Thursday, October 22, 2009

Undangan rumah terbuka..

Kerana hujung minggu yang lalu merupakan minggu terakhir syawal, ramai pula yang mengambil peluang untuk mengadakan rumah terbuka. Memandangkan jemputan yang diterima agak banyak, maka tidak semua yang dapat kami penuhi.
.
Abang saya pula meminta saya memasak makanan untuk jamuan di rumahnya. Sudahnya, saya dan mommy berperang di dapur hampir separuh hari. Jam dua barulah bergerak ke rumah teman serumah saya dahulu yang hanya bersebelahan dengan tempat tinggal kami.
.
Di sana, saya 'terkena' dengan teman-teman rapat saya kerana blog di'private'kan dan mereka tidak dijemput untuk membaca. Sungguh saya tidak tahu mereka juga mengikuti perkembangan Rayyan Ariff di sini kerana mereka tidak pernah meninggalkan jejak. Memandangkan bilangan pembaca telah pun maksima, saya berjanji pada mereka untuk membuka kembali blog ini.. Dan inilah antara salah satu sebab mengapa saya membuka kembali blog ini..
.
Berbalik kepada cerita jamuan rumah terbuka, di sana kami dijamu dengan bihun goreng, nasi impit, kuah kacang, rendang ayam dan makaroni keju. Pencuci mulutnya juga menyelerakan. Terima kasih Kakak Fadia Lamin kerana menjemput.. I loike!!! =)
.
14 years of wonderful friendship! Love you guys like heaven and hell!! Bakpo Mak Eiy n Kak Ya takdok daley gamba neh??
.Pelik apabila tiada gambar tuan tanah - Cik Fadia.. Tetamu yang terlebih menyibuk.. Heheheh..
.
Seterusnya, kami bergerak ke Serdang untuk menghadiri jamuan rumah terbuka di rumah abang saya pula. Sepatutnya, dari Serdang kami mahu ke Sg.Buloh pula untuk menghadiri majlis Kak Suealeen. Namun terpaksa dibatalkan kerana tiada orang yang membantu abang di rumahnya kecuali seorang temannya sedangkan tetamu-tetamu yang datang tidak putus-putus. Tambahan pula, adik lelaki saya meminta kami menunggu dia di rumah abang dan hanya akan sampai pada pukul 6. Sudahnya, kami berkampung di rumah abang saya sehingga lepas maghrib dan kami antara orang yang sibuk menambah makanan dan memanaskan makanan, bimbang takut basi kerana ada yang dimasak seawal pagi.
.
Sewaktu di sana, saya berkesempatan berbual dengan teman-teman abang saya yang merupakan guru di sekolah pendidikan khas. Panjang bercerita dan Alhamdulillah, banyak yang saya dapat dari mereka ini. Apabila saya menyatakan bahawa Rayyan Ariff sukakan mainan yang berpusing, mereka mencadangkan agar saya membuat 'permainan' yang boleh berpusing seperti yang ada pada rancangan 'Roda Impian'.
.
Pada permainan tersebut, bolehlah diletakkan abjad-abjad atau pun perkataan-perkataan yang ringkas bagi membantu Rayyan Ariff belajar. Satu idea yang bagus. Sesuatu yang tidak pernah saya terfikir sebelum ini. Alhamdulillah kerana berpeluang berbicara dan bertukar pendapat dengan mereka-mereka ini. Mereka juga menyarankan agar Rayyan Ariff dimasukkan ke sekolah seawal mungkin. Kata mereka, tiada tekanan di situ kerana peringkat awal persekolahan lebih merupakan fokus kepada pengurusan diri untuk anak-anak seperti Rayyan Ariff.
. The Gurus.. :P
4 daripada jejaka-jejaka di atas adalah cikgu pendidikan khas.. Terus tingat kat May.. =)

.Posing sebelum meninggalkan rumah Uncle.. Auntie Aly, Ian pakai baju yang Auntie Aly bg masa birthday Ian.. =)
.
Dari Serdang, kami bergerak ke rumah kawan hubby di Ampang Hilir, namun hanya sebentar sahaja di sana kerana risau pula mahu berlama-lama memandangkan hari sudah malam dan Rayyan Ariff baru sahaja baik dari demam.
.
Itulah sahaja undangan yang dapat kami penuhi. Maaf kerana tidak dapat menghadirkan diri ke beberapa rumah lagi. InsyaAllah, moga ada kesempatan di lain waktu..
.
P/s - Lebih selesa berbicara apabila blog di'private'kan. Namun ada rasa bersalah kerana ramai yang tidak dapat mengikuti terutamanya teman-teman rapat. Namun, saya harus berbalik kepada nawaitu asal sewaktu blog ini diwujudkan.. Harap2 kali ini terus kuat dan tiada lagi 'lalat-lalat' yang berterbangan..
=)

9 comments:

Aishah Rahim said...

akak, kalau boleh, aishah nak berbual dengan akak secara personnaly... it's so many things to share.... plus, so many things to ask.... plz akak... kasik email pon tak apa... nanti aisha email akak...

thanks.. :)

Anasfadilah said...

dah lama tak dapek nengok tuan rayyan neh..mokcik rindu kamu tau

M@y said...

Waa..jumpa cikgu PK ingat kt May,me kah itu?cam bangga je *wink*wink*

Abaikan je 'lalat2' itu..

Liana Manjaku said...

Bila cakap pasal guru2 pendidikan khas ni... ummi memang tabik kat mereka!

Syaz said...

thanks jiey sbb bukak balik blog nih...naik meroyan dh ni...dok google email cari emial jiey..tp xjumpa plak...dh2..jgn private2 lagi..kalau ada yg secret2 tu wt protected entry je k...:)

iBu ZulFaQar RayYaN said...

sakan ian jalan yer....my ayern tak sakan sgt raya tahun nih..hehehe..ian byk dpt duit raya tak?

yaya said...

aduh jiey, lega dapat masuk blog kamu balik tau, awat private arituh?

nyza said...

hi jiey..seronoknye Ian dgn mama g jalan2 open house..

Elyn Sani said...

hamboi bz tul seharian tu!!!