Thursday, December 9, 2010

Tentang lagu Rayyan, tentang lagu kita..

Saya bukanlah peminat tegar lagu-lagu semasa yang popular.. Bukan itu sahaja, saya juga tidak  lagi mempunyai penyanyi kegemaran setelah zaman remaja saya berlalu.. Tiada lagi Amy Mastura, tiada lagi Norman KRU, tiada lagi Zamani Slam, tiada lagi Enrique Iglesias, tiada lagi Evanescence dan tiada lagi Amy Search..Itu semua cerita lama walaupun lagu-lagu lama mereka masih saya hafal lirik dan melodinya..
.
Percaya atau tidak, seumur hidup saya, tidak pernah saya berjaya menonton sebarang program anugerah dari awal sehinggalah ke akhir rancangan. Apa-apa sekalipun; Juara Lagu, Anugerah Bintang Popular, MTV Awards dan banyak lagi.. Betapa saya bukan penyokong tegar industri muzik bukan? =)
.
Namun ada beberapa lagu yang benar-benar meninggalkan kesan di jiwa saya. Lagu-lagu yang bisa membuatkan saya 'hilang' seketika setiap kali saya mendengarnya..
.
Lagu pertama tentunya lagu Seribu tahun dari Imran Ajmain. Lagu ini agak popular sewaktu kali pertama saya mengetahui tentang kelainan yang ada pada bayi yang saya kandung.. Dengan lirik yang 'dalam' dan melodi yang membuai, saya begitu terkesan sekali.. Sering saya ucapkan pada bayi yang masih di dalam kandungan itu bahawa sekiranya benar dia akan pergi sebaik dilahirkan, saya rela mengandungkannya walau untuk seribu tahun lamanya! ~Entri Seribu Tahun~
"Relaku menunggumu
Seribu tahun lama lagi
Tapi benarkah hidup
Aku kan selama ini
Biar berputar ke arah selatan
Ku tak putus harapan
Sedia setia"
.
Sebaik Rayyan Ariff dilahirkan dan sewaktu dia sedang bergelut di NICU, lagu Hanya Kau Yang Mampu dari Aizat sering berkumandang di corong radio. Dan irama yang syahdu itu menjadi medan untuk saya melampiaskan kesedihan hati yang tidak terperi dan kerinduan yang mendalam buat anakanda tercinta.. Hanya dia yang mampu menakluki hati saya!
"Derita yang mendera kapan akan berakhir
Hanya engkau yang mampu taklukkan hatiku"
.
Kesibukan bersama Rayyan Ariff membuatkan saya lupa seketika tentang lagu-lagu semasa. Namun setahun berjuang bersama-sama permata hati yang cukup istimewa ini benar-benar membuka mata dan jiwa. Lantas lagu Tercipta Untukku dendangan Ungu saya tujukan khas buat dirinya sempena ulang tahun pertamanya bagi mengungkapkan betapa istimewanya Rayyan Ariff buat diri ini.~Entri Satu Jasad, Satu Nyawa, Satu Cinta~
"Aku ingin engkau slalu
Hadir dan temani aku
Disetiap langkah
Yang meyakiniku
Kau tercipta untukku
Meski waktu akan mampu
Memanggil seluruh ragaku
Ku ingin kau tau
Kuslalu milikmu
Yang mencintaimu"
.
Di dalam suka duka melangkah di atas medan perjuangan yang bagaikan tidak berpenghujung ini, ada beberapa detik dan ketika yang  mana saya merasakan saya tidak lagi mampu untuk bangun. Tiada daya dan tiada lagi keringat.. Lantas, saya berpegang kepada lagu Tafakur dari Zikraa dan Ketika Cinta dari Siti Nurhaliza untuk menguatkan kaki melangkah. ~Entri Tafakur di kesyahduan~ dan ~Ketika cinta memanggil~
"Pimpinlah daku dalam redhaMu
Kasihi daku dalam rahmatMu
Hanya padaMu aku mengadu
Ya Allah ya tuhanku"
.
"Bila cinta ada di dalam jiwa
Wangi bunga dunia tanpa nestapa
Segala yang dirasa hanyalah Dia
Hati 'kan memuja hanya pada-Nya"
Dan kebelakangan ini, lagu PadaMu kubersujud dan KebesaranMu menjadi saksi kesakitan dan redha kami pada jalanan takdir yang menuntut banyak pengorbanan ini..
"Ampuniku ya Allah
Yang sering melupakan-Mu
Saat Kau limpahkan karunia-Mu
Dalam sunyi aku bersujud"
.
"Kau tempatku mengadu hati
memberi segala hidup
dunia dan seisinya milik-Mu"
.
Melihat Rayyan Ariff pada hari ini, bagaikan sudah terlalu jauh kami melangkah.. Walau hakikatnya, perjalanan kami masih banyak bersisa.. Kami masih lagi di takuk kehidupan yang menuntut berjuta usaha..

Anak comel saya..
video
*Perhatikan wajah nakalnya sewaktu dia asyik menggomol 'adik'nya.. :P*
.
Although it seems like this is an endless battle, we know that He will always be with us.. ~God does not burden any human being with more than he is well able to bear: in his favour shall be whatever good he does, and against him whatever evil he does..
.
As much as humanly possible, I will do my best for Rayyan Ariff.. 
.
As a human being, there will be times of ups and downs.. There will be time for me of wanting to be lazy, there will be time of me wanting to hang out with friends and there will be time of me just wanting to sit back and enjoy my child as what and who he is without worrying about the future..
.
I know that in the future, there will be a lot more songs that serve as a reflection of our feeling.. So, might as well we just enjoy the music of our life as positively as possible.. =)

7 comments:

Marsha~ said...

adussshhhhh.. dr tadi try nak tgk video tapi takleh... geramnyeeeeeee..:(

yatie chomeyl said...

nanti abe Ian dh pandai nyanyi, bule duet dgn mama la nyanyi lagu2 feveret mama ni ;)

Pnut said...

akak nak tujukan lagu Dewa-hadapi dengan senyuman, buat Jiey ngan Ian.. lagu kesukaan akak..lirik simple dan pendek... ni lagu akak selalu nyanyi-nyanyi Najmi dan anak-anak buah kalau depa down..

Hadapi Dengan Senyuman
Artist: Dewa
Hadapi dengan senyuman
Semua yang terjadi
Biar terjadi .
Hadapi dengan tenang jiwa
Semua... Kan baik baik saja

Bila ketetapan tuhan
Sudah ditetapkan
Tetaplah sudah .
Tak ada yang bisa merubah
Dan takkan bisa berubah

Relakanlah saja ini
Bahwa semua yang terbaik
Terbaik untuk kita semua
Menyerahlah untuk menang

littlehumblelynn said...

jiey;

do anything as long as you can put smile to ur heart even is lil bit only..pls..take care urself!!u know this test is for choosen one only.& ALLAH know the best of it !

S.U.F.E.E.N.A.N said...

Haahaha...2-3 kali auntie tgk video ian ni..seriesss klaka walaupun sgt cumeell masa dia sua muka kat 'adik' dia..keeheheheh...

Ian..ian..tu dok ndoikan adik la tu ye...:)))

Min said...

comel sungguh Rayyan ni la... kak min dok terbayang kalau dia ada adik je...

linda said...

ian oh ian....rindu auntie kat ian encem ni....
senyum sorg2 auntie tgk video ian duk dodoikan 'adik' erk..hehe..comey sungguh....hehe...:)