Thursday, October 22, 2009

Proud owner of Perodua Kancil!

Yes, I’m a proud owner of Perodua Kancil since 2005 but I’m still not a good driver till now.. :P

Kenapa Kancil? Kerana kereta itulah yang saya gunakan sewaktu belajar memandu, maka hanya kereta itulah yang berani saya pandu. Saya seorang yang sangat penakut. Pada mulanya, saya agak keberatan mahu membeli kereta kerana saya memang arif dengan ‘kebolehan’ saya memandu. Namun apabila mengenangkan tempat kerja saya yang tiada kemudahan pengangkutan awam selain daripada teksi, saya bersetuju dengan cadangan abang saya untuk memiliki Kancil.

Lagi pula, sebagai seorang fresh grad yang baru mula bekerja, dengan gaji permulaan sebanyak RM2K (kami dahulu hanya sebanyak ini gaji permulaan, fresh grad di tempat kami sekarang bermula dengan RM2.9K, itu pun masih ada yang tidak berpuas hati.. Pelik!), hanya kereta jenis inilah yang saya rasakan tidak membebankan dari segi bayaran muka, ansuran bulanan dan juga penggunaan petrol.

Dan telahan saya tepat kerana akhirnya saya memang cukup takut untuk memandu Kancil saya ke mana-mana. Sudahnya, saya hantar sahaja kereta itu ke kampung.

Dan kini, saya gagahkan diri untuk memandu kerana Rayyan Ariff. Saya cuba memandu dengan sebaik mungkin dan penuh hati-hati kerana bimbangkan keselamatan Rayyan Ariff. Namun hari isnin lalu, saya tewas! Tanpa sengaja, saya telah terlanggar sebuah kereta di petak tempat letak kereta sewaktu ingin mengeluarkan kereta kecil saya.

Waktu itu, saya baru sahaja dimaklumkan oleh doctor agar jangan lasak2 kerana bimbang luka akan mudah terbuka semula kerana jahitan baru sahaja dibuang. Lagi pula, kulit di bahagian belakang badan manusia agak keras dan memang mengambil masa sedikit untuk baik. Doktor juga memesan agar tidak mengangkat sesuatu yang beratnya melebihi 5kg.

Perkara pertama yang saya fikirkan adalah Rayyan Ariff! Siapa yang mahu mengurusinya? Sudah 2 minggu lebih mommy di sini, Takkanlah mahu meminta supaya dia menunggu lagi untuk tempoh seminggu dua. Air mata saya mula bergenang sewaktu saya memaklumkan pada hubby dan hubby menyatakan dia tidak punya banyak cuti. Hendak ke rumah mertua di Rawang, ada sesuatu yang menghalang walau saya tahu, mereka pastinya gembira dengan kehadiran Rayyan Ariff. Hati terdetik, kalaulah Rayyan Ariff sudah pandai berjalan, tentunya tiada masalah kerana saya tidak perlu mengangkatnya.. =(

Sewaktu dalam perjalanan ke tempat letak kereta, air mata mula mengalir. Saya risaukan Rayyan Ariff. Siapa yang akan memandunya ke SDMC untuk fisioterapi? Siapa yang akan menemaninya di sekolah nanti? Ah rumit! Sewaktu mahu menyeka air mata, kanta lekap yang saya pakai turut terkeluar dan jatuh ke tanah.

Sudahnya, saya terpaksa memandu dengan hanya sebelah penglihatan. Bahaya bukan? *sigh*

Sewaktu mahu mengeluarkan kereta, kereta saya bergesel dengan sebuah kereta yang diletakkan di sebelah. Aduhhh.. Rasa bersalah menggunung! Inilah akibatnya apabila memandu dalam keadaan:-

1) ‘kurang upaya’ (saya memandu dalam keadaan tegak dan memakai tali pinggang separuh kerana tidak dapat bersandar akibat dari kepedihan pada luka di belakang)

2) Penglihatan yang kabur (hanya sebelah kanta lekap yang ada)

3) Emosi yang tidak stabil (masih terfikir-fikirkan Rayyan Ariff)

4) Terburu-buru (kononnya mahu mengejar temujanji fisioterapi Rayyan Ariff yang dijadualkan pada jam 2pm)

Awalnya saya bercadang mahu meletakkan kad nama saya pada kereta itu. Setelah melihat tiada bahagian yang kemek pada kereta tersebut, saya terus berlalu. Namun sewaktu saya mahu keluar dari medan letak kereta, seorang wanita menahan kereta saya.

Dengan nada tidak puas hati dia menyatakan ada calar pada keretanya yang baru saya langgar. Dan saya memberitahu bahawa saya sudah melihat namun tiada kesan yang saya nampak. Kerana dia bertegas bahawa keretanya calar, saya terus mengikut dia ke tempat letak keretanya.

Saya hanya menunggu di dalam kereta dan bersedia dengan kad nama. Kerana mahu cepat demi mengejar temujanji Rayyan Ariff, saya hanya berniat memberinya kad tersebut dan memintanya menghubungi saya untuk gantirugi setelah keretanya di bawa ke bengkel nanti.

