Thursday, February 11, 2010

Blogging dengan ikhlas meluahkan apa yang terbuku di hati atau mahu topik hot sahaja bagi menarik pembaca??

Ok, saya tahu saya berhutang entri ini..
.BAEP Test done on 9.2.10

Namun tiba-tiba sahaja mood melayang entah ke mana.. Saya baru sahaja pulang dari SDMC, untuk sesi fisioterapi Rayyan Ariff. Alhamdulillah.. It was a good session and Rayyan Ariff has shown us another good progress. Both Sarjit and I were smiling ears to ears.

Enough about Rayyan Ariff! (*Although I can never get enough out of him.. :P*)

Honestly, bila kawan-kawan mula berblogging, apa yang anda cari? Apa yang anda ingin sampaikan? Maklumbalas yang bagaimana yang ingin anda perolehi?

Pada saya, saya menulis tentang apa yang saya rasa. Tentang sesuatu yang saya mahu terus ingati.. Untuk sesuatu yang dapat saya imbas kembali pada masa akan datang.

Alhamdulillah, perkongsian di sini mendapat sokongan dan kata-kata semangat dari teman-teman bloggers yang lain. Bukan hanya itu, saya juga dapat memperkembangkan pengetahuan tentang dunia keibubapaan melalui rakan-rakan yang lain.

Saya pernah menerima beberapa emel daripada doktor, terapi, ibubapa mahupun rakan-rakan yang berada di landasan yang sama dengan saya untuk berkongsi dan bertukar pendapat. Memberikan pandangan dan approach untuk dicuba yang tidak pernah saya fikirkan.

Inilah yang saya cari. Dan melalui maklumbalas yang saya terima, blog ini juga ada memberi kesan (walau tidak banyak, sedikit pun jadilah.. Readers mokcik pun takdela banyak mana..) kepada mereka yang mengikutinya. Dan saya melihat ini sebagai benefits of blogging.

Namun semalam, sewaktu asyik berbloghopping, saya tiba ke suatu blog yang sememangnya agak asing bagi saya. Ceritanya biasa-biasa sahaja.. Namun yang menarik perhatian saya adalah mengenai satu entri yang di postnya pada bulan Januari 2010.

Entri itu adalah artikel yang ditulis oleh sahabat baik saya dan telah dihantar ke majalah EH! untuk diterbitkan. Artikel itu telah selamat dicetak pada tahun 2008 atau 2009 kalau ingatan saya tidak silap.

Saya cuba mencari kiranya ada dinyatakan nama penulis pada entri itu. Amazingly, penulis blog itu menerbitkan semula artikel itu seolah-olah segala yang ada adalah pengalamannya sendiri. Lantas saya terfikir, mungkin saya yang salah. Mungkin artikel yang dihantar oleh teman saya lain isinya, hanya tajuk yang sama..

Makanya, pagi tadi sebelum ke SDMC, saya bertanya pada teman tersebut. dan seterusnya memberikan link blog itu kepadanya.. Yes, it was her article! Namun bagusnya teman saya ini, dia tidak melatah. Hanya dengan satu pertanyaan yang pada saya sememangnya tidak menyakitkan, membuatkan penulis blog itu memadamkan entri tersebut.

Saya? Ada sedikit rasa bersalah. Nampaknya, bukan hanya Rayyan Ariff yang busy body.. Mamanya pun sama. Namun sememangnya peristiwa ini ada meninggalkan sedikit kesan. Saya bukanlah penulis hebat seperti teman saya itu, namun ianya menunjukkan bahawa plagiarism ada di mana-mana. Apa yang kita tulis dengan ikhlas dan berdasarkan pengalaman diri, tak semestinya milik kita..

Kalau sebaris dua ayat sama, atau mungkin satu perenggan yang sama, mungkin masih boleh dimaafkan, namun andai keseluruhan isi diubah menjadi miliknya, apa lagi yang tinggal? How funny people can be kan?? :P

P/s - Pernah terfikir untuk mengubah entri ini: "Tangisan yang dirindui" menjadi cerpen untuk dihantar ke majalah. Namun kini, tidak lagi.. :P

17 comments:

izzahazfar said...

dulu..masa mula2 blogging...zah pun tak tau ape motif...tp sebab zah suka menulis..dan zah terus berblogging..

walau tak semua entry zah terkesan..tp zah rasa ader beberapa entry zah juga yg menjadi tarikan..terutama berkaitan dgn penyusuan susu ibu..

apepun..zah hy insan kerdil yg menulis...mungkin satu kenangan untuk zah biler zah tua nanti...hehehe

3740Journal said...

wah ade jugak org copycat isi majalah then buat kt blog sendiri eh. sungguh takde idea. then, ramai ker yg comment entry dia tu?

