Tuesday, November 9, 2010

Saya mahu 30 jam sehari, bolehkah?? *Mode penat*

Subhanalllah.. Tempoh waktu 24jam sehari bagaikan tidak mencukupi untuk segala aktiviti.. Hmmm.. Segalanya bagaikan tidak terkejar. Banyak yang ingin saya kongsikan namun kekangan masa menjadi penghalang. Tambahan pula, waktu benar-benar terisi dengan keletah Rayyan Ariff yang semakin lasak..
.
Apabila saya mendengar teman-teman mengeluh tentang keadaan rumah yang hanya sebentar sahaja kemasnya kerna anak kecil yang suka membuat sepah, kini saya mengerti apa maksudnya. Kerna Rayyan Ariff juga di dalam fasa yang sama. 
.
Alhamdulillah.. Dia kini semakin rajin meneroka ke serata ceruk rumah. Dari ruang tamu ke bilik hujung. Dan seterusnya ke bilik tidur utama, bilik bibik dan pastinya kamar mandi juga menjadi sasaran anak kecil ini sambil mulutnya tidak lekang menyebut, "Aiirrr.."
.
Habis tong sampah tunggang terbalik.. Set jati anggur saya juga berselerak menjadi mangsa tolakannya. Itu tidak termasuk barang mainannya. Memang rumah kami bagaikan kapal pecah andai dibiarkan Rayyan Ariff mengganas.. =)
.
Namun yang penting, dia sihat.. Alhamdulillah..
.
Hari jumaat yang lalu, jadual saya dipenuhi dengan aktiviti mencari baju, tas tangan, tudung dan kasut baru untuk dipakai ke majlis makan malam Suruhanjaya yang akan diadakan pada hari jumaat nanti.. Bukan hanya saya, hubby juga tidak terkecuali mencari pakaian dan kasut yang sesuai.. Hmm takmahu kalah! Petang jumaat, sempat juga kami menyelit membawa Rayyan Ariff berenang lagi.. Syukur kerna kini dia cukup gemar berenang berbanding sewaktu saya bercuti tanpa gaji tempoh hari..
.
Hari sabtu pula, kami penuhi temujanji dengan therapist Rayyan Ariff dan kunjungan singkat ke Port Dickson. Niatnya, mahu menanam Rayyan Ariff di dalam pasir seperti di dalam gambar ini;
.
9 months old @ Chenang Beach, Langkawi

Namun niat kami tidak kesampaian kerna keadaan pantai yang dipukul ombak kuat. Tambahan pula, pantainya agak kotor. Mungkin di lain waktu kami perlu membuat perancangan yang lebih teliti dengan menempah chalet yang mempunyai private beach.. =)
.
Hari ahad pula, hari kami bermula dengan membawa Rayyan Ariff ke barber kerana rambutnya sudah panjang benar.. Hmm baru lagi kami botakkan rambut budak comel ni, cepat benar rambutnya memanjang! :P
.
Misi memotong rambut gagal kerana Rayyan Ariff tidak memberikan kerjasama. Tambahan pula, biasanya kami memilih untuk menggunakan mesin sahaja, makanya lebih mudah. Namun kali ini apabila saya meminta untuk rambutnya 'digunting', jadi ianya sangatlah mencabar.. Sengaja saya tidak mahu rambut Rayyan Ariff dimesin kerna tidak mahu dia 'kurang' handsome di majlis Mama Biey nanti.. :P
.
Jenuh nak pegang.. Melawan.. Tukang pegang = Saya+hubby+mamak tukang gunting.. :P
Pujuk dengan gula-gula.. OK sekejap.. :P
Seterusnya kami ke majlis resepsi pihak lelaki teman baik saya aka Mama Biey kepada Rayyan Ariff.. Majlis berlangsung dengan meriah dan Biey seperti seringnya, memang sentiasa cantik..
.
Reunion with old friends.. Masing2 siap ngan 'henbeg'.. Ada jugak yang still solo.. Auntie Chah, thanks for duit raya.. Suko Ian..
Awie, aku takyah pesan coz aku tau ko akan jaga Biey baik2.. =)

Rayyan Ariff memang tak mahu diam.. Walau mata sudah mengantuk yang amat! :P
Petangnya pula, saya bertungkus lumus di dapur memasak untuk keluarga Biey. Sengaja saya mengundang mereka untuk makan malam di rumah kami memandangkan bukannya selalu mereka turun dari Kota Bharu.. Dengan bibik yang bercuti dan hanya tiba di rumah selepas maghrib, memang saya kelam kabut memasak dan dan dalam waktu yang sama, menguruskan Rayyan Ariff seorang diri.. Saat saya di dapur, Rayyan Ariff pula sibuk 'mengemas' serata rumah.. Memang penat! :P
.
Runsing sungguh di hati kerna risaukan masakan yang mungkin terkurang garam atau gula kerna keadaan yang kelam kabut.. Namun Alhamdulillah, 'keluarga' saya ini makan bertambah-tambah.. Mujurlah lauk yang dihidang kena dengan selera mereka.. Ayam goreng rempah, sambal ikan bilis tempoyak, ikan pedas, tomyam dan sayur campur yang saya masak habis semuanya..
.
Itulah cerita weekend kami. Penat, namun dikelilingi insan tersayang adalah terapi terindah. Dan detik bersama Rayyan Ariff sangatlah berharga.. Tambahan pula dia kini cukup nakal dan suka bergurau..  Mengekek-ngekek tawanya.. Priceless!!

11 comments:

fatonah said...

tumpang gembira bila ian gembira....:))

Intan and The Boys said...

jiey! nak dengar suara Ian ketawa mengekek2 tu...
:)

noorshafila said...

Rayyan Ariff yang comel.

yatie chomeyl said...

banyoknyo mokcik masok, terliur taktak oghe baco menu2 tu hohoho

leya_zaini said...

hahaha.... seronok baca entry nih.... mmg betul. cam i pun umah pas kemas dlm 30 minutes top....bsepah... then dgr la i nye mulut duk panggil si abg supaya x kacau adik.... adoii letih betul kalo dah both of my boys around... but still i enjoy it. as u say it is priceless esp for working mum like us... to ian emsem.... x ever give up. keep on fighting... prayers n love for u

ieda said...

comel ja muka ian masa 9 bln tu..bulat..

Lynn Abd Latib said...

sgt comel gambar ian ditanam pasir pantai itu..boleh curik gambar ini?

Rizziela said...

Wah! Rajinnya jiey masak

Unknown said...

bila anak dah mula lasak memang kena amalkan 'tutup sebelah mata' sekali sekala. hehehe.

Kak Rose said...

Jiey, wpun penat menjaga, yg penting Ian sihat dan gembira! Syukur Alhamdullilah!

linda said...

alhamdulillah...hepy bace entry ni....ian comey sgt mse pic yg tnm dlm pasir tu...cute...:)smg ian terus sihat yer....