Thursday, November 19, 2009

Erti cacat..

Kata dia : Ini ke anak akak yang cacat tu?
Kata saya : Anak akak sorang ni jer..
Kata dia : Yang ni la yang operate byk kali tu yea?
Kata saya : 4 kali..
Kata dia : Ooh.. Kasihankan? Dah la baby, kalau org besar mesti dah ngadu macam2
.
Saya tahu dia hanya mahu menzahirkan rasa simpati.. Namun pemilihan perkataan yang sesuai adalah perlu dalam mendekati kami, ibubapa kepada anak-anak istimewa.. Saya tahu anak saya punya kelainan jika dibandingkan dengan anak2 lain.. Namun untuk menggunakan perkataan 'cacat' secara terang-terangan, minda dan hati saya masih perlukan masa untuk mencerna..
.
Mungkin ada sebabnya kenapa anak-anak ini dirujuk sebagai 'anak istimewa'.. Dan kalau anda memanggil dia anak istimewa sekalipun, tidak perlulah mengulangnya berulang kali!
.
Seperti waktu hari raya yang lalu, seorang saudara mengulang ayat yang sama berulang kali.. "Oh, inilah anak istimewa ya? Meh sini anak istimewa nih.. *sambil mengambil Rayyan Ariff dari dukungan ayahnya*.. Kasihan.. Dapat anak lelaki, anak istimewa pula.."
.
Di suatu keadaan yang lain pula, seorang driver teksi pernah bertanya, "Belum boleh merangkak anak kamu ni, lembablah yea?"
.
Tiada rasa marah pada ketiga-tiga mereka di dalam cerita di atas. Mungkin sahaja mereka-mereka ini naif.. Kurang ilmu di dada mungkin.. Atau kerana kurang 'rasa' di hati.. :P
.
Kalau saya tidak punya anak seistimewa Rayyan Ariff, mungkin saya juga tidak akan peka dengan rasa itu.. Kerana itu, saya tidak salahkan kamu!
.
Namun saya jadi berfikir, lantas saya ke laman web DBP.. Inilah yang saya temui..
.
cacat - 1 sifat kurang baik atau kekurangan yg terdapat pd sesuatu; cela: Cuba periksa almari itu baik-baik, barangkali ada ~nya. 2 = bercacat mempunyai kekurangan pd anggota tubuh dll; tidak atau kurang sempurna: Tidak ada suatu pun yg tidak ~. (Kamus Pelajar Edisi Kedua)
.
Cacat akal - Tidak waras (
Kamus Dewan Edisi Empat)
.Cacatkah saya? :P
.
P/s - hari ini, ke PMC pula.. Sepanjang minggu ini kami ke hospital. Penat.. Banyak pula check up dlm satu masa.. *sigh*

34 comments:

AppleCrux said...

i think miracle child lagi sesuwai kot utk refer kat Ian yg hencem nih!

Eliss said...

sabarlah jiey..mulut tadak insuran tuhh..

izzahazfar said...

ibu saya kata...kata-kata itu satu doa..alangkah baiknya jika kita mendoakan sesuatu yg baik kepada anak2 kita..

zah tak ada komen utk cerita2 akak..sebab kalau zah jd kak jiey..mungkin akan sesensitif itu..sebab zah pun mcm tu..bila ada org kata..tuggulah akmal besar nanti dia mesti nakal...sape tak marah kak..?dan zah mesti balas balik..nakal sebab tak didik dgn baik..akmal budak baik...huhuhu...

Mrs. Simplicity said...

"Kalau saya tidak punya anak seistimewa Rayyan Ariff, mungkin saya juga tidak akan peka dengan rasa itu.. Kerana itu, saya tidak salahkan kamu!"

salah statement ko tu jiey, org2 yg ko cite kat atas tuh tak reti cakap berlapik. tp aku tau ko nak sedapkan hati ko. ade je org gitu kan?

adianiez AIDA said...

aida dpt imagine serba sedikit perasaan jiey dlm ketiga2 situasi di atas. sebab, pakcik aida sorang tu mempunyai 2 anak istimewa. alhamdullillah yg bongsu Allah kurnia kan normal & cerdik sgt. sebaya Nurin.

memang sekian tahun, aida lihat isteri nya tidak sosial, menyendiri, tak ke majlis keramaian... mungkin, situasi jiey tu di alami mereka. mungkin isteri nya serik mendengar kata-kata org.

yatie chomeyl said...

gitulah perasae muloh ma bilo ore gelar ko abe ore "cacat",padahalnyo abe ore cumo kure cerdas sikit jah berbanding ore lain. sek dio x cidik, x reti pilih perkatae sesuai..kade2 redha,kade2 sakit hati jugop

NizA said...

