Friday, March 13, 2009

Setahun yang lalu (2)

Hari ini, selepas berita semalam, saya ke pejabat seperti biasa. Di dalam perjalanan. saya tanyakan pada hubby, "Bolehkah adik fix appoinment hari selasa? Abang free tak?"
.
"Abg busy la sekarang." Balas hubby. Ada kelainan pada wajahnya. "Cuba ajak officemate adik. Syeda ke, Nor ke, adik pegi la dengan diorang. Abang dah frust.." Hubby menambah.
.
"Kenapa mahu mengalah? Itu hanya ramalan Dr! Tidak malukah abang pada bayi ini? Mengapa mahu menyerahkan tanggungjawab abang pada orang lain? Siapa ayah anak ini? Syeda, Nor atau abang??" Saya menjerit. Menjerit sekuatnya. Tapi hanya di dalam hati. Muka terasa panas. Saya tahan air mata dari mengalir.
.
"Abang taknak tengok Rayyan ke?" Tiada jawapan.
.
Sampai ke destinasi yang ditujui, saya salam dan cium tangan hubby. Dan dia mengucup tangan saya. Lama. "Take Care." Matanya yang redup mempamerkan seribu kekusutan.
.
Lebih kurang jam 9 pagi, saya menerima panggilan telefon dari hubby.
.
“Yang, abg cerita kat budak office abg.. Dia kata, teruk tu.. Anak sedara dia kena macam baby kita jugak.. The baby died after one day he was born.. Abg takutlah..” Hubby bersuara di hujung talian.
.
“Takpelah bang.. Nak buat macam mana kalau takde rezeki kita..” Saya membalas. Suara hampir tenggelam. "Abang, apa sekali pun yang berlaku kita harus redha.. Doakan yang terbaik ok?”
.
"Hmm.. Kita banyakkan berdoa yea.. Mintak dengan Allah SWT. InsyaAllah.. Tuhan bersama kita. Abg dah apply half day hari selasa nanti.. Kita pegi sama-sama yea.."
.
Setelah meletakkan gagang, rasa panas menyerbu ke muka.. Air mata mula bergenang.. Syukurlah.. Hubby tidak lupa pada tanggungjawabnya. Hubby masih setia bersama.
.
Kebetulan, ketua jabatan saya lalu di hadapan..
.
“Wan, is there something wrong?”
.
Bagai seorang anak kecil, saya mengadu kepadanya, dengan tangisan.
.
“Oh, it should be ok. My nephew was diagnosed with the same thing. It happened when he was 8 months old.. And he’s doing great. He’s studying in Australia now..”
.
“Is it? Hmm.. It could be an indicator that my son will also go to Australia to further his study.. Hahhaha” Saya membalas dengan senyum dan sedikit gelak di hujungnya..
.
Setelah itu, saya melalui hari dgn lebih tenang.. Walaupun kerisauan masih bersisa di hati..
.

Cinta hati ayah.. "Terima kasih Ian, kerana hadir dalam hidup ayah.."

.
.
P/s – Nantikan episode selanjutnya.. Hahhaha.. Macam drama..

2 comments:

Leen Die said...

jie nie suspen tull lahh..salam peluk cium utk IAN..

yatie chomeyl said...

ye saya sabar menanti episoid seterusnya drama 'setahun yang lalu' :)