Saturday, November 7, 2009

More reason to shop and the feeling that I hate the most!

Hari jumaat yang hectic!
Happy. Kelakar. Kecewa. Sedih. Penat. Berterima kasih. Kasihan. Sakit kepala. All in one.. Bercampur baur! Kan best kalau hidup ni banyak pilihan? =)
.
Hari kami bermula dengan fisioterapi Rayyan Ariff. Hati gembira kerana banyak peningkatan yang ditunjukkan Rayyan Ariff. Walau masih belum ada tanda-tanda untuk dia merangkak atau berjalan, he's getting better at sitting and starting to let his hands go more while doing it. He's also better at kneeling on 2 points, less support.. And I also managed to make him stand against the wall alone for quite sometimes before he started crying.. Yup, anak saya agak penakut, mungkin terlebih manja.. :P
.
Ms Sarjeet mencadangkan kami memakaikan Rayyan Ariff dengan kasut high cut supaya otot kaki yang agak lemah dapat disokong. Fungsinya lebih kurang seperti splint. And I am a bit excited about it because it gives me more reason to shop for Rayyan's stuffs.. :P
.
Seterusnya, ujian audiology untuk menentukan tahap pendengaran Rayyan Ariff. Apa yang berlaku agak kelakar dan saya masih tersenyum sehingga sekarang. :P
.
Tapi kami masih belum dapat menentukan tahap pendengaran Rayyan Ariff. Ujian akan diulang beberapa kali sebelum kami mendapat keputusan yang tepat. Temujanji yang seterusnya, minggu hadapan! I'm speeding things up because I know that my leave balance is not that much anymore.. =(
.
Hati saya kuat mengatakan bahawa anak ini tidak memerlukan implan koklear, mungkin hearing aid sahaja sudah mencukupi. Kerana kami setuju bahawa Rayyan Ariff punya kebolehan mendengar cuma tahapnya mungkin tidak sebagus kita.
.
Cuteness! =)
.
Kami meninggalkan perkarangan hospital pada jam 12.00 tengahari dan Rayyan Ariff terlena sejurus selepas ujian pendengaran dilakukan. He's not being so cooperative during the test because he was so sleepy.. =)
.
Wajah tidur anak yang kepenatan.. Kasihan bukan?
.
Seterusnya, kami ke pejabat saya. It's appraisal time!! Agak ralat di situ kerana kami tiba jam 12.30 tengahari namun saya dimaklumkan bahawa sesi saya hanya bermula pada jam 2.45 petang. Mungkin sedikit kelonggaran perlu diberi di sini. Saya bersama seorang anak kecil, apa salahnya kalau saya didahulukan berbanding lunch hour.. Kalaulah bukan kerana saya dari hospital, pasti segalanya akan lebih terancang.
.
Masa dihabiskan dengan berbual dan bercerita tentang banyak perkara dengan 'kakak-kakak' saya di pantry sambil menikmati nasi ayam.. Terima kasih Nor.. =)
.
Saya amat berterima kasih dengan rakan sepejabat yang sudah saya anggap lebih daripada itu. Kami berkongsi tentang banyak perkara. Terima kasih di atas pertolongan yang diberikan. Dan terima kasih kerana menerima Rayyan Ariff.. =)
.
Teman-teman sayalah yang menjaga Rayyan Ariff sewaktu sesi saya bermula.. Perbincangan berlalu seadanya. Harus diakui, ada sedikit rasa sedih apabila hanya kesilapan yang dipandang semata-mata sedangkan usaha bertungkus lumus hanya diberikan sekilas pandang. Sedih juga apabila tiada lagi keistimewaan.
.
Saya tidak tahu bagaimana saya bisa melibatkan diri ini dalam pembangunan Rayyan Ariff nanti kiranya masa yang bakal saya miliki agak terbatas. Inilah dilema antara kerjaya dan keluarga. Betul, family comes first.. But I still need to keep my job because of the medical benefit.. And it's all for you son! Susah kerana apabila sesuatu kondisi itu adalah congenital, tiada insurans yang akan menerima kes ini. Sedangkan Rayyan Ariff masih memerlukan belanja yang besar dari segi perubatan. Berkorban lagi. Maaf anak. =(
.
Kasihan Rayyan Ariff. Kepenatan yang teramat. Tidur dipangkuan rakan sekerja saya dengan sungguh lena sementara menantikan mamanya.. Kami meninggalkan pejabat saya pada jam 4.45pm dan Rayyan Ariff masih juga lena hampir keseluruhan perjalanan pulang.
.
Hari yang sangat memenatkan! Sakit kepala yang amat kerana malam sebelumnya, tidur lewat demi menyiapkan appraisal form. Lepas maghrib tadi, terus terlelap. Mujur ada sang suami mengambilalih tugas menjaga Rayyan Ariff sebelum dia juga tertidur kepenatan. Mujur juga sakit itu hilang apabila terjaga pada jam 10.30 tadi. Jadual esok? Ke sekolah Rayyan dan seterusnya, shopping for lil' Ian.. Mahu makan di Kenny Rogers juga.. Cant wait! =)
.
P/s - Alangkah indah andai tempoh 6 bulan ini tidak akan berakhir. Dan lebih indah if we have enough of everything and I dont have to go back to work.. Tanyalah mana2 ibu, being with our kids are the best thing ever! Kan?