Ian x c***t!!!Ian sempurna sifat!!
jiey...klu sy di tmpt awk...menerima org2 sebegitu...ya allah...mau menangis kat situ gak rasanyer...sedih rasa..

Syaz said...

jiey masyarakat kita mmg kebanyakkannya begitu...mcm saya..arwah sepupu saya pada saya dia seorg yg sempurna...cuma mempunyai kelianan pada wajah sahaja...mungkin rupa bentuk wajah tidak seperti kita...tp dia tidak kurang 1 pun...dia mcm kita...disebabkan wajahnya ada budak2 yg pandang siap nangis2...ada ja yg xnak langsung pandang wajahnya mungkin takut terkenan kot...penah ada suatu ketika saya rasa mcm nk tumbuk2 je muka makcik tu...mmg kurang ajar...

betol kata jiey..org2 mcm ni kurang pengetahuan or hati kering...hanya kita yg penah mengalami sahaja paham keadaan itu..

anak saya iman berusia setahun 2 bulan masih belom boleh berjalan selaju kanak2 seusia pun ada ja yang mengketegorikan anak saya sebagai "LEMBAB"...luluh hati saya...mcm nk tampar je muka...senang sgt nk ketogorikan org...disebabkan dia tidak seperti biasa so org senang2 je nk judge...

Cikpid said...

kalo ikut DBP Ian mana cacatnye..semua anggota cukup lengkap..

tak kene kat btg idung jd x rasa..tp jiey bgs..x marah2..kalo sy agaknye msti dh tarik muke ngan orang2 mcm tu

m@m@yAyA said...

sapela yg xsyg mulot tue kn..!~
lau yer pn nk tnjk kan cara simpati bkn dgn cara camtue, byk lg pktaan lain yg bole dgunakan..!~

Rayyan adlh anugerah terindah,sguh istimewa..!~Rayyan kiut, nti lau ada jdoh aunty jmp Rayyan erk..!~
Leh bwk Rayyan jejln...

Anonymous said...

salam jiey..

mmg betul, org kdg2 bercakap tanpa berfikir dulu..mgkn mereka x berniat utk menyakiti hati kita, tetapi cara mereka menzahirkan rasa simpati @ kesian tu yg buat kite kureng berkenan..

x pela jiey...nak bersedih2 @ nak tersentap2 pun buang masa jerr..yg pentingnya ialah mmberi yg terbaik utk rayyan..

Aiza Azril said...

He is a special one from God....ya kadang-kadang mungkin ada yang naif dan tidak sedar apa yang dikatakan itu mungkin mengguris perasaan yang mendengar...apapun stay strong ya sis! Rayyan, anak yang cukup normal dan istimewa di mata kami semua.....

M@y said...

inilah masalahnya bila org yg bercakap x guna akal Tuhan bagi..ikut sedap mulut je.Kita seboleh mungkin kalo bercakap dgn org nk jaga hati & perasaan..no matter what people say, Ian tetap hensem huhuhu ;p

Puan ApasH said...

betul la jiey..kdg2 org sekeliling jadi kurang peka..mungkin x kena btg idung sendiri kan..

Tapi untung ada kawan seperti jiey (even dlm blog je)..kisah2 Ian byk memberi pengajaran kepada kami..Kisah Ian jugak membuktikan miracles things can happen..

Auntie doakan Ian mencapai segala impian mahupun impian Mama nya.

Jiey, berkat doa seorang ibu yg tidak putus2..insyaallah...

Rizziela said...

Rayyan bukan cacat....
dia sangat handsome

Leen Die said...

Jgn cakap mcm tue jiey..Rayyan Ariff tak cacat..dia seperti kanak2 lain..jgn ckp mcm tue lagi tau dearrrrrr jiey

Jiey^Mien said...

Dear Aunties,

Thanks for the support.. =)

Alhamdulillah.. Pada saya dan ibubapa saya, saya masih jauh dari cacat.. Semua ni kan kurniaan Allah SWT..

=)

-Rayyan Ian Ariff-

miezrina said...

hebat!... rayyan dah boleh berdiri.... hebat hebat....

Pnut said...

kalau akak dia ckp macam tu depan-depan akak... mmg kena laser..
lenkali kalau ada yg cakap macam tu jawap je Jiey

Cacat dari Allah lagi bagus dari cacat perbuatan sendiri -cacat budi bahasa

Mama Syaz-org yg kata anak awak lambat jalan itu lembab, orang itulah yang lembab.. pang se das baru tau..kemampuan budak ni tak sama... kalo anak boleh jalan umur 10 bulan takkan nak kata anak dia advance anak kita lembab..tunggu akan datang tgk sikit anak sapa lembab... cis bedebah sungguh aiihh

Rose Nieza said...

