Tuesday, February 10, 2009

Newborn checklist!

A few friends who's expecting their firstborn asked me things that they should have upon the arrival of the lil' one.. Of course I did gave them la (based on my experience yang tak seberapa nih..)
.
Honestly, I don't have all those things in the list that I gave you all. The things that I really have in Ian's closet when I had him are as follows:-
  1. Small mattress + 2 bolsters + 1 pillow
  2. A pair of - long sleeves pyjamas, short sleeves, sleeveless and a jumper
  3. A pack of diapers (20 pieces)
  4. Basic toiletteries set
  5. 4 pairs of mittens and booties
  6. 10 pieces of kain lampin
  7. 2 towels

And things that were given by mommy (obviously its our old stuffs) :-

  1. Kain panas
  2. Barut
  3. Towel good morning

I guess, not many couples are like us kan? Parents can go crazy over baby things, especially for the firstborn kan??

This is why I said, the gifts that you guys gave to Ian is highly and greatly appreciated! Mmg takde brag baby. Nak harap hubby beli, hadoiii.. Beli baju tido Mickey Mouse utk Ian pun bawak blk seluar lain, baju lain.. Kaler jer sama. Ade ke?? (Masa confinement, saya mana la leh kuar gi shopping barang2 baby - but I did go to Jalan Tar. Bought 3 bidang tikar Sarawak because we need to get rid off all the carpets before Ian gets home. Tapi, lepas abis pantang baru Ian balik! :P )

2.11kg, a few days before he came home!

P/s - Tau apa lagi satu yang Mommy bawak for our baby?? Cuba korang teka.. Mesti tak dapat teka punye lah!!! Hahhaha.. I'm very the konfiden one lah! - Susah korang nak teka!!

Edited :

Dah agak korang takleh teka.. Hehhehe.. It is kain batik lepas / kain batik jawa.. Ala.. Yang orang wat tutup orang mati tu..

And I had this conversation with Mommy a few days back. "Besar dah Ian. Tak sangka betul.." Then I replied, "Hehehhe.. Tu lah.. Dulu nenek siap bwk kain batik jawa lagi.." "Iye la.. Dah masa tu, ibarat 10% pun xde ngan kita. Ibarat xde harapan langsung." Kata mommy sambil menguntum senyum.

Betul. Ramalan langsung tak berpihak kepada kami. Hingga saya tidak berani menyediakan apa2 kecuali barang2 yang basic, sebasic, basicnya! Masa mommy hulurkan kain batik lepas itu, ada air mata di kelopak matanya. "Ambiklah, kalau apa2 nanti. Mommy tau umah kak mesti takde punya.." Saya ambil sambil tersenyum tawar. Ada rasa pedih di hati. Kain yang sama. Yang pernah kami gunakan untuk arwah adik saya suatu masa dahulu..

14 comments:

Anonymous said...

Aku tau, mainan kah??

Jiey^Mien said...

Ohh.. Salan sekali Auntie Han!

Puan ApasH said...

hmm...susah nk teka nie..xde clue ke jiey??

Jiey^Mien said...

Mrs Azmar :
Clue? Emm.. Benda ni orang2 pompuan biasa guna.. From oversea lagih.. :P

Jiey^Mien said...

P/s - Dah bagi clue ni mesti senang nak teka..

Eliss said...

hah...aper tu?aku masih lagi sengal..x tau aper ker benda..sempoi abes list barang2 tuh..hikss

Anonymous said...

Elleh, aku tau.. aku tau.. Tapi malas nak jawab kat sini.. Bgtau la cepat!

mirah said...

Jiey, my mum pernah cakap masa awal2 khadijah lahir, dia cakap kalau apa2 berlaku nnt, biar lah 'simpan' kan jenazah tu kat rawang/ umah kakak.
Tp, mirah reply balik kat mak, 'takpelah mak. Taknak pikir dulu, nnt kalau berlaku baru pikir'. Because i've a strong gut that she will survive at that time.

