Thursday, October 21, 2010

Kalau saya punya wang berjuta, kalau saya punya ruang bertahun..

Kebelakangan ini, terasa bagai ada sesuatu yang menyesakkan fikiran ini. Hati bagai dihambat rasa bersalah setiap kali melihat Rayyan Ariff yang asyik bermain, Rayyan Ariff yang leka menonton televisyen, Rayyan Ariff yang seronok di bawa berjalan, Rayyan Ariff yang penuh dengan keterujaan..

Betapa kekurangan Rayyan Ariff semakin jelas dan nyata dan betapa kurangnya saya sebagai seorang ibu yang tidak mampu bersamanya sepenuh masa untuk membantu.. Dalam beberapa bulan lagi, Rayyan Ariff bakal menjejak usia 3 tahun namun masih banyak yang belum dicapainya..

Saya menyoroti satu persatu entri lama di bawah label “development” dan mula tersenyum melihatkan pencapaiannya. Namun mata saya terhenti lama pada entri ini dan ini. Betapa prospek cerah yang dimiliki oleh Rayyan Ariff berlalu begitu sahaja. Betapa potensi anak ini bagaikan terabai tanpa rangsangan yang sepatutnya.

Segalanya berlaku apabila saya kembali bekerja setelah bercuti tanpa gaji tempoh hari. Mulai saat itu perkembangan Rayyan Ariff juga turut perlahan, sepertimana kurangnya penglibatan saya dengan setiap aktiviti stimulasi untuknya. Sungguh hati ini terasa ralat. Terasa bersalah.

“Kalau adik cuti lagi setahun, abang yakin dengan izin Allah SWT, Ian mesti boleh berjalan dan bercakap.. Kalau abang mampu, memang abang suruh adik cuti lagi..” Ujar hubby kepada saya.

Namun keperluan kehidupan tidak memungkinkan saya menyambung cuti lagi. Biaya perubatan Rayyan Ariff sahaja biasanya mencecah RM2000 sebulan, belum lagi perbelanjaan dan keperluan yang lainnya. Sewaktu saya bercuti tanpa gaji tempoh hari, memang kesakitan dari segi kewangan sangat terasa. Ibarat memakai kain yang senteng, ditarik bahagian hadapan, bahagian belakang yang terselak. Ditarik bahagian belakang, bahagian depan pula yang terdedah. Namun syukurlah tuhan masih memberikan jalan dan ruang buat hambaNya.

Dan sayangnya apabila saya terpaksa mula bekerja di saat Rayyan Ariff sedang menunjukkan perkembangan yang memberangsangkan.. Kini, dengan waktu yang terhad, saya cuba melakukan segalanya. Sudah lama Rayyan Ariff tidak pergi berenang. Sudah lama Rayyan Ariff tidak berbuai. Di waktu saya punya kesempatan untuk pulang awal dari pejabat, sedayanya saya cuba memanfaatkan waktu yang ada untuk aktiviti-aktiviti ini. Waktu malam juga agak terhad untuk kami melakukan stimulasi kerna Rayyan Ariff sudah agak cranky dan hanya mahu berbaring dan berguling-guling di katil.

Namun sesuatu yang agak melegakan ialah setelah Rayyan Ariff kembali sihat, dia sudah kembali menerima alat bantu pendengarannya kembali. Cuma tempoh pemakaian masih tidak lama kerna setelah beberapa ketika, dia akan menarik alat itu dan cuba mencampakkannya jauh-jauh. Kita usaha lagi yea nak..

Dengan waktu yang suntuk ini, mungkin perlahan-lahan, saya terpaksa mengubah rutin Rayyan Ariff untuk disesuaikan dengan jadual harian saya dan tidak boleh lagi untuk memenuhi kemahuannya sahaja. Kali ini, biar dia yang mengikut jadual yang saya susunkan. Biar dia yang mengikut waktu tidur yang saya aturkan untuknya. Saya terpaksa menentukan segalanya agar dia dapat terus berkembang.