Puan ApasH said...

itule..mcm2 ragam org kan..

Jiji said...

Dulu pernah menulis semahu hati tapi sekarang menulis mengikut separuh jiwa saja =(

Entah laa kalo org buat duit dengan blogging mmg buat tajuk ikot trend.

Jiey^Mien said...

izzah:
ok la tu.. ada benefit gak..
bukan copy paste..
hehhehehhe
=)

********************************************************************************************************************************

azza:
byk gak la dia buat entri yang ala2 bleh buat discussion topic camtu..
skrg i pun ada doubt whether entri2 lain tu dia punya gak ke tak.. mana la tau, copy paste lagi..
ramai gak la yg komen.. esp bila buat entri isu sms kan..

**********************************************************************************************************************************************

Apash:
Mmg macam2 ..:P

***************************************************************************************************************************************************

Jiji:
Ala, nk baca yg sepenuh hati..
=)

Kalo tulis ikut trend ok lagi.. kalo copy paste, mmg sadis..
hahhahhaha..

eiNa said...

jiey, artikel apakah itu? tadi baru baca blog rizalman..pun dia ckp ade orang dh plagiat dia punye design baju time fafau nye besday..

Unknown said...

bagi saya, saya tulis ikut mood. kalau ada benda nak bebel, adalah. tapi biasanya memang setiap hari ada je bebelannya. haha.

Miss Me said...

banyak benar org buat macam tu. kalau nak tiru sekalipun, bagi lah kredit pada org yang hak. i've seen this a lot since 2004. last2 kita malu sendiri.

Mrs. Simplicity said...

yaAllah tajuk entry ni! da mcm cerita entry. hahaha..

Nadiah Sidek said...

huhu..tak baik la plagiat artikel org. sy ni kebanyakan entry citer psl pengalaman diri & keluarga. bkn jenis kreatif punya org yg blh citer mcm2 :p

kiki lala said...

salam kak jiey..i tak de blog lg...msih berkire2 nk tulis or tak..tp ramai dh kawan yng ader blog...mcm best je tgok depa cter pasal pnglaman depa thru their own views....mcm after bca blog diaorg rase mcm ooooo diaorg ni pkir mcm ni ek...

tp if i ader tym nk start blogging..i nk mintak ur link kt my blog tau..sb nk sentiasa tau ian's achievement...i rooting for him...

reet said...

orang tu ketandusan idea kot.apa ra,mesti nak entry dia tue meletops lah tue.mine,i menulis bila idea datang.kalau tarak,sonyap yo lah.

Watie Aziz said...

hahhaa...org cam ni pun ada yerk ..at least kala tak mintak kebenaran sekalipun, bglah tau dr mana dia dapat & dia nak share the info with other readers ..ni sesuka hati letak pastu tak wat cam opah dia punya artikel ..kan dah malu sendiri sudahnya .. ahhaha

as u know me yang, i tulis "ikut sedap mulut aku" jer nak cakap apa pun ..wkakaka...

but most of it pasal anak, family & early education lah kan .. suka share apa yg i tau yg akan benefits other people ..feel bless bila org berterima kasih atas apa yg kita buat tuh ..:)

Liana Manjaku said...

susah kalo curi2 nie...

kebanyakkan n3 ummi berkisar keluarga terutama Husna dan perkembangan dia. So, tak tau ler kalo ada yang berminat...

Walo apapun, mecuri hak orang tu kejam tau!

Anonymous said...

saye br jer bc blog nie....tp suka sgt sbb leh tau develpoment ian....pd saya berblogging tak salah....lagipuen jiey nak share pasal ian kan????rase nyer ramai nk tau pasal dia....lagipun sharing is caring....caring is loving...kem salam sayang tuk ian yg bijak tue

maya amir said...

suke suki jek copy cat org lainnye citer..huhu

gina marna said...

sy bc belog ini sepenuh hati gak sbb sy tau yg menulisnyer dgn sepenuh hati kan..kan..kan...:)

belog yg glemer mmg org suke tiru...huhu belog sy merapu jerrr...hehe