek.

Banyaklah pendapat yang aku dengar.

Beli aje, rumah makin mahal. Tak kisah la beli kat mana pun.
Ape u ni pegi beli rumah sejauh alam? Larat ke u nak ulang-alik pergi kerja?
Alahhh.. Dulu aku beli kat Kajang tu jauh jugak, ada highway OK aje. Ramai budak-budak office yang duduk sampai Seremban nuhh.
Ko amik kat situ ko nak sekolahkan anak ko kat mana? Kata 4-5 tahun lagi pun, ada ke sekolahnya?
Alahhh.. Nanti Semenyih tu ada highway. Amik aje.

Haaa.. Bermacam pendapat. Lastly aku decide, tak jadi. Sebab utama, sekolah anak-anaklah. Sebab aku terkesan dengan komen seorang kawan ni yang jugak ada anak special (tapi anak dia jauhlah lagi baik berpuluh kali daripada Rayyan Ariff). Katanya, dia yang dok belah sana tu pun bila bab keperluan daily schooling anak-anak ni terpikir nak pindah belah-belah sini (kat bandar).

Dah takkan aku plak nak pindah ke sana? Takpelah. Kita dok rumah kecik pun takpe la nak. Kamu bukannya tahan nak berulang-alik jauh-jauh on daily basis. So dengan bajet RM600K sahaja, kita redha lah cemana saiz rumah kita tu nanti. Hekhek.

Semoga Allah SWT mudahkan pencarian. Rabbi Yassir Walatu Assir. Rabbi Tammim Bil Khair.

Tu aje citernya. Assalamualaikum.

3 comments:

AMIIZAA@Mieja said...

tepat pilihan JM.
dulu kak mieja pindah dan beli rumah ke-2 juga sebab sekolah yg dekat...anak-anak didahulukan..

Yaati Nor said...

hai..rimdu kawan2 blog..saya pulak beli rumah sbb rumah tu mampu kami miliki..huhuhu pening sekolah anak jauh..

k said...

kak jiey....tryla cari kat area hulu langat ke....xjauh pun dr ampang. harge still bolehla lagi....tp kena pandai carila...good luck kak jiey