Semoga perjuangan ini dipermudahkan segalanya.. Aminnn..
.
Semoga terus ada ruang untuk saya berusaha membangunkan anak ini..

18 comments:

sayangsayangibu said...

Semoga rayyan akan terus mendapat yang terbaik...

Anonymous said...

Jiey,

Sekiranya akak ni mampu memang ingin akak bantu agar perkembangan anak comel ini tidak terbantut. Mari kita sama2 berdoa agar ALLAH SWT memberi rezeki yang berlimpah ruah, jadik kita tak perlu keja lagi dan boleh berganding bahu memberi yg terbaik utk Rayyan Ariff, INSYAALLAH..AMIN.:)

kak ayuzafina

Mama Kembar said...

Semoga Allah permudahkan lagi untuk Rayyan & Jiey, amin. Geram betul mama tengok si Rayyan tu, sgt comel!

Rizziela said...

Semoga ada jalan yg terbentang luas untuk Rayyan ....anti doakan dari sini...semoga kebahagian akan terus menjadi milik jie sekeluarga

JMY said...

hmmm *speachless*

shaliza said...

amin...amin...amin...

MiszAsha said...

Untuk Jiey dan Ian..

Moga sentiasa tabah, berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul..

ieda said...

kita merasakan jalan A adalah terbaik untuk kita tetapi Allah memberikan laluan B...pastinya ia adalah yang lebih baik cuma kita belum lagi nampak kebaikan itu....enjoy your life.

alyyani said...

susah kan, kita nak anak kita pandai itu ini. tp sendiri tak usaha. refer kat aku la tu.. bole jiey, insyaAllah..

iCaLoVeZiE said...

takpe jiey, pelan-pelan kayuh. nak dapat semua memang mustahil.

Jiey^Mien said...

Sayangsayangibu:

Aminnnn..
Thanks dear..
=)

**********************************************************************************************************************

Kak Ayu:
Aminnnnnnnnn..
Terima kasih banyak2 Kak Ayu..
Dah banyak pun Kak Ayu tolong..
*hugs*

***************************************************************************************************************************************

MamaKembar:
Aminnnnnn
Thanks dear!
=)

*********************************************************************************************************************************************************

Rizziela:
Aminnnnnn..
Thanks a lot dear!
=)

***********************************************************************************************************************************************************************

JMY:
=)

*****************************************************************************************************************************************************************

Shaliza:
thanks dear!
=)

***************************************************************************************************************************************************************************

MizAsha:
InsyaAllah..
=)

*************************************************************************************************************************************************************************************

Kak Ieyda:
To the fullest!
=)

***************************************************************************************************************************

Aly:
Takpe Ly..
Byk masa lagi..
Jom kita sama usaha..
=)

*****************************************************************************************************************************************

Ica:
Kalo pelan sgt, takut tertinggal plak..
hehheheheh..

teacher bonda said...

jiey, i'm always pray for u, ur hubby n ian..kamu suma mmg 1 team yg hebat. jgn berehenti berusaha cz insyaallah Allah akn mmberi gnjarannya..msti pyh jiey nk g keje bl teringat ian di rumah kn. bkn jiey sengaja kn.insyaallah ian akan memahaminya..kayuh pelan2 xpe,jgn takut tertinggal drpd x kayuh langsung. betol x?")

teacher bonda said...

geram tgk ian..sugguh chumel..

nana said...

he can do it... ameennn..

linda said...

insyaAllah jiey....
smg sgla usaha jiey dipermudahkan olehNya....
kami sentiasa doakan jiey sekeluarga...auntie doakan ian syg...

**geram sgt..ian sugguh comell..:)

Bicara hati ibu aisya said...

Jiey..xper, pelan2..insyaallah IAN BOLEH!dah byk yang dia tunjukkan bahawa dia blh kan?ramai ibu2 yang mendoakan dia.Insyaallah..aminn..

CikPuanMiera said...

Ian sangat comel.
semoga akan terus ceria + sihat ye sayang :)

fafa said...

Mama Rayyan Ariff : You'll never know how strong you are until being strong is the only choice you have left...