Namun wanita itu masih duduk di dalam keretanya sambil bercakap telefon. Agak lama menanti, saya terpaksa turun juga. Setelah diamati, barulah saya perasan bahawa ada kesan calar pada nombor plet keretanya. Mungkin kerana tadi saya hanya melihat dari dalam kereta dan dengan pandangan yang agak kabur, maka saya terlepas pandang. Mujurlah dia memaklumkan kepada saya, kalau tidak, sampai akhiratlah saya akan berhutang dengannya.

Saya bersungguh-sungguh meminta maaf. Sungguh saya tidak perasan. Wanita itu mula bersikap biasa. Saya pula bersungguh-sungguh mahu membayar harga plet kereta itu. Awalnya, dia tidak mahu mengambilnya dan memberitahu saya bahawa dia ingin cepat. Saya membalas bahawa saya juga ingin cepat.

Setelah didesak, dia akhirnya menerima wang saya. Saya seterusnya berlalu dengan meninggalkan kad nama saya dan nombor telefon untuk dihubungi sekiranya ada lagi bahagian lain yang calar yang saya tidak perasan. Bukan hanya itu, saya juga berlalu dengan rasa bersalah dan marah pada diri sendiri. Degil kerana tidak meminta hubby sahaja menghantar saya ke hospital!

Pada sangkaan saya, luka saya hanyalah luka kecil rupanya ia adalah sebaliknya. Sudahnya, sifat terburu-buru saya juga tidak membawa saya ke mana-mana. Walaupun tiba awal di rumah, namun mommy melarang saya membawa Rayyan Ariff ke SDMC kerana tidak mahu saya memandu lagi buat sementara waktu.. Sehinggalah saya benar2 pulih nanti.. =(

P/s – Masih rasa bersalah dengan wanita itu. Namun dia tidak menghubungi saya sehingga ke hari ini. Harap2 tiada lagi bahagian keretanya yang calar selain daripada nombor plet itu. Told ‘ya I’m a bad driver!! Bad me! Huh?

9 comments:

LyA said...

jiey...
take a breath k...
juz make sure u have enough rest for ur own good n ian.

--ilham --

Adinina said...

Jiey,
TERSANGATLAH BAHAYANYE perbuatan Jiey memandu dgn sebelah mata kabur. Isk isk. Kalau saya jd Jiey, mmg sy tinggalkan la saja kereta dan naik taxi utk balik. BAHAYAAAAAA. Jgn la buat lagi. Ingatlah org yg tersayang...ececeh. :p

p/s: make it a habit to bring spare lenses or ur glasses dlm beg. mana la tau kan.

Liana said...

pelik gak...dengan gaji 2.9k pun tak berpuas hati? Pada hal baru jer gred! Kalo mereka duduk kat tempat ummi, yg tak de kenaikan gaji ni entah cam ne lah yer... hehehe...

Kasihannya kat Jiey... Tp, ummi rasa mungkin tak ada apa2 yang calar lagi kot! Kalo ada tak mungkin dia tak call Jiey... Bertuah orang tu! Dapat orang yg bertanggungjawab spt Jiey! Ingat lagi...kereta hubby ummi! Kereta tu langgar belakang kereta hubby dan tinggal kan macam tu jer! Pada hal kami ada kat dalam kereta! Hubby cuma sempat ambil plat no dia jer! Ummi suruk kejar balik kereta tu! Tp, masa tu hubby tak sihat! So.. Biarkan ler orang tu pergi cam tu jer! Dah ler kemek kereta hubby! huhuhu...

Marsha~ said...

lain kali, sila bawa contact lense spare ye Jiey.. bahaya tu... ingat tau, jgn buat lagi memandu dlm keadaan macam tu.. nasib baik keta yg calar, kalau Jiey?? sape nak jaga rayyan ariff yang oi.. ish ish ish.. jgn buat lagi ye..

alyyani said...

cop, kejadian ni ktne? kat sini ke kelantan? ian bukan ade dlm kete tu kan?

mmg aku ingat lagi kancil putih mu itu. beli cukup syarat je. lepas tu tak kisah pun sape nak drive. saba jela aku. hehe..

Cikpid said...

kamu ni tabah btol laa jiey..

tau tak..kalo aku dh nangis kat situ..dhlaa sakit br lps operate..dh laa risaukan Ian..dhlaa ilang contact lens..dh laa terxcident lak..aduh...berganda2..

Jiey..kete ko manual ke auto..kalo manual tukar ke auto..mudah sikit bg aku yg x reti pakai kete manual ni

m@y said...

Jiey,
jangan cuak nk drive k.Jiey cuma langgar scratch sket je kira ok la..masa may nak pandai bawak kete dulu pernah eksiden sampai remuk bonet, tembok jgn cakap la bape kali dh hantam huhuhu..org cakap bila dh eksiden sket2 tuh nk pandai bawak kete la tu sbb dh pandai budget.

Noorlaila Mohamed Nor said...

becareful kak!
bahaya tu
tunggu sampai baik betul2 yea
:)
kami doakan akak

Elyn said...

jiey..... even ryan penting tuk u. u tetap kene jaga kesihatan. jgn mudarat plak. bahaya tau terburu2 camtu.... so next time jgn camtu ye beb.... wisau i. kang u sakit sapa nk jaga ryan??