Naluri seorang ibu tu kebiasaannya benar kan..

Jiey^Mien said...

Mirah : Kitorg pun ada discuss pasal tu. Tp cerita Ian mungkin lain sedikit dgn Khatijah coz his is like, during 23 weeks of pregnancy lagi..

And if you know the whole story, you'll be amazed that not just he survived, but he's doing good.

P/s - All the complications, it's definitely not because he was born premature. It's because of the desease that was diagnosed earlier. According to the doctor, from day 1 he's formed. About being a premie, I definitely know that he'll survive. =)

Anonymous said...

comel sgt gambar ian sblm blk rmh tu. during my 2nd pregnancy ni... i ada 1 perasaan mcm xnk bli apa2. pdhal sbnrnya dlm hati sgt excited nk bli itu ini. tp bila dh g kedai hmm sket pn xde rasa nk bli. setakat survey2 je. lgpn brg2 abg dia sumer baru2 xguna lagi byk plak tu. kirer basic stuffs sumer dh ada. 3rd trim nntla tambah sket2 mana yg i dh bg kwn2 ritu. nk tau tak aritu i blk mesia i bli buku panduan uruskan jenazah hahaha. i nk bli kapas skali tp mcm berat hati nk bli. sbb kt sini aritu i xjmpa kapas gulung tu. terpaksa bli facial cotton byk2 paket. i tnjuk my mom buku i bli tu. dia kata alah xpe sememangnya benda tu ilmu kiter kena tau sbnrnya n akan slalu guna. xrugi pn nk bersedia ke apa ke. i buat mcm tu sbb apa2 kemungkinan takkan jd mcm sblm ni huru hara jugak. mmg xbersedia lgsg tp alhamdulillah ada je jln Allah bg n kami mampu selesaikan walaupun berdua aje n taklah sesempurna mana. tp tulah kalaulah lebih bersedia boleh dibuat dgn lbh proper haritu i rasa lg puas hati. papepun im hoping this time semuanya selamat n gembira saja, insyaAllah:)

Jiey^Mien said...

Ina : Hopefully everything will be great for you and hubby this time.. I pun tak rasa rugi kalau kita being prepared. That's why I took the kain batik jawa. Yes, there're part of me who accepted the fact that if I need to let him go, memang kena redha la.. But it's not that I easily give up. Tanya la those ppl around me, macam2 I buat.. Org kata gi Darus Syifa' mintak air penawar, I buat. Amal zikir ni tiap2 kali lepas smyg, I buat. Jumpa ustaz ni, I buat. Amal surah ni, I buat. Baca yassin and ulang kun fayakun I buat. Everything that org suggest to me, I buat. Tiap2 hari air zamzam I teguk. Mmg 100% berserah kat Allah SWT. There's no human technology that can help me at that time. But I know, Allah is always with hamba2Nya yang sabar..

Jiey^Mien said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

betul cakap u. bukan senang2 kiter nak give up. mcm sebelum ni mcm2 org tanya i apa i dah buat n so on. tambah2 plak my case doc pn tatau reason kenapa kan. apatah lg sblm tu semuanya elok2 saja n xde apa yg xkena. so i susah nak jwb kt org. sampai 1 tahap i rasa mcm org asyik accused i tak jaga diri baik2. pdhal i rasa xde benda yg i xusaha. semua benda i amalkan termasuklah segala doa2. tapi tulah banyak hikmah i dpt dgn apa yg dh jadi. salah satunya tu la i sangka i dah well prepared tapi Allah nk ajar i 1 benda yg slalunya org lupa n abaikan. papepun semua tu dh ditetapkan. mmg Allah dh janji dgn dia umur dia takat tu je. apa yg jd adalah penyebab saja. utk kali ni still... i akan usaha utk lebih bersedia utk dua2 kemungkinan. but of course im praying hard n positive insyaAllah kali ni takdir yg ditetapkan utk kami adalah yg menggembirakan. amin.

Jiey^Mien said...

Ina : InsyaAllah.. Aminnnn..