Jiey, cth2 Jiey bg tue, bukan sebab depa x de rase..tapi sebab kesengalan depa sgt ketara.Lagi2 pemandu teksi tu. Gerammnye..

Lawak la caption gambar Rayyan tu. Macam yer2 je die ckp cmtu.(Eksperi muke tu yang tak tahan).
Jawapan Auntie Rose.. "Tidak Sayang sbb xde satu pun istilah dalam kamus dewan berape byk edisi pun berkaitan dgn Ian" :)

Intan and The Boys said...

jiey, kite paling tak suka dengan word cacat tu. even kite ada pakcik yang buta, kite sebut dia sebagai "orang yang tak nampak". itu je. sabar ye jiey. orang2 ni susah kite nak cakap. bak kata orang, rambut sama hitam, hati lain2.

yang, kite tak ternampak plak email tu. jiey antar mail kat gmail atau yahoo ek? takpela, kite bagi alamat skang k.
189, taman astaka, 32000 sitiawan, perak.

k dear? nanti bagitau kite brape amount kite owe yek!

Elyn Sani said...

jiey ade org tak reti nk pikir sebelum cakap.... cakap ikut sedap mulut die je!!

gina marna said...

saborlah Jiey....haraplah dan buatlah yang terbaik untuk Ian.

*terkedu jugak bile nurse ckp Irfan OKU...agoknye dia rs OKU itu lbh lembut dr CACAT...hmmmm saboorrrrrrrr jelahh kite

eiNa said...

Ian is speciall..
Go Ian!! =)

Ina said...

even bkn terkena pd diri sndiri tp kiter pn turut rasa pedihhh sgt dgn kata2 tu. apatah lagi jiey kan. betul juga xdpt nk salah mereka2 100% kerana krg peka. tp pengajaran utk kiter n org lain disini, didiklah diri sndirin org disekeliling kiter supaya lbh peka, sopan sntun n berbudi bahasa. jiey xdpt nk tutup mulut org. tp jiey boleh terus usaha kebalkan diri jiey n ian utk hadapi hari2 mendatang. gambatte!

ps: rasa amazing dgn perkembangan ian! go ian go! :D

Liana Manjaku said...

Jiey...
Ada macam2 manusia di dunia ini! Pada ummi Ian terlalu bertuah punya mama spt Jiey! Kalo ummi ditempat Jiey pd waktu dan ketika itu...tentu dah menangis dah!

Pada orang2 diluar sana... Sblm bercakap tu, fikir dulu. Guna perkataan yang betul! Cukup sekali sekali je sebut... tak usah ulang2 lagi!

Siapa kata Ian cacat? Tengok tu...Ian berdiri dengan hendsomenya!

lel said...

ya Allah
sy sendiri xpenah terfikir nak sebut cacat tu
sgt la berbeza cacat dgn istimewa tu

Ian tak cacat akak!
sungguh!

joegrimjow said...

y cacat xelok ke ape?
no i think!

smoge u sukses besarkan dia jadi insan yg hebat
i noe its hard
but only mom knows

opss
im not a mom
;)

my pray wit urs

zura_habibhaariz said...

saya pun penah mengalami situasi mcm nie..masa nak brenti kerja ritu ada org tny nape brenti..anak sy ada mslh..nape? anak cacat ke? owh so hurt..manusia nie kdg2 xkena kt diri dia dia pandai lepas ckp je..sabar ye...our child adalah permata hidup kita ...b strong...u r not alone..

Unknown said...

ish2...buduh tul org tuh sume... tak reti nak jaga hati org sungguh... geram sungguh... sape kata ian ....
ian encem, macho, ian anak pilihan Allah buat jiey n hubby...anugerah terindah.....

muahhhhhhh kat ian...

Anasfadilah said...

ian looks like any other child in the last picture

biarlah mereka yg kurang 'rasa' hati itu dengan akal dangkal mereka

Ian,suatu hari kalau boleh jumpa kamu,makcik peluk kuat2 boleh?

mongki said...

sabar ye kak, semoge akak tabah menghadapi mulut mulut yang begitu tak senonoh, huhuhu

Farah said...

sabar k jiey..saya pon setuju,ian is a miracle baby!

zuri3389 said...

sama juga seperti saya....nasib jiey sama nasib seperti saya... kalau jiey nak tahu pernah ada wanita mengandung beralih arah dan lari bila melihat anak saya... sesungguhnya hanya alla yang tahu nasib hambanya...wassalam