10 comments:

A.I said...

Alahai...tp mmg betol la. Cam aku gak. Keje 'bersebab'. Selain nk dptkan $$$$, nak guna BENEFIT yg ada. hhhrrrmmmmmm

lena plak Rayyan tido. Agaknya dia pon letih la tu...

Rizziela said...

Semoga Rayyan Ariff sekuat mama dia...

semoga Allah mempermudahkan segala urusan family Rayyan Ariff...Amin

Liana Manjaku said...

Ummi pun tumpang gemira yer...hehehehe... Jiey...comel ler Ian masa tido kat carseat tu!
Walopun Jiey terpaksa bekorban utk Ian... suatu hari nanti pasti Ian akan faham!

wuzz_in said...

betul jiey, family comes first.Tapi kalu tak cukup duit, anak2 macam mana pulak kan?Sabar ye jiey, pengorbanan Jiey tu akan Allah balas nanti..amin..

Intan and The Boys said...

nasib kt serupa jiey.semua demi anak.kt x sbr nk bwk khalish jmpa ian suatu hari nanti.jiey,kt sms,kol jiey x dpt.

Ina said...

rasa tenang dlm hati tgk gmbr ian tdo. comel sgt. kalau dkt dh lama kiss pipi dia tu. moga ian sihat n progressing well slalu. nnt dh bsr sket leh main dgn adik ihsan ye ian :)

mummy_adam said...

comey nyer ian.. sangat suka tengok muka dia :)
sabar yer dear..

adianiez AIDA said...

yes jiey, best thing ever layan anak dari pagi ke pagi! tak perlu kuar keje. itu la, kehendak zaman sekarang... kerja tu for something. bukan sekadar kerja!

kak zue said...

iyelah jiey...lg seronok dok umah jaga anak.tp tuntutan hidup..kena keja jg.akak plk sekrg lg payah..asal nk kluar jer nabila mesti nak ikut.tunggu depan pintu lg.siap depakan tangan suruh kita dukung..hmmm..sb tu selalu lambat masuk ofis.

Rose Nieza said...

YEP! Moment with Si kecik kite tu, lagi best dari ape2 saje yang best kat dunia ni.Hehe.Jiey, nak tgk gambar Mierzan, add rose kat FB yer : ghos_01@yahoo.com. Blog mmg dah bersarang sgt2.Haha.

p/s: bile tgk lame2 muke Rayyan, cam Mierzan pun ado.Hehe.Terkenan la tu sebab time preggy suke bace kisah Rayyan Cute ni.