Saturday, January 15, 2011

Entri beremosi yang tidak punya hala tuju..

Hari ini merupakan satu hari yang boleh dikategorikan sebagai, "Just another busy day".. Hari kami bermula seawal jam 900am iaitu bertemujanji dengan Ms. Tey untuk sesi terapi pertuturan Rayyan Ariff. Sesi kali ini tidak begitu memberangsangkan. Tumpuan Rayyan Ariff agak kurang dan paling nyata, kerjasama yang diberikan juga kurang.
.
Pada sesi yang sama juga, kami dapat melihat dengan jelas bahawa 'Encik Sawan' datang menjenguk seketika, dengan selang masa yang tidak jauh. Dan Rayyan Ariff pastinya terganggu dengan serangan itu walaupun ianya hanya untuk beberapa saat. 
.
"No wonder he's loosing his attention. His response is also slower than before.. Fits is definitely not good for learning. I think, as he grow older, he tends to use his brain more which caused tense to it. So that could be why he got the attack.."
.
Apa lagi yang mampu saya katakan? Bersama Rayyan Ariff bagaikan berjalan di atas roda. Seketika di bawah dan seketika di atas. Melihat kepada episod kesakitan yang lalu, pada dasarnya, Rayyan Ariff akan 'kehilangan' kemahirannya seketika dan kami perlu berusaha lebih keras untuk mengembalikannya semula. Itu pun, setelah serangan sawan bisa dikawal. 
.
Kalau dirujukkan perkara ini kepada doktor, pasti sahaja dos ubat-ubatan Rayyan Ariff akan dinaikkan. Mungkin kali ini saya perlu berubah cara dan tidak hanya bergantung pada dadah clonazepam dan epilim semata-mata.. Berani untuk mengambil risiko dan beralih kepada rawatan alternatif. Mungkin..
.
Dan entah dimana silapnya, hari ini juga dipenuhi dengan laungan tangis dan amukan Rayyan Ariff. Sedari dia membuka mata sehinggalah dia tidur. Sungguh tahap kesabaran saya teruji. Alangkah indahnya jika dia mampu menzahirkan apakah yang tidak kena pada dirinya!
.
Anak yang tertidur setelah penat mengamuk!
Selesai sahaja sesi terapi pertuturan, kami bergegas ke Brickfield untuk menghantar hearing aid Rayyan Ariff yang tidak pernah diservis semenjak dari hari pertama kami membelinya. Dan di sana, kami juga membuat acuan telinga baru buat Rayyan Ariff kerna acuan yang lama sudah semaking longgar dan menyebabkan hearing aid itu mengeluarkan bunyi yang bingit. Ditambah dengan 3 paket bateri, jumlah yang perlu dibayar hanya membuatkan mamanya ini tersenyum. Tidak mengapalah, simpan sahaja resit untuk tuntutan cukai nanti.. =)
.
Prosedur membuat acuan mengundang lebih amukan pada Rayyan Ariff!
Untuk seketika, kami setia menunggu alat itu diservis. Mujurlah tidak melebihi 3 jam seperti mana yang dijanjikan oleh mereka. Sewaktu menunggu, Rayyan Ariff menghabiskan sebotol susu sambil matanya semakin layu kerna tidur yang terganggu.
.
Budak tak cukup tidur!
Seterusnya, kami ke Keramat untuk makan tengahari dan terus pulang ke rumah. Sampai sahaja di rumah, sebotol lagi susu untuk Rayyan Ariff dan dia terlena dari jam 1pm hinggalah 3pm tanpa menjamah nasi tengahari. Bangun sahaja dari tidur, Rayyan Ariff kami mandikan dan disuap makanan seterusnya bersiap-siap untuk ke SDMC sekali lagi.
.
Sudah beberapa minggu kami tidak bertemu Auntie Sarjit dan pertemuan ini mengundang banyak cerita untuk dikongsi. Dan seperti Ms Tey, Sarjit juga menyatakan ketidaksetujuannya dengan keputusan kami menghantar Rayyan Ariff ke sekolah untuk anak-anak istimewa..
.
"He's one of the best H baby that I've ever seen.. It will be such a waste for him to be there.." Dan saya hanya mampu mengangguk tatkala mendengar kata-kata Sarjit.
.
One singing baby.. =)

'Anak manja' Auntie Sarjit!
Dan bersama Auntie Sarjit, beberapa kali lagi Rayyan Ariff mendapat serangan seizures.. Fully and partly awake. Hmm.. Nampaknya kami perlu memasuki medan perjuangan yang sama sekali lagi.. *sigh*
.
Itulah cerita hari yang penuh emosi saya. Penat, mahu tidur.. Moga hari esok datang bersama satu semangat yang baru.. InsyaAllah..
.
Selamat malam.

7 comments:

transformed housewife said...

have a nice rest dear. You need it.

ICAZIESYIRA said...

semoga semuanya yang terbaik untuk jiey and ian. semoga jiey semakin tabah. semoga ian semakin sihat. :D

MaMaNuRiN said...

moga jiey dah rayyan terus kuat! yeah mesti ada yang dia nak bagitahu mama dia tapi tak terluah lagi

mrs_zura said...

semoga ian baik2 ajer kak jiey...

ISHANA said...

SEMOGA ANDA TERUS KUAT DEMI RAYYAN ARIFF

Bicara hati ibu aisya said...

Moga semua yang terbaik untuk rayyan ariff ;)terus kuat dan kuat yer jiey dan ian.

kayyana said...

moga ian terus kuat seperti mama nye jugak... take care kak.